جلسه فوق‌العاده هیات دولت برای یارانه‌ها

گروه خبر- اعضای هیات دولت صبح روز گذشته با حضور در نهاد ریاست‌جمهوری جلسه فوق‌العاده یارانه‌ها را به ریاست حسن روحانی برگزار کردند. یک روز پس از آنکه رئیس‌جمهور قانون بودجه سال ۹۳ کل کشور را ابلاغ کرد، هیات دولت در حضور رئیس‌جمهور، نحوه اجرای تبصره ۲۱ این قانون را که به فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها معروف شده است مطرح کردند و بنا به اعلام سایت رسمی دولت، «تعیین چگونگی اجرای مرحله بعدی طرح هدفمندی یارانه‌ها»، «نحوه ثبت‌نام از متقاضیان» و «زمان اجرای طرح» مورد بحث و بررسی قرار گرفت. تا آخرین لحظات تنظیم این گزارش، از جزئیات این جلسه فوق‌العاده خبری منتشر نشد و پیگیری‌های «دنیای اقتصاد» در این خصوص نیز به نتیجه‌ای نرسید، اما آن‌گونه که پایگاه اطلاع رسانی دولت خبر داده اعضای هیات دولت در این جلسه، براساس قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور، اجرای مناسب تبصره (۲۱) با موضوع هدفمندی یارانه‌ها را مورد بررسی قرار دادند و بر اجرای شایسته بند (۴) از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی‌بر استفاده از ظرفیت اجرای هدفمندی یارانه‌ها در جهت افزایش تولید، اشتغال، بهره‌وری، کاهش شدت انرژی و ارتقای شاخص‌های عدالت اجتماعی و همچنین بهبود نظام سلامت در کشور تاکید کردند.

دولت در نظر دارد فاز دوم هدفمندی را براساس قانون بودجه کل کشور از سال آینده اجرا کند و با توجه به سیاست‌های ضدتورمی خود دست به اصلاح قیمت‌ها بزند. اگر چه هنوز خبر موثقی از برنامه دولت در این خصوص منتشر نشده؛ اما براساس آنچه مردان اقتصادی دولت در چند روز اخیر گفته‌اند می‌توان فضای فکری حاکم در این خصوص را تحلیل کرد و به چکیده آنچه به عنوان تصمیم نهایی در نظر گرفته می‌شود، نزدیک شد.

جمعه گذشته بود که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در فراخوانی فیس بوکی از صاحب‌نظران اقتصادی دعوت کرد که پیشنهاد خود را برای «تعیین سقف درآمدی یارانه‌بگیران» ارائه دهند. او در انتهای یادداشت خود این سوال را مطرح کرده که با توجه به مجموع شرایط، پیشنهاد شما برای سقف درآمدی یارانه‌بگیران چقدر است؟ وزیر اقتصاد هم پنج‌شنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری حاضر شد و از دور جدید ثبت‌نام و بررسی فرم‌های جدید، برای پرداخت یارانه نقدی خبر داد و تاکید کرد که تا پیش از بررسی این فرم‌ها دولت هیچ برنامه‌ای برای قطع یارانه‌های نقدی مردم ندارد و پرداخت یارانه‌ها تا آن زمان همچنان ادامه خواهد داشت، اما با توجه به مصوبه مجلس درخصوص حذف برخی از یارانه‌بگیران، دولت در آینده نزدیک بار دیگر از مردم برای دریافت یارانه نقدی ثبت‌نام خواهد کرد و کسانی که نیازمند و متقاضی باشند، یارانه خواهند گرفت.

با اینکه وزیر اقتصاد اعلام کرده فاز دوم هدفمندی از فروردین یا اردیبهشت‌ماه سال آینده اجرا خواهد شد، برخی خبرها از افزایش قیمت برق و آب در روزهای اخیر خبر داده‌اند. در همین رابطه خبرگزاری مهر گزارش داده قیمت برق در قبوض جدید افزایش ۲۴ درصدی به خود دیده و از ابلاغ مصوبه دولت برای افزایش ۲۰ درصدی قیمت آب خبر داده است.