هدفگذاری برای رسیدن به سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلاری

گروه دیپلماسی- رئیس‌جمهوری اسلامی ایران صبح دیروز در نخستین سفر خود به کشورهای حوزه خلیج‌فارس وارد سلطان‌‌نشین عمان شد. این سفر که پاسخی به سفر شهریورماه سلطان قابوس پادشاه عمان به تهران است، به‌منظور بحث بر سر همکاری‌های دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای صورت می‌گیرد. روابط ایران و عمان از معدود مناسبات خارجی ایران است که پیش و پس از انقلاب، عمیق و با ثبات بوده است و همکاری نظامی و استراتژیک منطقه‌ای ماهیت این روابط را شکل می‌دهند. با توجه به حضور فعال میانجی‌گرانه عمان در روابط ایران با آمریکا برخی تحلیلگران معتقدند این بار این کشور می‌تواند میانجی و پل ارتباطی بین ایران و عربستان شود. به محض پیروزی حسن روحانی، سلطان قابوس اولین مقام رسمی خارجی بود که برای تبریک به تهران سفر کرد. در سفر شهریورماه قابوس به تهران، گفته می‌شد پادشاه عمان نقش میانجی میان ایران و آمریکا را بر عهده دارد و سلطان قابوس رابط میان آمریکا و رئیس‌جمهور جدید ایران است. موضوعی که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران یک هفته پس از سفر سلطان قابوس به تهران تایید کرد که در این سفر، موضوع آمریکا یکی از مسائل در گفت‌وگوها و دیدارهای دوجانبه بوده است. عمان تاکنون در چند نوبت میانجی آزادی زندانیان میان ایران و آمریکا شده است. حسن روحانی سومین رئیس‌جمهوری ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران است که به عمان سفر می‌کند، پیش از او، سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور در سال ۱۳۸۳ و محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۶ به این کشور سفر کرده بودند.

علاوه‌بر روابط سیاسی بین دو کشور سطح مبادلات تجاری و اقتصادی بین عمان و ایران هم بسیار خوب بوده و به گفته «علی‌اکبر سیبویه» سفیر ایران در مسقط حجم مبادلات تجاری میان ایران و عمان تا پایان سال ۱۳۹۲به یک میلیارد دلار خواهد رسید و انتظار می‌رود که حجم سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی به ۱۰ میلیارد دلار برسد.

در این ارتباط حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران صبح چهارشنبه در دیدار با سلطان قابوس پادشاه عمان درباره این سفر گفت: «برای جمهوری اسلامی ایران، کشورهای اسلامی و به‌ویژه همسایه و روابط با آنها اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.» حسن روحانی که در نخستین سفر به کشورهای حوزه خلیج‌فارس در عمان به‌سر می‌برد، در دیدار با سلطان قابوس پادشاه این کشور گفت: «روابط تهران - مسقط می‌تواند نمونه‌ای برای توسعه روابط بین کشورهای منطقه باشد.»

به گزارش «ایرنا»، طرفین در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی دو کشور بر توسعه همکاری‌ها در تمامی زمینه‌ها تاکید و درباره اجرایی شدن تفاهمات به عمل آمده در سفر سلطان قابوس به تهران توافق کردند. روسای دو کشور با اشاره به زمینه‌های موجود در توسعه روابط فی مابین بر گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های انرژی، کشتیرانی، گمرکات، مسائل پولی و مالی، محیط زیست و توسعه گردشگری و همکاری‌های علمی، دانشگاهی و تحقیقاتی تفاهم کردند.

در این دیدار همچنین اوضاع منطقه و شرایط نابسامان آن مورد بررسی قرار گرفت و در این خصوص که منطقه شاهد درگیری‌های مخرب بوده است و ضرورت دارد با توسعه روابط کشورها تنش‌های منطقه‌ای کاهش یابد، روسای دو کشور با اشاره به موقعیت سوق‌الجیشی ایران و عمان در تنگه استراتژیک هرمز با توجه به روابط نزدیک دو کشور بر امنیت این منطقه نیز تاکید کردند.

روحانی پس از ورود به مسقط در فرودگاه این کشور مورد استقبال «فهد بن محمود آل سعید» نخست‌وزیر و «یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه این کشور قرار گرفت و پس از آن عازم کاخ قصر العلم شد. مراسم استقبال رسمی از رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز با حضور سلطان قابوس در کاخ ریاست‌جمهوری عمان برگزار شد. رئیس‌جمهور در سفر دو روزه خود به عمان قرار است با معاون نخست‌وزیر، وزیر امورخارجه و وزیر بازرگانی عمان نیز دیدار و گفت‌و‌گو کند.

