گروه دیپلماسی- هنوز تنش میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات‌متحده آمریکا بر سر صادر نشدن ویزا برای حمید ابوطالبی فروکش نکرده که مساله عضویت ایران در کمیته انجمن‎های غیردولتی سازمان ملل به محل اختلاف دیگری برای دو طرف تبدیل شد. جمهوری اسلامی ایران پس از یک وقفه هشت ساله دوباره به عضویت کمیته انجمن‏های غیردولتی سازمان ملل درآمد، مساله‎ای که با واکنش منفی ایالات‌متحده آمریکا همراه شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در واکنش به انتخاب ایران در کمیته انجمن‌های غیردولتی (NGO) سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای این انتخاب را نگران‌کننده خواند. پاور در این بیانیه مدعی شده که جمهوری اسلامی ایران مدافعان حقوق بشر را بازداشت می‌کند و آنها را مورد شکنجه‌ قرار می‌دهد. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، پاور ادامه داد: «مخالفت نکردن با نامزدی ایران جهت انتخاب در کمیته‌ای که به پیگیری مسائل حقوق بشر، شکنجه، آزار و نقض روندهای حقوقی می‌پردازد، یکی از نتایج دردسرساز انتخابات امروز بود.» در عین حال به‌دنبال این اظهارات غیردیپلماتیک مقام آمریکایی، سخنگوی نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد با رد این ادعاها می‌گوید که حضور فعال ایران در سازمان ملل‌متحد مفید خواهد بود و کمک می‌کند که کمیته سازمان‌های غیردولتی ملل‌متحد به اهداف خود دست یابد.

جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه (۲۳ آوریل/ ۳ اردیبهشت) به عضویت کمیته سازمان‌های غیر‌دولتی سازمان ملل متحد درآمد. این کمیته که ۱۹ عضو دارد، موظف به حمایت از حقوق زنان و نظارت بر کار سازمان‌های حقوق بشری غیردولتی در کشورهای عضو سازمان ملل متحد است.

انتقاد قشقاوی از صادر نشدن ویزا برای ابوطالبی

از دیگر سو، معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه در رابطه با مساله صادر نشدن ویزا برای حمید ابوطالبی، نماینده پیشنهادی ایران در سازمان ملل بار دیگر تاکید کرد که حمید ابوطالبی در حال حاضر «نماینده قطعی» جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد است و تهران گزینه دیگری برای این مقام ندارد. حسن قشقاوی با بیان اینکه ابوطالبی سابقه بسیار روشنی در سفارت دارد، افزود: «برای این اقدام آمریکا تحلیل دقیقی وجود ندارد.» این مقام ارشد وزارت خارجه ایران در همایش بزم اندیشه، همچنین گفت: جمهوری اسلامی «پیگیری‌های سیاسی خود را در این باره انجام داده است.»