حمایت 104 نماینده کنگره آمریکا از مذاکره با ایران

گروه دیپلماسی- صد و چهار نفر از قانون‌گذاران آمریکایی در مجلس نمایندگان آن کشور، در نامه‌ای از سیاست‌های باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای دادن فرصت به مذاکرات اتمی با ایران و تلاش‌ها برای حل دیپلماتیک آن حمایت کردند. همزمان روزنامه واشنگتن تایمز از کاهش حضور ناوهای آمریکایی در خلیج‌فارس خبر داد، موضوعی که به گفته تحلیلگران نظامی آمریکایی اقدامی است برای ارسال پیام همکاری واشنگتن به ایران. در این نامه به رئیس‌جمهوری آمریکا، خطاب به دیگر نمایندگان آمده است «معتقدیم، کنگره باید به دیپلماسی فرصت دهد.»

دیوید پرایس و لوید داجت، دو نماینده‌ای که تهیه نامه و جمع‌آوری امضا برای آن را در دست داشتند هر دو از نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا هستند، اما در میان امضاکنندگان چهار نماینده جمهوریخواه نیز حضور دارند. این نامه برای جمع امضاهای بیشتر در مجلس «باز» است.

«هافینگتون‌پست» نامه حمایتی از سیاست‌های اوباما و تقابل با تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران را نشانه «ایجاد موجی» در حمایت از دیپلماسی در قبال ایران عنوان کرده‌است.

دیوید پرایس در بیانیه‌ای که در ارتباط با این نامه منتشر کرده می‌گوید «معتقدم باید از فرصتی که در مقابل ما ایجاد شده استفاده کنیم تا برای برنامه اتمی ایران، راه‌حلی صلح‌آمیز و دیپلماتیک بیابیم.»

واژگانی شبیه به این را پیش‌تر باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در مورد سیاست در قبال ایران به‌کار برده بود.

رئیس‌جمهوری آمریکا، نهم بهمن‌ماه در پنجمین سخنرانی سالانه خود در کنگره آمریکا از تلاش‌های دیپلماتیک خود در برابر ایران دفاع کرده و گفته بود این تلاش‌ها، بختی برای حل یکی از مهم‌ترین مسائل امنیتی جهان بدون خطر جنگ به وجود آورده‌است.

او پیش‌تر نیز در مورد تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران هشدار داده و گفته بود چنین تحریم‌هایی را وتو خواهد کرد. آنچه در سخنرانی سالانه خود بار دیگر بر آن تاکید کرد.

امضاکنندگان نامه به اوباما نیز از همکاران خود خواسته‌اند از تصویب طرح‌ها یا قطع‌نامه‌هایی که این مذاکرات یا ائتلاف بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای تهران را به خطر بیندازد، خودداری کنند.

این نامه در شرایطی تهیه و به سرعت بر شمار امضاکنندگان آن افزوده شد که گروهی از نمایندگان در نظر دارند، قطع‌نامه‌ای غیرالزام‌آور را تهیه کنند که در آن رئوس نتیجه‌های نهایی در توافق‌نامه اتمی با ایران ذکر شود.

در اوایل بهمن‌ماه خبرگزاری رویترز در گزارشی خبر داده‌‌ بود که تلاش‌های نمایندگان آمریکا در کنگره آن کشور برای تصویب تحریمی جدید علیه ایران، متوقف شده و گروهی از نمایندگان در حال گفت‌وگو برای ارائه اقدامی مانند یک قطع‌نامه غیرالزام‌آور هستند. بنا‌بر آن گزارش در قطع‌نامه غیرالزام‌آور نمایندگان قصد دارند از مذاکره‌کنندگان بخواهند ایران را به «توقف کلی غنی‌سازی اورانیوم خود و برچیدن -و نه توقف فعالیت- تاسیساتی مانند آب سنگین اراک» وادار سازند.

