گروه دیپلماسی - ایران از وزارت دفاع بریتانیا به‌دلیل تحویل ندادن تانک‎های سفارش داده شده در زمان شاه به دادگاه عالی بریتانیا شکایت می‎کند. به گزارش عصر ایران، روزنامه ایندیپندنت بریتانیا با انتشار گزارشی در این باره نوشت: ایران به دنبال دریافت غرامت قراردادی است که در سال ۱۹۷۶ بین حکومت محمد رضا شاه پهلوی و یک شرکت وابسته به وزارت دفاع بریتانیا منعقد شد. بر اساس آن قرارداد ۶۵۰ میلیون پوندی این شرکت متعهد شد ۱۵۰۰ دستگاه تانک چیفتن و ۲۵۰ خودرو زرهی تحویل ایران دهد، اما تا زمان انقلاب تنها ۱۸۵ تانک چیفتن به ایران تحویل شد و پس از آن عملا این قرارداد مسکوت ماند. بریتانیایی‎ها مدعی‎اند ایران پس از انقلاب این قرارداد را لغو کرده است، اما در دادگاه بین‎المللی در هلند نتوانستند این مدعای خود را ثابت کنند و نتوانستند مدرکی دال بر لغو این قرارداد از سوی ایران ارائه دهند. بریتانیا پس از تحویل ندادن تانک‎ها به ایران، آنها را به دولت صدام حسین فروخت و از آن زمان تاکنون به بهانه‎های مختلف از پرداخت این پول به ایران خودداری کرده است. بهانه بریتانیایی‎ها تحریم‌های مالی اتحادیه اروپا است که اجازه نمی‎دهد این پول به ایران انتقال یابد.

دادگاه تجاری بین‌المللی در لاهه هلند در سال ۲۰۰۹ در حکمی رای به نفع ایران صادر کرد و بریتانیا را ملزم به پرداخت ۳۹۰ میلیون پوند به ایران کرد. دولت بریتانیا پس از رای دادگاه هلند، اعلام کرد این مبلغ را به حساب بلوکه شده ۹۷۶ میلیون پوندی ایران در بانک‎های این کشور که در اثر تحریم‎های مالی و بانکی امکان دسترسی و آزاد کردن آن نیست، اضافه می‎کند. روزنامه ایندیپندنت می‎نویسد به نظر می‎رسید پس از رای دادگاه تجاری بین‎المللی در هلند این پرونده در سال ۲۰۱۰ مختومه شود، اما در پی به تعویق افتادن روند مراحل قانونی آن به‌دلیل تغییر قاضی پرونده، این موضوع تاکنون مختومه نشده است.

حالا طبق نوشته روزنامه ایندیپندنت، این پرونده با برخی تناقض‎ها مواجه شده است؛ از نظر طرف بریتانیایی قضات دادگاه عالی به پیچیدگی‎های این پرونده‏ بین‎المللی چندان واقف نیستند، اما ظاهرا طرف ایرانی قرار است در تابستان سال‌جاری میلادی این پرونده را در دادگاه عالی پیگیری کند.