مذاکرات مفید و سازنده در وین

هتل «کوبورگ وین» روز چهارشنبه میزبان دومین روز از مذاکرات میان نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ بود؛ مذاکراتی که طرف‎های شرکت کننده آن را مفید، محتاط، جدی و سخت توصیف کرده‎اند. باوجودی که تاکنون اطلاعات مشخصی از مذاکرات و گفت‌وگوهای وین منتشر نشده، اما ظاهرا این مساله که توانایی‌های موشکی دوربرد ایران در دستور کار مذاکرات قرار می‌گیرد یا خیر، باعث شکافی بین مقامات آمریکا و ایران شده است. درواقع اکنون درحالی که مذاکرات وین در جریان است، موضوع توسعه ظرفیت موشکی ایران نیز به دیگر موضوعات مورد اختلاف ایران و غرب اضافه شده است. آمریکا و متحدانش ادعا می‌کنند که موشک‌های ایرانی به عنوان مکمل فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌توانند یک تهدید باشند و به همین دلیل خواستار آن هستند که در توافق نهایی با ایران، ظرفیت تولید این موشک‌ها نیز کاهش یابد.

این مذاکرات، اولین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ پس از اجرای توافق ژنو در گام نخست، برای رسیدن به دستور کار مذاکرات گام نهایی در سطح معاونان وزیران خارجه به سرپرستی سید عباس عراقچی و هلگا‌اشمیت معاونان ظریف و اشتون است. به گزارش «ایسنا»، مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ صبح روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن در مقر سازمان ملل در وین با حضور محمد جواد ظریف و کاترین اشتون آغاز شد. مذاکرات در روز نخست در فضایی بسیار آرام اما محتاط و رو به جلو انجام شد. در عین حال مقامات دو طرف از بیان هر نوع اظهارنظر درباره نتیجه مذاکرات و ابراز نظر تا پایان مذاکرات امتناع دارند. سید عباس عراقچی عصر روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران ایرانی در وین درباره این دور از مذاکرات گفت که «ما کار طولانی در پیش داریم، اما امروز شروع خوبی داشتیم.» پس از دیدارهای دوجانبه، مذاکرات در سطح کارشناسی و با حضور معاونان وزیران خارجه عصر روز سه‌شنبه از سرگرفته شد و دو طرف بیش از پنج ساعت گفت‌وگوهای سخت و فشرده درباره جزئیات پیشنهادها و ایده‌های همدیگر داشتند. این در شرایطی است که یک مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا گفت‌وگوهای عصر سه‌شنبه معاونان وزیر خارجه ایران و آمریکا را مفید ارزیابی کرد. به گفته این مقام، این گفت و گوها که یک ساعت و ۲۰ دقیقه طول کشید، مفید بود و بیشتر بر چگونگی ادامه گفت‌وگوهای جامع متمرکز شده بود. همچنین چین نیز خواستار تلاش‌های دیپلماتیک بیشتر و اعتمادسازی برای حل موضوع هسته‌ای ایران شد. هوا چون یینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه‌شنبه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره دور جدید مذاکرات گفت که موضوع هسته‌ای ایران پیچیده و حساس است و شامل منافع و اعتماد متقابل همه کشورهای دخیل است.

مان: مذاکرات ۱+۵ با ایران سازنده و مفید بوده است

مایکل مان، سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دور جدید مذاکرات ۱+۵ با جمهوری اسلامی ایران را سازنده و مفید دانست. به گزارش «ایرنا» مایکل مان دیروز در جمع خبرنگاران افزود: «مذاکراتی که از روز سه‌شنبه شروع شده، چهارشنبه هم ادامه خواهد یافت.» با این حال او که در مقابل هتل محل اقامت هیات‎های ۱+۵ به خبرنگاران پاسخ می‎داد، گفت که نمی‌تواند دقیق بگوید مذاکرات تا چه زمانی ادامه دارد، اما اضافه کرد که کاترین اشتون برای شرکت در یک نشست امروز پنج‌شنبه ساعت ۱۴ باید در بروکسل باشد.

ادعاهای موشکی علیه ایران ادامه دارد

در شرایطی که موضوع مذاکرات هسته‎ای کاملا مشخص و «عناصر گام نهایی راه‌حل جامع» توافق ژنو است، اما مقامات و رسانه‌های آمریکایی در چند روزگذشته، ادعاهایی درباره فعالیت‌های متعارف موشکی ایران مطرح‌ کرده‌اند. یک مقام ارشد آمریکایی مرتبط با مذاکرات هسته‌ای درباره فعالیت‌های موشکی ایران، گفت: «ما درباره آن بخش از موشک‌های دوربرد ایران که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد، در مذاکرات صحبت می‌کنیم.» او ادامه داد: «هر مساله‌ای به عنوان بخشی از مذاکرات جامع روی میز قرار دارد، از جمله موضوع برنامه موشکی بالستیک ایران.» محمد جواد ظریف در واکنش به این ادعاها توضیح داد که مذاکرات هسته‌ای در چارچوب توافق ژنو انجام می‌گیرد. در این رابطه وال استریت ژورنال گزارش داد که آمریکا و متحدانش برنامه موشکی ایران را یک تهدید هسته‌ای احتمالی می‌دانند و به همین دلیل خواستار این هستند که گفت‌وگو‌ها درباره توافق هسته‌ای جامع با ایران، این مساله را نیز شامل شود.

