گروه دیپلماسی- همزمان با مذاکرات جامع هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ در شهر وین، عربستان که همواره از مخالفان مذاکرات هسته‎ای ایران بوده است در یک موضع‌گیری متفاوت از توافق هسته‏ای ایران و گروه ۱+۵ حمایت کرد. ترکی فیصل، رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی و از مقامات با نفوذ این کشور با اعلام حمایت از توافق هسته‎ای ایران و گروه ۱+۵ گفت که روحانی فردی است که به دنبال تنش‌زدایی با کشورهای همسایه بوده و به شعارهای خود پایبند است. دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و نمایندگان کشورهای عضو گروه ۱+۵ با گفت‌وگوی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شرایطی دیروز در وین آغاز شد که خبرگزاری‌های ایران گزارش کردند که مراسم شام وزیرخارجه ایران و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین، در واکنش به دیدار این مقام اروپایی با فعالان زن در ایران، لغو شده است. همزمان مایکل‌مان،‌ سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که قراری برای مراسم شام میان محمد جواد ظریف، وزیرخارجه ایران و کاترین اشتون نبود، زیرا اشتون و ظریف به‌تازگی در تهران دیدار کرده بودند و نیاز چندانی برای این دیدار اخیر نبود.هیات‌های نمایندگی ایران و کشورهای گروه ۱+۵ (آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه، فرانسه و آلمان) دیروز، مذاکره بر سر حل‌و‌فصل پرونده هسته‎ای ایران را در مقر دفاتر سازمان ملل متحد در وین، پایتخت اتریش، آغاز کردند. این مذاکرات دو روزه است و امروز چهارشنبه ۲۸ اسفند پایان می‎یابد. انتظار این است که در صورت دستیابی به توافق نهایی، اقداماتی با هدف لغو کامل تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه خارجی علیه ایران به جریان افتد. در ادامه نیز جلسه‌ای با حضور معاونان وزیران خارجه ایران و ۱+۵ به ریاست عباس عراقچی و هلگا اشمید، مذاکره‌کنندگان ارشد دو طرف، برای ادامه گفت‌وگوها درباره جزئیات این مذاکرات برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جواد ظریف در این سفر با فدوتوف مدیرکل دفتر سازمان ملل متحد در وین و مدیر اجرایی دفتر سازمان ملل برای مبارزه با مواد مخدر نیز دیدار کرد.

مان: دیدار اشتون و ظریف سازنده بود

همچنین سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار روز نخست کاترین اشتون و ظریف را سازنده توصیف و هدف از آن را آماده‌سازی مقدمات مذاکرات هسته‌ای عنوان کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، مایکل مان سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وجود برخی حرف و حدیث‎های مطرح شده، ارزیابی مثبتی از دیدار مذاکره‌کنندگان ارشد داشت.

خوش‌بینی روسیه

همزمان سرگئی ریابکوف، معاون وزیرخارجه روسیه و نماینده این کشور در مذاکرات گروه ۱+۵، نسبت به پیشرفت در دور جدید این مذاکرات ابراز خوش‌بینی کرد. به گزارش «ایلنا» به نقل از نووستی، ریابکوف گفت: دلایل کافی وجود دارد که نسبت به نتیجه‌بخش بودن دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ خوش‌بین باشیم. حتی اگر در این دور از مذاکرات توافقی اساسی حاصل نشود، مهم نخواهد بود؛ زیرا هنوز دور دوم مذاکرات است. او افزود که فضای حاکم بر مذاکرات، مثبت است.

لغو شام کاری ظریف و اشتون

در شرایطی که خبرگزاری‌های ایران گزارش کرده‌اند که مراسم شام وزیرخارجه ایران و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین، در واکنش به دیدار این مقام اروپایی با فعالان زن در ایران، لغو شده است، سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‏گوید که قرار شامی بین وزیرخارجه ایران و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گذاشته نشده بوده است. خبرگزاری جمهوری اسلامی «ایرنا» روز دوشنبه، گزارش کرد که اگرچه دلیل لغو این ضیافت اعلام نشده است، منابع آگاه این اقدام را در راستای دیدارهای خلاف عرف دیپلماتیک مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران ارزیابی می‌کنند. خبرگزاری مهر نیز آورده است که در پی لغو ضیافت شام ظریف و اشتون در واکنش به دیدارهای اشتون در تهران با زنان فعال حقوق بشر در تهران، عباس عراقچی و هلگا اشمید، معاون‌های وزیرخارجه ایران و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای تعیین چارچوب مذاکرات، با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مایکل‌مان سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به خبر لغو شام کاری ظریف و اشتون گفت: قراری برای شام میان این دو نفر نبود، زیرا اشتون و ظریف به‌تازگی در تهران دیدار کرده بودند. او گفت: «نماینده ارشد اروپا آخر هفته گذشته در ایران بود و زمان زیادی را با وزیرخارجه ایران گذراند و از این رو نیازی برای برگزاری شام کاری در این دوره نبود. (اشتون) مشغول کار با تیم خود است.»

