احتمال تبدیل قرار زنجانی در صورت پرداخت بدهی‌هایش

مریم کاویانی- سخنگوی قوه‌قضائیه در دومین نشست خبری خود در سال جدید گفت: «ممکن است قرار بازداشت بابک زنجانی در صورت پرداخت همه بدهی‌اش تبدیل به قرار دیگری شود.» غلام‌حسین محسنی اژه‌ای ظهر دیروز در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش آنان پاسخ گفت. او در تایید خبر جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران که گفته بود بابک زنجانی در صورتی که بدهی خود را پرداخت کند آزاد خواهد شد، تاکید کرد که «آزاد شدن» به این معنا نیست که «پرونده تمام شود.» چک زنجانی وصول نشد

محسنی‌اژه‌ای خبر وصول نشدن اولین چک بابک زنجانی برای پرداخت بدهی‌اش به وزارت نفت را تایید کرد. دادستان تهران در تایید این خبر گفت: «این چک ارزی در واقع پاس نشده و پرونده در حال رسیدگی است. اگر این فرد وجوهی را که در اختیار گرفته است بازنگرداند تغییر اساسی در این پرونده رخ نمی‌دهد.» خبر وصول نشدن چک هشت میلیارد دلاری بابک زنجانی برای پرداخت بدهی‌اش به وزارت نفت روز شنبه با اعلام مقامات قضایی و همچنین از سوی امیر عباس سلطانی، عضو کمیته پیگیری پرونده این میلیاردر نفتی در مجلس، منتشر و تایید شد.

محسنی‌اژه‌ای در جریان این نشست دستگیری یکی از مدیران بانکی در تبریز را تایید کرد و از ارتباط او با پرونده بابک زنجانی خبر داد. سخنگوی قوه‌قضائیه در واکنش به صحبت‌های اخیر جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی تهران و دادگاه انقلاب، با تاکید بر اینکه «اگر کل اموالی که در اختیار او قرار گرفته پس داده شود» اضافه کرد که قرار بازداشت تبدیل می‌شود نه اینکه پرونده تمام می‌شود. بنابراین پرونده تمام نیست و باید دید از نظر کیفری چه تصمیمی گرفته می‌شود.سخنگوی قوه‌قضائیه در ادامه گفت: «اگر همه پول‌ها برگردانده شود ممکن است قرار بازداشت او به قرار وثیقه تبدیل شود؛ یعنی این احتمال زیاد است.» بابک زنجانی نهم دی ماه سال گذشته از سوی دادستانی تهران و به اتهام بدهی به وزارت نفت و بانک مرکزی بازداشت شد. قرار بازداشت او تاکنون دوبار تمدید شده است.

«من روحانی هستم» بررسی می‌شود

محسنی‌اژه‌ای از ورود قوه‌قضائیه به موضوع انتشار فیلم مستند «من روحانی هستم» خبر داد و گفت که دادستان تهران این موضوع را بررسی خواهد کرد. دادستان کل کشور با اشاره به چگونگی ورود قوه‌قضائیه به موضوع انتشار این فیلم تشریح کرد: «اگر چنانچه مطالب خلافی پخش شود و جنبه عمومی داشته باشد دادستان وارد می‌شود. اگر جنبه عمومی نداشته باشد؛ ولی نسبت به مقامات توهین تلقی شود باز هم مدعی‌العموم وارد می‌شود. اگر جنبه عمومی نداشته باشد یا توهین به مقامات هم نباشد با شکایت خصوصی رسیدگی می‌شود.» به نوشته سایت فرارو مستند «من روحانی هستم» به کارگردانی معصومه نبوی و گروه چندرسانه‌ای «شفق» ساخته شده است. «لغو اکران» این فیلم در دانشگاه‌های امیر کبیر و علامه طباطبایی، به حاشیه و جنجال‌های بسیاری در مورد این فیلم دامن زد تا آنجاکه یکشنبه گذشته، علی لاریجانی، رئیس دستگاه مقننه این فیلم را دروغی بزرگ به تاریخ توصیف کرد و علیه آن موضع گرفت. او پخش این سی دی را برای «متفرق کردن ذهن‌ها» عنوان کرد که در آن حسن روحانی را به دست داشتن در ماجرای «مک فارلین» متهم کردند.

اسماعیلی ارتقای مقام گرفت

محسنی‌اژه‌ای پیش از آغاز نشست خبری و در توضیح مقدماتی خود در واکنش به حوادث اخیر بند ۳۵۰ زندان اوین، بازرسی از بندهای مختلف را متداول خواند و گفت: «برخی رسانه‌های خارج‌نشین و مغرض با همکاری جریان فتنه در داخل در این مورد غائله‌آفرینی کرده‌اند.» او درخصوص جا‌به‌جایی غلام‌حسین اسماعیلی، رئیس‌کل زندان کشور تاکید کرد: «این تصمیم پیش از غائله‌آفرینی اوین گرفته شده بود، هیچ ارتباطی با این موضوع نداشت و به نوعی ارتقا محسوب می‌شد.» دادستان کل کشور در واکنش به تشکیل کمیته‌ای از سوی دولت برای بررسی اتفاقات بند ۳۵۰ اوین نیز گفت که اگر زندانی یا کارمند زندان خطا کند به‌طور قطع بررسی و در صورت اثبات تخلف، برخورد می‌شود. اژه‌ای در تبیین علل قطع شدن تلفن زندانیان در اوین، گفت: «تلفن زندان، حق زندانی نیست» و در ادامه تاکید کرد: «اگر کار خلافی صورت گیرد تلفن قطع می‌شود.» محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری گفت که بیش از ۱۲۲ هزار هکتار زمین در سال ۹۲ از تصرف زمین‌خواران خارج شده است. دادستان کل کشور همچنین خبر فساد بزرگ اقتصادی در یکی از صندوق‌های بازنشستگی وزارت نفت را تایید کرد و افزود: «این پرونده هنوز به دادگاه نرفته است.»