سفر نماینده هسته‌ای بریتانیا به تهران

گروه دیپلماسی- با نزدیک شدن به دور جدید گفت‌و‌گوهای کارشناسی در اواسط اردیبهشت که زمینه را برای تدوین پیش‌نویس توافق‌نامه جامع هسته‌ای در وین اتریش فراهم می‌کند، مذاکرات دوجانبه و چندجانبه ایران و گروه ۱+۵ وارد فضای جدید شده است. از سفر مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای بریتانیا به تهران تا حضور مقامات هسته‌ای ایران در کنفرانس ان پی تی در نیویورک و آمادگی برای رفع نگرانی‌های مشروع غرب در موضوع هسته‌ای. به‌نظر می‌رسد که با وجود تلاش‌های نافرجام نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، تحرکات تازه طرفین در آستانه مذاکرات کارشناسی و همچنین گفت‌و‌گوهای جامع هسته‌ای، زمینه تفاهم بر سر تدوین سند نهایی بیش از پیش فراهم شود. در همین ارتباط وزیر امور خارجه ایران در ملاقات با رئیس کمیسیون امور مالی سنای فرانسه که در راس هیاتی پارلمانی به تهران سفر کرده است، با اشاره به روابط دیرینه دو کشور ایران و فرانسه، ابراز امیدواری کرد مناسبات دو کشور به جایگاه واقعی خود برگردد. به گزارش «ایسنا»، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در دیدار با فیلیپ مارینی رئیس مالی سنای فرانسه تاکید کرد که کشور فرانسه با توجه به جایگاه خود در اتحادیه اروپا می‌تواند نقش مهم و مثبتی را در مذاکرات هسته‌ای ایفا کند. ظریف با اشاره به مذاکرات هسته‌ای تاکیدکرد: «ایران با اراده سیاسی وارد این مذاکرات شده و امیدوار است طرف مقابل هم با این اراده وارد مذاکرات شده باشد.»

او تاکید کرد: «برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران بومی شده و نمی‌شود این دانش بومی را از دانشمندان ایرانی گرفت.» رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با تاکید بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران افزود: «ایران آماده است نگرانی‌های مشروع طرف مقابل در این رابطه را برطرف کند.» فیلیپ مارینی، رئیس کمیسیون امور مالی سنای فرانسه نیز در این دیدار با استقبال از امضای برنامه اقدام مشترک بین ایران و گروه ۱+۵ ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف گسترش یابد.

از سوی دیگر وزیر امور خارجه نیکاراگوئه در دیدار با وزیر امور خارجه ایران گفت که نیکاراگوئه همیشه به صورت تاریخی از مواضع به حق ایران از جمله استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای حمایت کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ساموئل سانتوز لوپز وزیر خارجه نیکاراگوئه در کنفرانس مطبوعاتی با محمد جواد ظریف گفت: «به‌طور تاریخی ما همواره از مواضع ایران برای تعیین سرنوشتش از جمله استفاده از انرژی هسته‌ای با اهداف صلح‌آمیز حمایت کرده‌ایم و نمایندگان نیکاراگوئه همیشه در سخنرانی‌ها در سازمان ملل یکی از محورهای اصلی سخنان خود را در دفاع و حمایت از برنامه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای ایران قرار داده‌اند، چراکه ایران هیچ‌گاه از این موضوع خطا نکرده است.»

پیش‌تر هم رئیس‌جمهوری ایران در دیدار با وزیر خارجه اتریش با اشاره به موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ گفت: «امروز طرفین به این نتیجه رسیده‌اند که تهدید و تحریم راه‌حل مناسبی نیست و باید از طریق مذاکرات سیاسی اقدام شود و معتقدیم اگر در این زمینه اراده کافی میان کشورهای ۱+۵ وجود داشته باشد در چارچوب مقررات و حسن نیت طرفین می‌توان در همین مدت توافق اولیه به نتیجه نهایی دست پیدا کرد.»

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در دیدار با سباستین کورتس وزیر امور خارجه اتریش با بیان اینکه مطمئنا توافق هسته‌ای به نفع طرفین، منطقه و جهان خواهد بود، افزود: «فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران کاملا صلح‌آمیز و در چارچوب مقررات بین‌المللی بوده و علاوه‌بر اینکه نمی‌خواهیم کشوری نسبت به فعالیت‌های ما نگران باشد، خواستار امتیاز اضافه‌ای نیز نیستیم.»

سفر سایمون‌گس به تهران

در همین ارتباط، سایمون گس مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه بریتانیا و نماینده این کشور در گروه ۱+۵ دیروز دوشنبه وارد تهران شد و با مسوولان ایرانی در خصوص مسائل دوجانبه و تحولات بین‌المللی به گفت‌وگو نشست. در این ارتباط معاون وزیر امور خارجه ایران در خصوص سفر نماینده بریتانیا به تهران گفت: «در سفر سایمون‌گس به ایران درباره همه موضوعات دوجانبه و مسائل بین‌المللی بحث خواهد شد.»

مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره سفر سایمون گس همتای انگلیسی خود به ایران و در پاسخ به این سوال که این سفر در راستای مذاکرات ایران و ۱+۵ صورت گرفته است یا مربوط به مسائل روابط دوجانبه ایران و انگلیس است، افزود: «در سفر سایمون گس به ایران درباره همه موضوعات دوجانبه و مسائل بین‌المللی بحث خواهد شد.» او طی سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ عهده‌دار سفارت انگلستان در ایران بوده است.