روحانی را در این سفر، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همراهی می‌کنند.

حسن روحانی پیش از سفر به مسقط اظهار کرد: «عمان کشوری است که در یک سمت تنگه قرار دارد و سمت دیگر آن جمهوری اسلامی ایران است. ما همواره با عمان در سال‌های گذشته روابط خوبی داشته‌ایم و به‌ویژه در این دولت روابط قدم به قدم به سمت استحکام بیشتر می‌رود.»

او با تاکید بر اینکه در سفر سلطان قابوس به تهران قراردادهایی به امضا رسید و تفاهم‌نامه‌هایی شکل گرفت، گفت: «به دنبال اجرایی کردن توافقات و همچنین تفاهمات جدید بوده و در کشور عمان در زمینه‌های تجاری، اقتصادی به‌ویژه نفت و گاز و مسائل پولی و بانکی و همچنین فرهنگی بین دو کشور خواهیم بود.»همزمان با سفر حسن روحانی به عمان مقامات عمان اعلام کرده‌اند که به‌زودی توافق برای احداث بزرگ‌ترین پل ارتباطی خلیج‌فارس بین دو کشور در تنگه هرمز امضا خواهد شد. سلطان‌نشین عمان درخصوص سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به این کشور با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «در سفر رئیس‌جمهوری ایران به مسقط قرار است درخصوص نحوه گسترش روابط بین دو کشور و توسعه همکاری بین سلطان‌نشین عمان و جمهوری اسلامی ایران مذاکراتی بین مقامات دو کشور صورت گیرد.» مقامات عمانی انتظار دارند، دو کشور برای آغاز صادرات گاز از ایران به عمان به توافق برسند.

سفیر ایران در مسقط درخصوص سفر رئیس‌جمهوری ایران به عمان گفت: «این سفر بسیار مهم است و می‌تواند باعث گشوده شدن تمام درها برای توسعه روابط بین دو کشور در تمامی زمینه‌ها شود.» علی‌اکبر سیبویه افزود: «جمهوری اسلامی ایران قرار است در بندر الدقم عمان واقع در دریای العرب ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند و در این سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰۰ مخزن بزرگ ذخیره نفت و گاز ایرانی احداث خواهد شد.»

سفیر ایران در مسقط در بخش دیگری از سخنانش درخصوص سرمایه‌گذاری‌های بین عمان و ایران گفت: «در بنادر صلاله و صحار در عمان، ایران پروژه‌هایی را احداث خواهد کرد که شامل احداث کارخانه‌‌های تولید داروهای پزشکی و احداث بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی خواهد بود.»

او در این زمینه و درخصوص سرمایه‌گذاری‌های عمان در ایران نیز گفت: «مسقط قرار است در زمینه‌های آموزشی، پتروشیمی و استخراج نفت سرمایه‌گذاری‌هایی به ارزش ۴ میلیارد دلار انجام دهد.» او همچنین به موضوع احداث خط لوله انتقال گاز ایران به عمان اشاره کرد که قرار است ظرف مدت دو سال به انجام برسد.

اما سفر حسن روحانی به عمان از اهمیت ویژه سیاسی نیز برخوردار است. پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری، وزارت امورخارجه ایران تلاش گسترده‌ای را برای بهبود روابط با کشورهای همسایه به‌خصوص کشورهای حوزه خلیج‌فارس آغاز کرد. در همین خصوص یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان در گفت‌وگو با روزنامه «عمان» با استقبال از سفر حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران به این کشور گفت: «دولت و ملت عمان این سفر را ارج می‌نهند.»

بن علوی با اشاره به نقش کشورش در موفقیت مذاکرات ایران با غرب تاکید کرد: «تلاش‌های ما از زمان بیل کلینتون رئیس‌جمهور اسبق آمریکا شروع شد، اکنون که این تلاش‌ها به بار نشسته و ما از این اینکه در شروع گفت‌و‌گوها نقش داشته‌ایم، بسیار خوشحال هستیم.» وساطت عمان در ماجرای رهایی ملوانان بریتانیایی از ایران در سال ۱۳۸۷، آزادی سه آمریکایی متهم به جاسوسی از زندان اوین در دو تابستان متوالی (سال‌های ۱۳۸۹ و۱۳۹۰) نمونه‌هایی از دیپلماسی میانجی‌گرایانه عمان

بوده است.