به گزارش «ایسنا» جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه در این باره گفت: «آنها باید به مسائل مربوط به برنامه موشکی‌شان بپردازند.» به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال این در شرایطی است که ایران تاکید دارد موشک‌هایش بخشی از تمهیدات دفاعی‌اش هستند و در چارچوب مذاکرات هسته‌ای نمی‌گنجند. از دیگر سو به گزارش خبرگزاری فارس، استفان والت، نظریه‌پرداز روابط بین‌الملل و استاد دانشگاه هاروارد با اشاره به مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ درباره موضوع هسته‌ای ایران و مطرح‌شدن مسائل جدید از جمله بحث موشک‌های بالستیک از طرف آمریکا گفت: وقتی در مذاکرات، یک طرف آن مقوله‌های جدیدی به دستور کار مذاکرات اضافه می‌کند، نشان‌دهنده بی‌صداقتی و دو رویی آن است.

ریابکوف: هنوز در ابتدای کار هستیم

سرگی ریابکوف، نماینده روسیه در گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ پس از پایان دور دوم گفت‌وگوها در سطح معاونان در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی فارس به وین گفت: «هنوز در ابتدای کار هستیم و به نتیجه نرسیده‌ایم.» او در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره پرداختن به بحث موشک‌های بالستیک ایران، توضیح داد: «این بحث سختی برای طرف ایران است و ما دلایل این موضوع را متوجه می‌شویم.»

شرمن به اسرائیل گزارش می‎دهد

مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در شرایطی ادامه دارد که رژیم صهیونیستی به‌شدت نگران نتایج آن است. حتی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم پیش از این مذاکرات گفته بود که توافق هسته‎ای نهایی با تهران نیازمند دست کشیدن کامل ایران از غنی‌سازی اورانیوم و از بین بردن تمام سانتریفیوژهای ایران است. به همین دلیل قرار است وندی شرمن، معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا پس از پایان مذاکرات وین به اسرائیل سفر کند، تا گزارشی درباره این گفت‎وگوها به سران رژیم صهیونیستی ارائه دهد.

کمالوندی: پیوستن ایران به پروتکل الحاقی منوط به تصمیم مجلس است

همزمان با برگزاری مذاکرات هسته‌ای، در داخل ایران نیز اظهارنظرهایی راجع به این مذاکرات صورت می‌گیرد؛ همچنان‌که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در حاشیه همایش فقه هسته‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آقای آمانو پس از دیدار خود با آقای ظریف گفته است که مشکل ما در پرونده هسته‌ای ایران این است که ایران در پروتکل الحاقی عضویت ندارد و ما می‌خواهیم به سایت‌های خارج از چارچوب پروتکل NPT نظارت داشته باشیم، گفت البته آقای آمانو صحبت‌های دیگری نیز داشته‌اند و از همکاری سازمان انرژی اتمی با آژانس تشکر کرده‌اند. او ادامه داد: «‌پروتکل الحاقی برای جمهوری اسلامی ایران مطرح است و در برنامه ا‌قدام مشترک نیز این مساله آمده، اما ما به آنها گفته‌ایم که پیوستن به پروتکل الحاقی بسته به قبول مجلس است و این مساله پروسه‌ای است. باید این مبحث در مذاکرات مطرح می‌شد و باید منتظر ماند.»

بازتاب مثبت مذاکرات هسته‎ای ایران و ۱+۵

همزمان پایگاه خبری آنتی‌وار در گزارشی به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در زمینه یک توافق هسته‌ای جامع با تهران پرداخت و نوشت که با وجود اظهارات بدبینانه‎ای که روز دوشنبه از جانب کشورهای مختلف بیان شد، فضای مذاکرات روز سه‌شنبه در وین کاملا مثبت بود. به گزارش «ایسنا» پایگاه خبری آنتی‌وار در ادامه گزارشش نوشت: «مقامات اتحادیه اروپا گفتند که اولین روز مذاکرات شامل گفت‌وگوهای تفصیلی و بسیار مثبت بود و مسائل اساسی درباره توافق نهایی مطرح شد.» آنچه دلگرم‌کننده‌تر بود، دیدار آمریکا و ایران در حاشیه نشست اصلی بود که ۸۰ دقیقه به طول انجامید. این پایگاه خبری در بخش دیگری از گزارشش نوشت: «مذاکرات هسته‌ای با ایران ممکن است تا روز پنج‌شنبه طول بکشد. پیچیدگی‌های این مساله به این مفهوم است که اجرایی کردن یک توافق نهایی در بهترین شرایط احتمالا چند ماه طول می‌کشد، ولی خبرهایی که پس از مذاکرات روز سه‌شنبه در وین به دست آمد، نشان داد که مذاکرات در مسیر درستی پیش می‌روند.»