این در شرایطی است که دوشنبه شب برخی خبرگزاری‏های ایران از لغو شام کاری ظریف و اشتون خبر دادند. از جمله «ایسنا» نوشت که محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران در واکنش به دیدارهای خارج از دستور و هماهنگ نشده کاترین اشتون در سفرش به تهران، شام کاری‌اش با او در وین را لغو کرد. به روال گذشته روسای هیات‌های ایران و ۱+۵ پیش از آغاز مذاکرات در هر دور، با یکدیگر در یک ضیافت شام یا نهار برنامه‌های کاری را مرور می‌کنند، به گزارش «ایسنا» اما در این دور از مذاکرات ظریف در اعتراض به رفتار غیردیپلماتیک کاترین اشتون در سفر به تهران شام کاری را لغو کرده است. همچنین برای اولین‌بار در تاریخ مذاکرات هسته‌ای، مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و نماینده ۱+۵ پیش از آغاز مذاکرات عکس یادگاری نگرفتند. تاکنون مرسوم بوده است که مذاکره‌کنندگان ایران و ۱+۵ پیش از آغاز مذاکرات، عکس یادگاری می‌گرفتند؛ اما برای اولین‌بار در تاریخ مذاکرات هسته‌ای این اتفاق صورت نگرفت.

نخستین حمایت عربستان از توافق هسته‌ای ایران و غرب

در تحولی دیگر، عربستان که همیشه از مخالفان مذاکرات هسته‎ای ایران بوده اخیرا در یک موضع‌گیری آشکار از توافق هسته‏ای ایران و گروه ۱+۵ حمایت کرد.

به گزارش «ایرنا» ترکی فیصل، رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی با اعلام حمایت از توافق هسته‎ای ایران و گروه ۱+۵ گفت که روحانی فردی است که به دنبال تنش‌زدایی با کشورهای همسایه بوده و به شعارهای خود پایبند است. این در شرایطی است که با روی کار آمدن دولت جدید در ایران، تنش‌زدایی با همسایگان در دستور کار این دولت بوده است. شاهزاده ترکی فیصل در گفت‌وگویی با چارلی رز، مجری معروف شبکه پی بی اس آمریکا تاکید کرد که مسوولان عربستان نسبت به سیاست‎های دولت روحانی خوش‌بین بوده و حل مسالمت‌آمیز موضوع هسته‎ای ایران را به نفع تمام منطقه می‎دانند. رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی گفت: «روحانی به دنبال تنش‌زدایی و دوستی با کشورهای همسایه است؛ ما صحبت‎های خوبی از او درباره کشورهای همسایه به‌ویژه عربستان شنیده‎ایم.» او ادامه داد: «روحانی به شعارهایش پایبند است؛ زیرا او همان حرف‎هایی را که قبل از انتخاب شدنش گفته پس از انتخابش پیگیری کرده و بر آنها تاکید می‏کند.» فیصل تاکید کرد، توافق هسته‎ای ژنو مورد حمایت شورای همکاری خلیج‌فارس است و می‎تواند به ثبات منطقه کمک کند.

اسرائیل به آمریکا متکی نیست

از دیگر سو رژیم صهیونیستی که از منتقدان اصلی گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ است این بار نیز همزمان با برگزاری مذاکرات واکنش نشان داده و اظهارنظر کردند. درست در روزی که ایران و ۶ قدرت جهانی در قالب گروه ۱+۵ مذاکرات خود را برای دستیابی به توافق نهایی در زمینه حل‌و‌فصل ابهامات مربوط به پرونده هسته‌ای تهران در وین آغاز کرده‎اند، موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل در سخنانی گفت که آمریکا در سطح بین‌المللی در حال ضعیف شدن است و آنها نمی‌توانند برای هر گونه اقدامی علیه برنامه هسته‌ای ایران به آمریکا متکی باشند. او افزود که اسرائیل در این زمینه تنها به خود متکی است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اظهارات روز سه‌شنبه یعلون نشانه پافشاری اسرائیل بر گزینه نظامی است. وزیر دفاع اسرائیل در سخنان خود در دانشگاه تل‌آویو که روزنامه هاآرتص آن را بازتاب داده است، گفته که «به نظر ما تنها کشوری که باید کارزار علیه ایران را رهبری کند ایالات‌متحده آمریکا است.» با این حال او گفته که آمریکا مذاکرات با ایران را آغاز کرده است و تهران دست بالا را در این گفت‌وگو‌ها دارد. به گزارش آسوشیتدپرس، دفتر موشه یعلون اظهارات او را تایید کرده، ولی از هر گونه اظهارنظر درباره اینکه او خواستار حمله اسرائیل به ایران است، خودداری کرده‌است. دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز حاضر به اظهارنظر در این زمینه نشده است.

ظریف: به خاطر منافع کشور سکوت می‎کنم

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران که اکنون به‌منظور مذاکرات هسته‏ای با گروه ۱+۵ در اتریش به سر می‏برد، در آخرین گزارشش که در صفحه اجتماعی فیس‌بوک منتشر کرد، خواستار پرهیز از قضاوت و تحلیل‏های شتابزده شد. به گزارش انتخاب، متن کامل پیام فیس‌بوکی ظریف به شرح زیر است:

دوستان سلام

این روزها بازار فرافکنی، دروغ، تهمت و حتی نقل قول‏های بی‌پایه و ناسازگار با ادبیات بنده بسیار داغ است. فعلا به خاطر منافع کشور در این مرحله حساس سکوت می‎کنم و همه را به پرهیز از قضاوت و تحلیل‏های شتابزده دعوت می‏نمایم. ایام نوروز است؛ بیاییم همچون کشتی گیران قهرمان‎مان، شادی و همدلی را به مردم هدیه کنیم، نه گسست و تلخکامی.