پاسخ به منتقدان سیاست خارجی

دنیای اقتصاد: رئیس‌جمهوری با انتقاد از کم‌کاری دانشگاهیان در «نقد» و «راهنمایی» دولت از آنان خواست دولت را در مسائلی همچون «تورم» و «رکود» یاری کنند. روحانی از کسانی که «از تحریم‌ها خوششان می‌آید» خواست تا استدلال بیاورند. او با اشاره به مواضع برخی متحجرین که یادگیری زبان انگلیسی را «خطری بزرگ» توصیف می‌کنند، اضافه کرد که «من استعداد فهم برخی حرف‌ها را ندارم.» روحانی در جمع اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها:

طرفداران تحریم استدلال بیاورند

رئیس‌جمهور روز گذشته به مناسبت روز معلم در جمع استادان و بزرگان دانشگاه حاضر شد و از ۱۴ استاد نمونه کشوری تقدیر کرد. حضور دوباره رئیس دولت یازدهم در دانشگاه و در همایش تجلیل از استادان و اعضای هیات علمی نمونه، با دعوتی همراه شد که پیش از این از سوی حسن روحانی مطرح شده بود؛ هفتمین رئیس‌جمهور ایران در سومین حضور خود در دانشگاه پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، بار دیگر از استادان خواست دولت را در شرایط رکود و تورم یاری کنند و به بررسی و نقد بپردازند.

گرچه دعوت رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از استادان تنها محدود به یاری دولت در حوزه اقتصادی نبود؛ روحانی از استادان دعوت کرد که به یاری «دولت و حوزه بپا خیزند.» روند «اسلامی شدن» علوم انسانی در دانشگاه‌ها از نظر رئیس‌جمهور دور نماند و او با طرح سوالی نو هشدار داد که ما نباید راه را در اسلامی شدن دانشگاه‌ها اشتباه بپیماییم. روحانی کمافی‌السابق بر لزوم تعامل با دنیا تاکید کرد و گامی فراتر در حوزه علوم پیش نهاد و خواستار ارتباط استادان و دانشگاه‌های ایران با کشورهای دیگر شد. همچنین روحانی از «کسانی که از تحریم خوششان می‌آید» خواست «به مردم استدلال خود را بگویند.»

دعوت از استادان برای کمک اقتصادی به دولت

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهور، حسن روحانی در همایش تجلیل از استادان و اعضای هیات علمی گفت: «اگر دولت اعلام می‌کند که در شرایط رکود تورمی هستیم و راهی نمی‌بینیم جز اینکه در مرحله اول تورم را کاهش دهیم و سپس دنبال رکود برویم، این استاد دانشگاه است که باید نقد و بررسی کند.» روحانی با بیان اینکه «در هشت ماه گذشته بحث پیچیدگی‌های اقتصادی را مطرح کرده‌ام» گفت: «تعداد نامه‌ها و راهنمایی‌ها که از طریق استادان و بزرگان دانشگاه به دولت ارسال شده، زیاد نبوده است، اما این نامه‌ها همه محترم بودند. در نامه برخی از استادان تشویق و امید و در برخی نیز نقد وجود داشت که همه محترم بود؛ اما تعداد آنها کم بود.» روحانی ۱۵ بهمن‌ماه سال گذشته از استادان دانشگاه به‌خاطر سکوت در مورد توافق ژنو انتقاد کرد و در سخنرانی خود گفت: «چرا یک عده بی‌سواد که از بخش‌هایی خاص پول می‌گیرند باید حرف بزنند؛ اما بزرگان،‌ دانشگاهیان و استادان ما سکوت می‌کنند؟ چرا وقتی یک اتفاق بین‌المللی رخ می‌دهد،‌ استادان نامه خصوصی به رئیس‌جمهور می‌نویسند؟ چرا فریاد نمی‌زنید؟ چرا وارد میدان نمی‌شوید؟ ما روحیه سقراط‌‌وار می‌خواهیم. کسانی که در مذاکرات ژنو‌ مذاکره کردند نیز از دانشگاه‌ها هستند و از استادان دانشگاه‌های ما به حساب می‌آیند.»

