مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت از تهیه طرحی برای جایگزینی یارانه نقدی خبر داد که براساس آن، کارت اعتباری انرژی با عنوان «سهمیا» با قابلیت فروش سهمیه‌های سوخت به خانوارها داده می‌شود. نصرت‌الله سیفی در گفت‌و‌گو با «ایرنا»، با تشریح جزئیات کارت اعتباری انرژی، اظهار کرد: «طرح کارت اعتباری انرژی، طرحی است که می‌تواند در قالب قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود و مشکلات و پیامدهای منفی پرداخت یارانه نقدی را نداشته باشد.»

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با اشاره به مشکلات ناشی از پرداخت یارانه نقدی، افزود: «پرداخت نقدی یارانه باعث تزریق نقدینگی زیاد به جامعه و دامن زدن به تورم می‌شود. مزیت اصلی این طرح، جلوگیری از تزریق حجم بزرگ نقدینگی است به طوری که این امر مانع از گسترش تورم می‌شود.»

او گفت: «به‌طور تقریبی سالانه حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی از طریق پرداخت نقدی یارانه‌ها در بازار پولی توزیع می‌شود که به شدت تورم‌زا است. در حال حاضر نام کارت اعتباری انرژی را «سهمیا» در نظر گرفته‌ایم که مخفف سامانه هوشمند مدیریت یارانه ایرانیان است.»

او افزود: «در ایران برای حامل‌های انرژی مختلف مانند بنزین، گازوئیل، برق، گاز، گاز مایع، آب و... یارانه پرداخت می‌شود که قرار است همه این حامل‌های انرژی در قالب کارت اعتباری انرژی ساماندهی شوند.»

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با اشاره به جزئیات این طرح، گفت: از طریق این کارت اعتباری، افراد می‌توانند اقدام به مدیریت سوخت کنند، به نحوی که قادر می‌شوند نوع سوخت را به سوخت مورد نیاز خود تبدیل کنند.

سیفی خاطرنشان کرد: «در حال حاضر یارانه بنزین به خودروها داده می‌شود، به طوری که فردی که صاحب چهار یا پنج خودرو است، به اندازه تعداد خودروهای خود از یارانه بنزین ۷۰۰ تومانی استفاده می‌کند، اما فرد فاقد خودرو از این یارانه محروم است، اما در طرح کارت اعتباری انرژی، قرار است یارانه به فرد پرداخت شود.»

وی ادامه داد: «در شرایط فعلی، روستاییان نیز که فاقد خودرو هستند از یارانه بنزین استفاده نمی‌کنند، اما در مقابل افراد ثروتمند شهرنشین که دارای چند خودرو هستند از یارانه بنزین بهره‌مند می‌شوند. هم اکنون در مصرف گاز نیز عدالت رعایت نمی‌‌شود، به طوری که افراد ثروتمندی که دارای منزل چند صد متری هستند، خیلی بیشتر از افرادی که خانه‌های کوچک‌تری دارند برای مصرف گاز، یارانه می‌گیرند. همچنین بیشتر مردم از یارانه گازوئیل یا گاز مایع استفاده نمی‌کنند. در طرح کارت اعتباری انرژی، میزان مشخصی از سهمیه سوخت‌های مختلف در اختیار افراد قرار دارد و آنها می‌توانند از طریق صرفه‌جویی و جایگزینی سوخت، به مدیریت مصرف خود بپردازند.»