گروه مسکن: یک فوریت طرح «نحوه صدور پروانه ساختمان در باقیمانده املاک و اراضی واقع در طرح‌های اجرایی شهرداری تهران» به تصویب شورای شهر تهران رسید. براساس این طرح املاک و اراضی که بخشی از آنها در محدوده طرح‌های اجرایی شهرداری تهران قرار می‌گیرند، به‌دلیل آنکه شهرداری بخشی از حقوق مالک را تصرف کرده است در زمان صدور پروانه ساخت برای اراضی باقیمانده تخفیفات و تسهیلاتی در نظر گرفته می‌شود. به‌عنوان مثال به ازای هر متر عقب‌نشینی برای طرح‌های شهرداری معادل سه متر مربع تراکم به مالک اجازه ساخت‌وساز داده می‌شود.

این طرح در سال‌های گذشته با فرمول‌های مختلف اجرایی شده است؛ اما در زمان کنونی شورای شهر تهران در نظر دارد به علت مطابق نبودن این فرمول با قیمت روز مسکن، طرح را مورد بازنگری قرار دهد.

عباس جدیدی، معاون نظارت شورا در توضیح این طرح اظهار کرد: برخی املاک شهروندان در طرح‌های اجرایی شهرداری تهران قرار می‌گیرد؛ ولی درخصوص نحوه محاسبه صدور پروانه برای ساخت و ساز در باقی مانده این اراضی، ابهاماتی وجود دارد و همین موضوع باعث می‌شود که حقوق شهروندان به خوبی احقاق نشود.

او تاکید کرد: البته توجه به این موضوع در دوره دوم شورا هم بوده است، برای مثال در آن سال‌ها به ازای هر یک متر عقب‌نشینی برای طرح‌های شهرداری معادل ۳ متر مربع تراکم به مالک اجازه ساخت‌وساز داده می‌شد که در آن سال‌ها با توجه به نرخ مسکن منطقی بود؛ ولی در حال حاضر چگونگی محاسبه ساخت‌وساز در باقیمانده املاکی که در طرح‌های شهرداری واقع شده‌اند، نیاز به بازنگری و ضابطه دارد.

معاون نظارت شورا همچنین یادآور شد که اجرای این طرح برای شهرداری تهران بار مالی نخواهد داشت.