گروه مسکن: رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اعلام کرد: در پیگیری دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه مسائل شهرسازی موفق شدیم روند گسترده تغییر کاربری باغات و فضای سبز را در کمیسیون ماده پنج متوقف کنیم. محمدسالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: در تمام ملاقات‌های مسوولان حوزه شهرسازی و معماری با مقام معظم رهبری، ایشان همواره دغدغه جدی داشتند که در حوزه موضوعات شهرسازی و معماری مشکلات فراوانی داریم.

او ادامه داد: نابهنجاری‌های شهرسازی مثل گسترش تهران در سطح افق به‌ویژه در دامنه البرز، تغییر کاربری‌هایی که در مورد باغات رخ داده، ساخت‌وساز در حریم شهر و به‌ویژه بحث سیما و منظر شهری از جمله مواردی است که همواره نگرانی مقام معظم رهبری را برانگیخته است.

سالاری تاکید کرد: دغدغه ایشان باعث شد که وظیفه ما هم در کمیسیون شهرسازی و معماری مضاعف شود. از این رو یکی از اولویت‌های مهم کمیسیون، بحث صیانت از باغات بوده است.

او اضافه کرد: زیرا کمیسیون باغات به موجب مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام زیرمجموعه کمیسیون معماری و شهرسازی است و درباره پرونده‌هایی که کمیسیون ماده ۷ و دیوان عدالت اداری رای می‌دهد و ذی‌نفع نسبت به رای صادره اعتراض می‌کند، بررسی و تجدید نظر آن در کمیسیون معماری و شهرسازی انجام می‌شود و رای این کمیسیون پس از تصویب در صحن شورا مبنای عمل قرار می‌گیرد.

او افزود: علاوه‌بر این توانستیم کمیسیون ماده ۵ را به عنوان کمیسیونی که به لحاظ قانونی اختیار تغییر کاربری‌ها را دارد، قانع کنیم تا با رویکرد تغییر کاربری باغات و فضای سبز به دستورات کاری خود نگاه نکنند؛ به همین دلیل اکنون این روند متوقف شده است.