دیروز، همزمان با دومین روز از سومین سفر استانی روحانی به سیستان و بلوچستان، رئیس‌جمهوری در جمع مردم زابل از احزاب و جریان‌های سیاسی خواست که از نام سیستانی، بلوچی یا زابلی در جهت منافع حزبی خود استفاده نکنند.
او در این باره گفت: «هیچ‌کس نباید برای منافع حزبی، گروهی یا تشکل‌های خاصی از نام سیستانی یا نام بلوچ یا زابلی استفاده کند.» روحانی که دو روز گذشته و در اولین روز از سفر به استان مرزی سیستان و بلوچستان، از نقش موثر علمای اهل سنت و رهبران محلی برای حل و فصل گروگانگیری مرزبانان ایرانی تقدیر کرده بود در سخنرانی روز گذشته خود در زابل به جریانات و گروه‌های تندرو هشدار داد که هیچ حزبی نباید از موقعیت قومی سیستانی، بلوچی یا زابلی به نفع حزب خود استفاده کند. توجه به حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، یکی از وعده‌های تبلیغاتی حسن روحانی بود که می‌توان ردپای تجلی و تحقق آن را در رهایی مرزبانان ایرانی با میانجیگری علمای اهل سنت یافت؛ قوت و توانی که در دولت‌های پیشین نادیده گرفته و کمتر به رسمیت شناخته شد.
امنیت به دست مردم پایدار بماند
رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه در ادامه سفر خود، در اجتماع مردم زابل، سیستان و بلوچستان را «سرزمین اسطوره‌ها» دانست و گفت: «برای اینکه استان سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه قرار گیرد»، «معضلات و مشکلات مردم، بیکاری‌ها و عدم اشتغال‌ها حل و فصل شود»، «نخستین گام آن است که همه مردم این استان وحدت، انسجام، یکپارچگی، برادری و اخوت اسلامی را بیش از پیش مستحکم کنند.» رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه «همه مردم این استان اعم از سیستانی یا بلوچ، شیعه یا سنی همه با هم برادرند و زیر پرچم واحد اسلام و ایران با اخوت، برادری، مهربانی و یکپارچگی باید زندگی کنند»، «امنیت استان سیستان و بلوچستان» را «دومین پایه در کنار انسجام و وحدت برای توسعه و پیشرفت این استان» ارزیابی کرد. روحانی تاکید کرد که «امنیت استان» هم باید به دست شما «مردم، همه طوایف، قبایل، مرزداران و همه کسانی که عشق وطن، اسلام و قرآن در دل آنها زنده است»، حفظ و پایدار بماند.
احزاب از نام سیستانی استفاده نکنند
روحانی ضمن تاکید بر لزوم حفظ وحدت در منطقه سیستان، برخی جریانات و احزاب را خطاب قرار داد و گفت: «هیچ‌کس نباید برای منافع حزبی، گروهی یا تشکل‌های خاص از نام سیستانی، بلوچ یا زابلی به نفع حزبش استفاده کند.» روحانی «فعالیت و رقابت احزاب و تشکل‌ها» را آزاد خواند و تاکید کرد: «اگر کسی نخواهد از برادری و اخوت، وحدت و انسجام مردم کم بگذارد یا سوءاستفاده کند؛ راه برای رقابت باز است.» رئیس‌جمهوری مردم این استان را غیور، هوشمند، بااستعداد و سرشناس در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه توصیف و در سخنرانی خود به‌طور غیرمستقیم به جایگاه آیت‌الله سیستانی اشاره کرد و گفت: «این منطقه شخصیت‌هایی بسیار بزرگ، فهیم، عالم و دانشمند دارد تا جایی که یکی از مراجع بزرگ تقلید شیعه از منطقه شما مردم سیستان است.»
احیای بازارچه‌های مرزی
روحانی در ادامه سخنرانی خود به اهمیت بازارچه‌های مرزی برای توسعه اقتصاد محلی اشاره کرد و گفت: «بازارچه‌های مرزی احیا خواهد شد؛ در همین سفر وزیر کشور همراه هیات است و دیروز به میرجاوه سفری داشت و همه مناطقی که بازارچه‌های مرزی‌اش تعطیل و نیمه‌تعطیل بوده، احیا خواهد شد تا تجارت در این استان رونق بگیرد.» روحانی در جمع مردم زابل از اولین گام دولت برای رفع مشکل کشاورزی سیستان و بلوچستان خبر داد: «اولین قدمی که دولت مصمم است انجام دهد، با اینکه بار سنگینی بر دوش دولت است، رفع مشکلات کشاورزی سیستان و بلوچستان است.» به گفته رئیس دولت یازدهم، راه‌حل نخست حل مشکل کم آبی سیستان و بلوچستان، «دیپلماسی آب» است. او در تشریح این دیپلماسی گفت: «یعنی آب مورد نیاز مردم منطقه، طبق قرارداد بین ایران و کشور همسایه تامین شود.»
نیروگاه گاز در زابل اضافه خواهد شد
به گفته حسن روحانی، طرح نیروگاه گاز زابل برای اجرای لوله از زاهدان تا زابل ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت و دولت این هزینه را ظرف ۲ سال تا ۲ سال و نیم تامین خواهد کرد. با اجرای این طرح مردم از نعمت گاز بهره‌مند خواهند شد؛ البته همزمان با اجرای لوله گاز یک نیروگاه گازی هم در زابل اضافه و اجرا خواهد شد. رئیس‌جمهوری در پایان از برنامه دولت برای تثبیت شن‌های روان در این استان خبر داد و گفت: «ما برای امسال حدود هزار هکتار را تحت پوشش تثبیت شن قرار خواهیم داد.»
حضور روحانی در چابهار
حسن روحانی رئیس دولت یازدهم بعد از حضور در جمع مردم زابل به چابهار رفت و در جمع مردم این استان سخنرانی کرد. او در جریان سخنرانی خود به تشریح برنامه‌های دولت در این شهر مرزی پرداخت و گفت: «طبق برنامه در سال‌های ۹۳ و ۹۴ با تلاش‌هایی که انجام خواهد گرفت گاز از ایرانشهر به چابهار متصل خواهد شد و به محض اینکه شرایط گازرسانی به این منطقه مهیا شود، اینجا مرکزی صنعتی هم برای پتروشیمی و هم فولاد و صنایع معدنی دیگر خواهد شد.» روحانی از ساخت سدهایی خبر داد که برای آب‌هایی که به دریای عمان ریخته می‌شود، پیش‌بینی شده‌اند. به گفته رئیس دولت یازدهم این سدها در قالب برنامه‌ای پنج ساله ساخته خواهد شد که شروع آن در آغاز سال ۹۳ خواهد بود. رئیس جمهوری با تاکید براینکه «مساله راه آهن را تسریع خواهیم کرد»، به تشریح برنامه‌های دولت در حوزه حمل و نقل پرداخت و گفت: «از نظر راه آهن هم برنامه‌هایی داریم که از چابهار به سمت زاهدان شروع شده است. ما ازلحاظ اینکه بتوانیم با فرودگاه بین‌المللی توسعه را تضمین کنیم ان‌شاء‌الله فرودگاه نظامی کنارک به فرودگاه مشترک بین‌المللی تبدیل خواهد شد و این یک پایه اساسی و اصلی برای توسعه این منطقه خواهد بود.»