بازرسان آژانس در تهران

بازرسان آژانس بین‎المللی انرژی اتمی در شرایطی شب گذشته برای بازدید از معدن ساغند و کارخانه اراک در راستای توافق ۷ ماده‎ای صورت‌گرفته میان دو طرف وارد تهران شدند که بهروز کمالوندی می‎گوید بیشتر موارد مربوط به ۷ موضوع مورد توافق ایران و آژانس در راستای همکاری‎های صورت گرفته در قالب برنامه اقدام مشترک ژنو انجام شده است. این آخرین مرحله از بازرسی‎ها در این دور از توافق بین ایران و آژانس است. بازرسان آژانس در سفر خود به تهران قرار است صبح امروز دوشنبه، در سازمان انرژی اتمی جلسه‎ای در مورد رهیافت پادمانی رآکتور داشته باشند. همچنین در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نیز از معدن ساغند یزد و کارخانه تغلیظ اردکان بازدید می‎کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، ماسیمو آپارو، رئیس تیم بازرسان آژانس و مدیرکل پادمان منطقه B آژانس به همراه دو تن دیگر از بازرسان آژانس برای بازدید به ایران سفر کرده‎اند. ورود بازرسان آژانس در راستای توافق ۷ ماده‏ای ایران و آژانس در تاریخ ۲۰ بهمن ماه در تهران است. پس از این بازدیدها اقدامات ایران درباره ۷ مورد توافقی به پایان می‎رسد و این آخرین مرحله از بازرسی‎ها در این دور از توافق بین ایران و آژانس است. بازرسان آژانس پس از بازگشت و ارائه گزارش ۷ مورد را بررسی کرده و در صورتی که در مواردی جای کار وجود داشته باشد، موارد را بررسی می‎کنند و در پی بررسی‎ها در تماس بین طرفین برای دور آتی مذاکرات برنامه‌ریزی خواهد شد.

هفت اقدامی که ایران متعهد به اجرای آن شد شامل ارائه اطلاعات مورد توافق دو طرف و دسترسی مدیریت ‌شده مرتبط با معدن ساغند یزد، ارائه اطلاعات مورد توافق دو طرف و دسترسی مدیریت شده مرتبط با کارخانه تغلیظ اردکان، تحویل پرسشنامه اطلاعات طراحی (DIQ) به‌روز شده رآکتور IR-۴۰ (اراک)، اتخاذ اقدام در جهت به‌نتیجه رساندن رهیافت پادمان برای رآکتور IR-۴۰ (اراک)، ارائه اطلاعات مورد توافق دو طرف و تنظیم بازدید فنی از مرکز لیزر لشکرآباد، ارائه اطلاعات مواد چشمه source material که هنوز به ترکیب و خلوص لازم برای ساخت سوخت یا غنی‌سازی نرسیده ‌است، شامل واردات چنین موادی به ایران و استخراج اورانیوم از فسفات توسط ایران و ارائه اطلاعات و توضیحات به آژانس به‌منظور ارزیابی اظهاریه ایران در مورد نیاز یا کاربرد توسعه EBW (نسل جدید چاشنی‌های ایمن) است. در عین حال سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز گذشته با اعلام سفر ماسیمو آپارو، مدیر امور پادمانی منطقه B آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران گفت: «از ۷ موضوع مورد توافق ایران و آژانس در راستای همکاری‎های صورت گرفته در قالب برنامه اقدام مشترک ژنو، بیشتر موارد انجام شده است.» بهروز کمالوندی، روز یکشنبه در گفت‌وگو با «ایرنا» تاکید کرد: «آقای آپارو به‌منظور گزارش‌دهی آغاز اجرای گام اول برنامه اقدام مشترک ژنو از سوی جمهوری اسلامی ایران به نهاد تابعه بین‌المللی خود (آژانس ) به تهران سفر می‎کند.» این مقام ارشد سازمان انرژی اتمی توضیح داد که گزارش این اقدامات در بازدید روزهای آتی آقای آپارو از معدن ساغند و کارخانه تغلیظ اردکان یزد ارائه خواهد شد. همچنین کمالوندی با تاکید بر اینکه به دنبال این بازدید ایران می‎تواند بگوید که ۷ اقدام مورد توافق ایران و آژانس در راستای همکاری‎های انجام شده در برنامه اقدام مشترک مثل ۶ مورد قبلی، در زمان مورد توافق انجام شده است، گفت: «در واقع می‎توان گفت که این هفت اقدام به‌زودی نهایی می‎شود.»