روابط ایران و انگلیس در پی اعتراض برخی دانشجویان قطع شد. در طی روی کار آمدن دولت یازدهم و ملاقات وزرای امور خارجه ایران و انگلیس بازگشایی سفارتخانه و ازسرگیری روابط در دستور کار قرار گرفت. ایران و انگلیس با معرفی کاردار غیر مقیم در طول چندماه گذشته روابط دو جانبه دو کشور را به جلو برده‌اند و توانسته‌اند وضعیت حفاظت منافع و همچنین از سرگیری فعالیت کامل بخش کنسولی سفارت ایران را در لندن به سرانجام برسانند. در حال حاضر آجی شارما کاردار غیرمقیم انگلستان در ایران و محمدحسن حبیب‌الله‌زاده کاردار غیرمقیم ایران در انگلستان است.

بعیدی نژاد عازم نیویورک شد

در ارتباط با موضوع هسته‌ای، «حمید بعیدی نژاد» مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه که ریاست هیات ایران در سومین کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری در معاهده ان.‌پی.تی ۲۰۱۵ را برعهده دارد، دیروز دوشنبه عازم نیویورک شد. سومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری در معاهده ان.پی.تی ۲۰۱۵ از دیروز دوشنبه ۸ اردیبهشت تا ۱۹ اردیبهشت (۲۸ آوریل تا ۹ مه) در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار می‌شود. به گزارش «ایرنا»، اولین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری در معاهده ان.پی.تی که قرار است در سال ۲۰۱۵ در نیویورک برگزار شود، در وین و دومین نشست در ژنو برگزار شد.

کنفرانس بازنگری در معاهده ان. پی.تی هر پنج سال یک‌بار برگزار می‌شود که آخرین کنفرانس در سال ۲۰۱۰ در نیویورک برگزار شد. «رضا نجفی» نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نیز در هیات ایرانی شرکت‌کننده در سومین کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری در ان پی تی۲۰۱۵ حضور دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، به احتمال زیاد در حاشیه سومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده NPT، نشست کارشناسان ایران و گروه ۱+۵ نیز برگزار می‌شود که به احتمال زیاد این نشست ۱۵ تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه در نیویورک برگزار خواهد شد.

پیش‌تر محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در نشست خبری در پایان سومین دور مذاکرات وین درباره گام پایانی توافق‌نامه ژنو که روزهای ۱۹ و ۲۰ فروردین در پایتخت اتریش برگزار شد، از برگزاری احتمالی جلسات کارشناسی ایران و ۱+۵ در حاشیه اجلاس کمیته مقدماتی NPT در نیویورک خبر داد و افزود: «اکثر همکاران گروه کارشناسی ما برای شرکت در آن اجلاس آنجا خواهند بود و طرف مقابل نیز در آنجا حضور دارند و فرصت خوبی دارند که موضوعات فنی را در این دو هفته در حاشیه اجلاس مقدماتی NPT بررسی کنند.»

سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نیز پیش از این در گفت‌و‌گو با «ایرنا» دستور کار مذاکرات کارشناسی را ادامه بحث‌های فنی و کارشناسی بیان کرد و افزود: «در این مذاکرات، تدوین و نگارش متن توافق جامع هسته‌ای آغاز می‌شود که کار پیچیده و دشواری است.»

چهارمین نشست ایران و گروه ۱+۵ درباره گام پایانی توافق‌نامه ژنو قرار است روز ۲۴ اردیبهشت در شهر وین برگزار شود و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ۲۳ اردیبهشت‌ماه بر سر میز شام به رایزنی درباره این دور از مذاکرات خواهند پرداخت. در چهارمین دور مذاکرات وین قرار است کار تدوین و نگارش توافق‌نامه جامع هسته‌ای ایران آغاز شود. در سومین نشست که در وین برگزار شد، همه موضوعات مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران مرور شد.

دور بعدی مذاکرات با آژانس

همچنین سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد که هنوز زمانی برای مذاکرات دور بعدی سازمان انرژی اتمی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشخص نشده است. بهروز کمال‌وندی در گفت‌وگو با «ایلنا»، با بیان اینکه برای تعیین زمان دور بعدی مذاکرات در حال بررسی هستیم، افزود: «در کنار مذاکرات سازمان انرژی اتمی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کارشناسان ما در تیم فنی و هیات کارشناسی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ حضور دارند.»

معاون راهبردی سازمان انرژی اتمی درباره هفت موضوع توافقی بین ایران و آژانس در مذاکرات تهران و اینکه این هفت توافق در چه مرحله‌ای قرار دارند، یادآور شد: «هفت موضوع در قالب اقدامات عملی مورد توافق قرار گرفت که باید انجام شود.» کمال‌وندی ادامه داد: «بعضی از این اقدامات صورت گرفته و برخی در شرف انجام است که در زمان خود به نتیجه می‌رسد.»

نگرانی نتانیاهو!

در ادامه فرافکنی‌های رژیم صهیونیستی، نخست‌وزیر این رژیم در اظهاراتی بهانه‌جویانانه از رهبران جهان خواست تا با درس گرفتن از هولوکاست مانع از دستیابی ایران به توان هسته‌ای شوند. به گزارش «ایسنا»، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرد که تهران خواستار نابودی آنها است.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس نتانیاهو در سالروز یادبود قربانیان هولوکاست، هولوکاست را به خواست ایران برای ادامه‌ فعالیت‌های هسته‌ای‌اش ربط داد و مدعی شد که با توجه به تاکید رهبران ایران برای نابودی اسرائیل این کشور خواستار دستیابی به بمب هسته‌ای است. بنیامین نتانیاهو همواره یکی از مخالفان مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ بوده است.