«پول و زمین»؛ پاشنه آشیل مسکن امید

گروه مسکن، بهشاد بهرامی: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پیش‌بینی اعتبار ۱۰۰۰ میلیارد تومانی در سه سال آینده برای عملیاتی کردن پروژه مسکن امید خبر داد و گفت: در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت راه و شهرسازی امضا شده است. آن‌طور که خبرگزاری مهر، از اظهارات علی ربیعی وزیر تعاون گزارش داده در این راستا رایزنی برای جلب منابع بانکی و آورده کارگران نیز در دست انجام است.

با این حال، پیگیری‌های روز گذشته «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد که در این زمینه هنوز تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون انجام نشده است و مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی در این موضوع از برگزاری جلسه‌ای مشترک با وزارت تعاون طی روزهای آینده خبر داده‌اند.

به نظر می‌رسد نحوه تامین «منابع مالی و زمین» پاشنه آشیل طرح مسکن امید به حساب می‌آیند که وزارت تعاون بنا دارد به عنوان طرح حمایتی از کارگران آن را اجرایی کند. با توجه به عدم توان مالی بانک‌ها و کمبود زمین‌های درون شهری، وزارت تعاون باید از منابع اختصاص یافته به وزارتخانه خود منابع مالی این طرح را تامین کند و از سوی دیگر در صورت توافق با وزارت راه‌وشهرسازی از زمین‌های سازمان ملی زمین برای اجرای طرح استفاده نماید.

نکته مهم دیگر آنکه در اجرای طرح مسکن مهر در سال‌های ۸۹، ۹۰ و ۹۱ ماهانه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از محل خط اعتباری بانک مرکزی به این طرح تزریق می‌شد. بنابراین به نظر می‌رسد اختصاص هزار میلیارد تومان منابع در مدت سه‌سال برای اجرای طرح مسکن امید با ظرفیت ۳ میلیون واحد مسکونی عدد کارساز و جلوبرنده‌ای نباشد و با منابع واقعی موردنیاز فاصله داشته باشد.

در دولت قبل ۷ /۱ برابر رقم اولیه در نظر گرفته شده برای شروع «مسکن امید» در هر ماه تسهیلات بانکی به مسکن مهر اختصاص پیدا کرد، اما بعد از سه سال فقط یک میلیون واحد مسکونی به بهره‌برداری رسید و بار تورمی قابل ملاحظه‌ای به اقتصاد کشور وارد شد. در حال حاضر، برای ساخت ۵۰ مترمربع واحد مسکونی در قالب مسکن امید حداقل ۳۰ میلیون تومان منابع مالی موردنیاز است که با این حساب برآورد می‌شود کل طرح به حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان پول نیازمند است.