دنیای اقتصاد - گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد نرخ تورم فروردین سال‌جاری نسبت به دوره قبل در سه بازه زمانی مختلف کاهش داشته است. بنابر گزارش این مرکز، نرخ تورم میانگین به ۳۰درصد کاهش یافته است. تغییرات نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه و ماهانه نیز در دوره اخیر چشمگیر بوده‌است و از سرازیری این نرخ حکایت دارد. نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین‌ماه در حالی به ۱۷ درصد رسیده که در دوره مشابه سال قبل بیش از ۳۸ درصد بود. روند تورم ماهانه نیز در مقایسه با دوره قبل به‌شدت کند شده است. گزارش

مرکز آمار اعلام کرد:

کاهش نرخ تورم به 2/30 درصد

کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه به ۶/۱۷ درصد

مرکز آمار ایران، نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به فروردین ماه امسال را ۲/۳۰ درصد اعلام کرد. در همین حال، شاخص گروه اصلی خوراکی‌ها در فروردین ماه، ۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. به گزارش وب سایت مرکز آمار ایران، شاخص تورم در فروردین ماه امسال نسبت به اسفند ماه ۹۲ بالغ بر ۴/۱ درصد افزایش داشته است.

مرکز آمار ایران اعلام کرده که افزایش شاخص کل تورم نسبت به فروردین ماه ۹۲ (تورم نقطه به نقطه) ۶/۱۷ درصد است. البته رقم تورم نقطه به نقطه در فروردین ۹۳ نسبت به این رقم در اسفند ۹۲ کاهش پیدا کرده است؛ چرا که گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم نقطه به نقطه در اسفند ماه ۹۲ بالغ بر ۶/۱۹ درصد بوده است.

نرخ تورم شهری نیز در دوازده ماه منتهی به فروردین ماه سال ۹۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل، (موسوم به تورم میانگین) ۲/۳۰ درصد است که نسبت به تورم میانگین در اسفند ماه ۱۳۹۲ که ۱/۳۲ درصد بوده کاهش یافته است.

گزارش مرکز آمار ایران می‌افزاید: شاخص گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در این ماه به رقم ۳/۲۲۵ رسیده که نسبت به اسفند ماه ۹۲ حدود ۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

شاخص گروه اصلی خوراکی‌ها در فروردین ماه نیز به عدد ۴/۲۲۳ رسیده که نسبت به ماه قبل ۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص گروه اصلی خوراکی‌ها نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸/۱۵ درصد افزایش نشان می‌دهد و نرخ تورم دوازده ماهه این گروه ۷/۳۹ درصد است.

شاخص گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸/۱۵ درصد افزایش نشان می‌دهد و درصد تغییرات این گروه در دوازده ماه منتهی به فروردین ماه ۹۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳/۴۰ درصد است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات در فروردین ماه ۹۳ به رقم ۶/۱۶۷ رسیده که ۲/۱ درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می‌دهد. میزان افزایش شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴/۱۸ درصد بوده است. نرخ تورم دوازده ماه منتهی به فروردین ماه سال ۱۳۹۳ (تورم میانگین) نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه ۲۶ درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به اسفندماه ۱۳۹۲ (که به عدد ۱/۲۷ درصد رسیده بود) کاهش یافته است.

دغدغه وزیر اقتصاد در مورد تاثیر هدفمندی بر تورم

همزمان با ارائه ارقام جدید از سوی مرکز آمار ایران در مورد نرخ تورم فروردین ماه سال جاری، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز از کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه به عنوان «موفقیت چشمگیر دولت در کنترل تورم» نام برد و گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه کشور در خرداد ماه سال گذشته معادل ۴۵ درصد بوده است. به گزارش «شادا»، وی با بیان اینکه نرخ متوسط تورم و حتی تورم نقطه به نقطه، عمدتا متاثر از وضعیت گذشته اقتصاد و تصمیمات پیشین آن است، اضافه کرد: با این همه، خوشبختانه در ماه‌های اخیر شاهد کاهش معنی‌‌دار تورم هستیم.

طیب‌نیا گفت: البته ما این دغدغه را داریم که اجرای برخی برنامه‌ها از جمله منطقی‌سازی نرخ حامل‌های انرژی و افزایش دستمزدها، ممکن است در روند بسیار مطلوب فعلی تاثیرات نامطلوبی بگذارد. وی افزود: اجرای این برنامه، شاید انتخاب اول دولت نبود و ضرورت‌های قانونی ما را ناگزیر به اجرای این برنامه در سال جدید کرده است، در حالی که مطمئن هستیم اگر در سال ۱۳۹۲ نیز مطابق همان فرمول سال گذشته به حرکت ادامه می‌دادیم، تورم امسال به کمتر از ۱۵ درصد کاهش می یافت.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: بزرگ‌ترین سرمایه دولت، خوش‌بینی و امیدی است که با انتخاب دولت تدبیر و امید در میان مردم آفریده شده است. طیب‌نیا تصریح کرد: اعتماد مردم به دولت و امیدی که طی هشت ماهه گذشته در بین عامه مردم به‌وجود آمده و نیز آرامش قابل قبول حاکم بر بازارهای مختلف، در شرایط حاضر، سرمایه بسیار ارزشمندی برای دولت محسوب می‌شود. طیب‌نیا گفت: در سال‌های اخیر، متاسفانه روحیه یأس و ناامیدی در کشور حاکم شده بود و نوعی بی‌اعتمادی نسبت به دولت و شرایط اقتصادی و سیاسی جامعه در میان مردم در حال گسترش بود، اما خوشبختانه پس از انتخابات، فضای نشاط و امید به مردم بازگشت.

تورم؛ همچنان در سرازیری