بازدید نتایج خوبی خواهد داشت

این مقام مسوول درسازمان انرژی اتمی در ادامه درباره دلایل سفر آپارو این‌گونه توضیح داد: «با توجه به اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سوالاتی داشت و تمایل داشتند که از معدن ساغند و کارخانه اردکان بازدید کنند، زمینه این بازدید فراهم شد و پیش‌بینی می‎کنیم که این بازدید نتایج بسیار خوبی داشته باشد.» به گفته او، نتایج این سفر و بازدیدها را می‏توان به‌زودی در گزارش بازرسان آژانس مشاهده کرد. در عین حال سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره سفر ترو واریورانتا، رئیس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و معاون یوکیا آمانو به ایران در روزهای گذشته گفت: « او پیش از این نیز چند بار به ایران سفرکرده است و این برای نخستین بار نبود.» کمالوندی در عین حال افزود همکارانی از سازمان انرژی اتمی نیز چندین بار به وین سفر کرده‎اند و بحث‌ها و گفت‌و‌گوهایی پیرامون همکاری‎های دو طرف انجام داده‎اند. به‌گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی، دلیل این سفرها، همکاری‎های سازمان انرژی اتمی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب بیانیه مشترک امضا شده بین علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاریخ ۲۰آبان ماه ۹۲ است.

هشدار تل‌آویو نسبت به لغو تحریم‌های ایران

از دیگر سو سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن هشدار داد که تل آویو نگران است، توافق بین گروه ۵+۱ و ایران درباره برنامه هسته‎ای تهران، به طور قطع یک توافق بد باشد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، ران درمر، سفیر رژیم اسرائیل در واشنگتن هشدار دارد که تل‌آویو نگران است که حصول یک توافق بد بین گروه ۵+۱ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به‌علاوه آلمان) با ایران حتمی باشد.

او ادامه داد که مذاکرات در وین بین ایران و ۵+۱ این خطر را به همراه دارد که ایران یک قدرت در آستانه هسته‎ای‌شدن باقی بماند. درمر همچنین به غرب درخصوص لغو گسترده زیرساخت تحریم‎ها علیه ایران در قبال زمان هشدار داد و گفت: «آنها در نطنز تقلب کردند. آنها در قم تقلب کردند.» او این اظهارات را در بنیاد دموکراسی دفاعی (FDD) که نشست سالانه خود را با تمرکز بر تهدیداتی که از خاورمیانه نفوذ می‎کند، برگزار کرده بود، مطرح کرد. در عین حال ادرویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز درخصوص سیاست موفقیت‌آمیز در قبال ایران گفت: «شکست، نداشتن یک راه مشخص برای برچیدن برنامه تسلیحات هسته‎ای ایران است. شکست به ایران اجازه می‎دهد که برنامه موشک‎های بالستیک بین قاره‎ای خود را پیش برد. موفقیت باید تصویب آن قانون باشد.» رویس به قانونی اشاره کرد که با ۴۰۰ رای موافق در مقابل ۲۰ رای مخالف در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید تا تحریم‎ها علیه بخش نفت ایران را افزایش دهد. ۲ ماه بعد از تصویب آن قانون، مذاکرات بین ایران و ۵+۱ درباره برنامه هسته‌ای تهران در ژنو آغاز شد و «رابرت منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنا، در واکنش به این تغییر مواضع این مورد را به این لایحه افزود که در صورت شکست مذاکرات برای رسیدن به راه‌حل جامع برای برنامه هسته‎ای ایران، تحریم‎هایی علیه ایران وضع شود. این لایحه با هشدار و وتو باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا همراه شد؛ زیرا او تاکید داشت که وضع تحریم‎های جدید علیه ایران، به مذاکرات خدشه وارد می‎آورد و رهبری سنا حاضر نشد، این لایحه را در سنا به رای بگذارد. منندز در بنیاد دموکراسی دفاعی گفت که همچنان از این لایحه حمایت می‌کند و تاکید کرد که تصویب این لایحه از مجموعه‎ای از پیامدها جلوگیری می‏کند. او ادامه داد: «هیچ کس بیشتر از من خواستار راه‌حل دیپلماتیک نیست؛ اما فقط یک توافق کافی نیست و من نگرانم که آنها بیش از آنکه دنبال یک توافق صحیح باشند، فقط دنبال یک توافق باشند.»

بری: غرب حق هسته‌ای ایران را پذیرفت

در تحولی دیگر، غضنفر رکن‌آبادی، سفیر ایران در لبنان با نبیه بری، رئیس مجلس لبنان دیدار و درباره تحولات منطقه و روابط دوجانبه گفت‌وگو کرد. به گزارش «ایسنا»، نبیه‌بری، رئیس مجلس لبنان با اشاره به موفقیت ایران در مذاکرات خود با مجموعه کشورهای ۵+۱ گفت: «تاکید ایران بر حق مسلم خود در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای باعث شد کشورهای غربی از مواضع خود عقب نشینی کرده و به نوعی این حق مسلم ایران را بپذیرند.»