گروه دیپلماسی- دور جدید مذاکرات کارشناسی میان ایران و ١+٥ از روز چهارشنبه در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در وین اتریش آغاز شد و تا روز جمعه ادامه داشت. در شرایطی که گفت‌وگوهای فشرده‎ای با هدف رسیدن به یک راه‌حل نهایی برای بستن پرونده ۱۰ ساله هسته‎ای ایران میان جمهوری اسلامی ایران و ۱+۵ شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان در حال انجام است، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حذف موضوع هسته‌ای از دستور کار شورای امنیت سازمان ملل متحد و شورای حکام آژانس، رفع همه تحریم‌ها و برقراری همکاری‌های بین‌المللی هسته‌ای را به عنوان خواسته‌های تهران از موافقت‌نامه نهایی با قدرت‌های جهانی نام برد. به گزارش خبرگزاری فارس، رضا نجفی در یک سخنرانی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز پنج‌شنبه ۱۵‌اسفند گفت که «یک راه‌حل جامع و پایدار» باید ایران را قادر کند «به اعمال حقوق لاینفک خود برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای به‌ویژه چرخه سوخت، بدون هیچ مانعی و ذیل معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای ادامه دهد.» نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که جمهوری اسلامی تسلیحات هسته‌ای نخواهد ساخت و به تعهداتش به جامعه جهانی و آژانس عمل خواهد کرد. این سخنان نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همزمان با دومین روز نشست کارشناسی ایران با ۱+۵ در وین اتریش بیان شد. قرار است دور بعدی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ به ریاست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ۱۷ تا ۱۹ مارس (۲۶ تا ۲۹ اسفندماه جاری) در وین اتریش برگزار شود. از دیگر سو، حمید بعیدی‌نژاد رئیس هیات کارشناسی مذاکره‌کننده هسته‎ای ایران که در مذاکرات سه روزه وین شرکت داشت، گفت که جلسات مذاکره کارشناسی میان ایران و ١+٥ جدی و محتوایی است. او در گفت‌و‌گو با «ایرنا» درباره نتایج دو روز مذاکرات کارشناسی افزود که همه طرف‌ها این جلسات را مفید ارزیابی می‎کنند. ایران و گروه ۱+۵ در دور قبلی مذاکرات که ۲۸ بهمن تا اول اسفندماه در شهر وین اتریش برگزار شد، درباره چارچوب مذاکرات جامع برای رسیدن به راه‌حل نهایی توافق کردند و از دور آتی وارد مذاکره بر سر رسیدن به راه‌حل نهایی می‎شوند.

ظریف: ‌کسی نمی‌تواند خواستار برچیده شدن تکنولوژی هسته‌ای باشد

همزمان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که به اندونزی سفر کرده است در کنفرانس مطبوعاتی با همتای خود با تاکید بر نقش مهم ایران و اندونزی در منطقه و ایجاد ثبات جهانی گفت که هیچ‌کس نمی‎تواند مانع از برخورداری از تکنولوژی انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز شود. ظریف در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره برنامه هسته‎ای ایران، گفت: «ما آماده‎ایم تا در مورد صلح‌آمیز بودن برنامه‎های هسته‎ای ایران اطمینان خاطر بدهیم. اما حقیقت این است که ایران دارای فعالیت‎های هسته‎ای است؛ فعالیت‎های هسته‌ای صلح‌آمیز. ایران دارای علم و تکنولوژی هسته‎ای است که بومی و ساخت کشور خودمان است و هیچ‌کس نمی‏تواند خواستار برچیده شدن آن باشد.» او در ادامه افزود: «بهترین راه برای ایران این است که برنامه‏های صلح‌آمیز هسته‎ای‌اش را تحت نظارت‌‎های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ابزارهایی که در اختیار این آژانس قرار دارد، ادامه دهد. ما حاضریم در مورد این ابزارها بحث و گفت‌و‌گو کنیم.»

عراقچی: مساله هسته‌ای، ملی است

از سوی دیگر عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران گفت که «موضوعات مربوط به بحث غنی‌سازی و رفع نگرانی‌های مربوط به رآکتور اراک و همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران»، دستور مذاکرات این نشست است و نتایج آن به دور بعدی مذاکرات در وین به ریاست ظریف و اشتون ارائه خواهد شد. همچنین معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد که مساله هسته‌ای فراجناحی است و نباید با آن برخورد جناحی و خطی صورت گیرد. به گزارش «ایسنا» عراقچی گفت: «برخی از برخوردها و موضع‌گیری‌ها نسبت به مذاکرات هسته‌ای ناشی از مواضع سیاسی برخی جناح‌ها است؛ اما باید توجه داشت که مساله هسته‌ای دستاورد دولت نبوده، بلکه مساله‌ای «ملی» است.» عراقچی ضمن امیدواری نسبت به اینکه در مرحله نهایی مذاکرات مشکلی پیش نیاید، گفت: «در گام نهایی مذاکرات باید به اجماع ملی برسیم تا مذاکرات نتیجه داشته باشد.»

پرداخت بدهی ۵۵۰ میلیون دلاری کره‌جنوبی به ایران

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد کره‌جنوبی ۵۵۰ میلیون دلار‌ از بدهی نفتی‌اش را به ایران پرداخت کرد. به گزارش «ایسنا»، این منبع آگاه در گفت‌و‌گوی تلفنی با رویترز اعلام کرد این مبلغ روز جمعه به ایران پرداخت شد و نحوه جابه‌جایی این پول با ایران مورد مذاکره قرار خواهد گرفت.

اشتون امشب به تهران می‌آید

ایرنا- کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هدایت‌کننده اصلی مذاکرات هسته‌ای در گروه ۱+۵، در راس هیاتی شامگاه شنبه - امشب- وارد تهران می‏شود. این نخستین سفر اشتون به ایران و نخستین سفر رئیس دیپلماسی اروپا به ایران از سال ۲۰۰۸ به این‌سو است. پیش از این خاویر سولانا در سال ۲۰۰۸ به ایران سفر کرده بود. مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه ضمن تایید سفر اشتون به ایران گفت:«موضوع مذاکرات خانم اشتون با مقامات جمهوری اسلامی، روابط ایران و اتحادیه اروپا است.» او در پاسخ به این سوال که آیا اشتون که نماینده ۱+۵ نیز هست درباره موضوع هسته‎ای به‌طور ویژه با مقامات ایرانی گفت‌و‌گو خواهد کرد، گفت: طبیعتا بحث هسته‎‌ای نیز در مذاکرات مطرح خواهد شد. هنوز جزئیات سفر اشتون به‌طور رسمی اعلام نشده؛ ولی او شنبه شب (هشتم مارس) وارد تهران خواهد شد و روز یکشنبه به اصفهان سفر خواهد کرد. او قرار است با حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران و محمد جواد ظریف رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‎ای ایران هم دیدار و گفت‌و‌گو داشته باشد. ظریف در حاشیه سفر مهرماه به نیویورک از اشتون برای سفر به ایران دعوت کرده بود. اشتون روز دوشنبه نیز به اصفهان می‌رود و بازدیدی از این شهر خواهد داشت. هلگا اشمید معاون کاترین اشتون، او را در این سفر همراهی می‌کند.