می‌خواهیم با دنیا حرف بزنیم

رئیس‌جمهور با انتقاد از مخالفان تعامل با دنیا گفت: «تا می‌گوییم تعامل می‌گویند می‌خواهید با دنیا سازش کنید؟ ما می‌خواهیم با دنیا گفت‌وگو کنیم و مشکلاتمان را حل کنیم. اگر مشکلات حل نشد، راه دیگری برای آن بیابیم.» روحانی از «کسانی که از تحریم خوششان می‌آید» خواست «به مردم استدلال خود را بگویند.» او ممنوعیت خروج استادان از کشور را از مضرات تحریم دانست و گفت: «معنای تحریم این است که دیگر نمی‌توان کالایی صادر کرد. رفت‌و‌آمد استادان ممنوع می‌شود.مگر یک کشور می‌تواند خود را از علم جدید بی‌بهره ببیند و بگوید من نیازی ندارم؟» رئیس دولت یازدهم بر ضرورت رفت‌و‌آمد آزادانه استادان تاکید کرد و گفت: «استادان و دانشگاهیان ما باید بتوانند در سمینارهای داخل و خارج کشور رفت‌و‌آمد داشته باشند. تا با یک خارجی صحبت علمی هم می‌شود یک مرتبه عده‌ای توجه‌شان جلب می‌شود و می‌گویند او جاسوس است.» روحانی با اشاره به اینکه «سلول برخی را با شک ساخته‌اند» یادآور شد که اینها استادان ما هستند، بگذارید بروند و بیایند. راه ارتباطی ما با دنیا همین است.

تندروی و افراط به ما لطمه زده است

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه «این دولت راهی جز اعتدال، دوری از افراط و تفریط، تحجر و تسلیم دیگران بودن، راهی جز عقلانیت نمی‌شناسد» متذکر شد که تندروی و افراط به کشور لطمه زده است. راست و چپ فرق نمی‌کند من کاری به جناح ندارم، تندروی و افراط نفعی برای این مردم نداشته و ندارد. روحانی با اشاره به اینکه «اگر فردی اشکالی دارد، بگذاریم آن را بگوید» افزود: «اگر کسی اشکالی مطرح کرد آیا باید به آن پاسخ دهیم یا باید به کمیته انضباطی برود، کدام یکی راه‌حل است؟» رئیس قوه‌مجریه یادآور شد: «آنچه من در این کشور می‌فهمم این است که راه تقابل با دنیا نمی‌تواند راه موفقی باشد.»

حوزه و دانشگاه باید به کمک نظام بپاخیزند

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود «با ادای احترام به همه استادان و دانشگاهیان» گفت: «در حد خودم و در حد دانشجو و یک طلبه حوزه و دانشگاه را می‌شناسم؛ چراکه بیش از ۱۰ سال در حوزه و کمی کمتر از ۱۰ سال در دانشگاه درس خوانده‌ام. این حوزه و دانشگاه باید به کمک نظام و دولت بپاخیزند.» روحانی با اشاره به اینکه «حل معضلات سیاسی، با شعار امکان‌پذیر نیست» یادآور شد که ما باید راه‌حل را پیدا کنیم. باید بدانیم که در دنیا چه اتفاقی می‌افتد. راه‌حلی که در گذشته رفتیم چقدر غلط بود. نقد مفید کار کسی است که هم دنیا و تحولات را بشناسد و هم آشنا به شرایط منطقه باشد و هم از درد مردم باخبر باشد.رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در خصوص اسلامی شدن علوم انسانی در دانشگاه‌های ایران، متذکر شد: «باید دقت کنیم در بحث اسلامی شدن علوم انسانی ضمن حفظ اصول اعتقادی و ملی راه را اشتباه نرویم. پایه‌ها و مبانی علم، در هر دانشی یکسان است. پایه‌های علم جهانی است. جغرافیا نمی‌شناسد.»