در کنار شکل‌گیری‌ حمایت‌های تازه از تلاش‌های دیپلماتیک در مورد ایران و مخالفت با تصویب تحریم‌های جدید در شرایط فعلی، جیمز کپلر، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا»، نیز به صف مخالفان تحریم‌ها پیوسته‌است. او روز سه‌شنبه در جلسه استماع کمیته خدمات نیروهای مسلح سنای ایالات متحده گفته بود «مهم است به یاد داشته باشیم که ایرانیان چگونگی کارکرد دولت ایالات متحده را درک می‌کنند و لزومی به اعمال تحریم‌های بیشتر نیست.» طرف‌های مذاکرات بر سر برنامه اتمی در گروه ۵+۱ از روز ۲۹ بهمن‌ماه دور تازه گفت‌وگوها با تهران را در وین -پایتخت اتریش- آغاز خواهند کرد.

کاهش حضور ناوهای هواپیمابر آمریکا در خلیج‌فارس

همزمان روزنامه واشنگتن تایمز گزارش داد که ناو هواپیمابر آمریکا در خلیج‌فارس بیشتر اوقات خود را در خارج از این منطقه صرف می‌کند، نه در داخل آن و به نظر می‌رسد دلیل این امر تمایل دولت باراک اوباما در برابر ایران است تا بتواند یک توافق هسته‌ای موفقیت‌آمیز را تضمین کند.

به گزارش «ایسنا» به نقل از روزنامه واشنگتن تایمز بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده توسط روزنامه هیل، نیروی دریایی آمریکا در سال ۲۰۱۰ دو ناو هواپیمابر در منطقه داشت که دلیل آن تا حدودی احتمال بستن تنگه هرمز بود، اما کاهش‌های بودجه پنتاگون در سال میلادی گذشته یکی از این ناوها را مجبور کرد که منطقه را ترک کند.

روزنامه هیل با تحلیل و بررسی قدرت نیروی دریایی آمریکا در منطقه دریافت که «یو‌اس‌اس هری ترومن»، تنها ناو هواپیمابر آمریکا در منطقه در یکسال گذشته بوده و در ۶ ماه گذشته بیشتر وقتش را صرف دور زدن در آب‌های خارج از خلیج‌فارس کرده است تا داخل آن. این روزنامه نوشت که این اتفاق همزمان با تلاش‌های آمریکا برای رسیدن به یک توافق هسته‌ای با ایران انجام گرفت.

این در شرایطی است که مقامات نیروی دریایی آمریکا هرگونه کاهش قدرت نظامی در منطقه را انکار می‌کنند و می‌گویند که در واقع با استفاده از کشتی‌های کوچک‌تر و سریع‌تر که توانایی‌های گشت‌زنی بهتری دارند، توان خود را افزایش داده‌اند، اما یک تحلیلگر برجسته نیروی دریایی بر این باور است که کاهش حضور ناو هواپیمابر آمریکا تصادفی نیست؛ بلکه اقدامی تامل برانگیز است که هدف آن رساندن پیام همکاری به دولت ایران است.

پیتر دالی، مدیرکل موسسه نیروی دریایی آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه هیل مدعی شد: «ناو هواپیمابر یک سمبل موثر و ابزار قدرت ملی است. صرف حضور آن حکم یک بازدارنده را برای بازیکنان خطرناک و رفتارهای بد دارد و اگر لازم شد می‌تواند ابزاری برای اعمال زور باشد؛ این درباره خلیج‌فارس و هرکجای دیگری در جهان صدق می‌کند.»

واشنگتن تایمز گزارش داد که روزنامه هیل داده‌های خود را درباره کاهش قدرت این ناو هواپیمابر را از اطلاعات عمومی‌ که مقامات از صفحه فیس‌بوک‌شان منتشر کرده‌اند، جمع‌آوری کرده‌ است. این روزنامه دریافت که ناو ترومن بین آگوست ۲۰۱۳ و ژانویه ۲۰۱۴، صد و یک روز از وقت خود را در دریای عمان و شمال دریای عرب گذراند.

در همان مدت، ترومن تنها ۴۵ روز را در خلیج‌فارس گذراند و ۱۱ روز دیگر را در مکان‌های ناشناخته دیگری بوده ‌است. این با یکسال پیش از آن، زمانی که هر دو ناو هواپیمابر آمریکا تمام مدت در منطقه بودند، تضاد فاحشی دارد.

ایران بارها از حضور نظامی آمریکا در منطقه انتقاد کرده و هفته گذشته هم خبر داد که در واکنش مستقیم به حضور آمریکا در خلیج‌فارس دو کشتی جنگی‌اش را به نزدیکی سواحل شرقی آمریکا در اقیانوس اطلس می‌فرستد.