محمد امینی رعیا: رئیس محترم جمهور جناب آقای دکتر روحانی در ۱۱ اردیبهشت سال جاری مصادف با روز جهانی کارگر با حضور در جمع کارگران برخی دستورات جدید جهت پیگیری بحث اشتغال در کشور را صادر کردند. ایشان در قسمتی از سخنرانی خود اعلام کردند: «امروز میلیون‌ها جوان تحصیلکرده ما آماده اشتغال هستند. این دولت تدبیر و امید است که در سایه حمایت شما این بار را بر دوش دارد و مصمم است سال ۱۳۹۳ را سال رونق تولید و شکستن رکود اقتصادی اعلام کند.» با توجه به صحبت ایشان، یکی از راه‌های ایجاد اشتغال در کشور، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به جای شروع پروژه‌های جدید است.

قائم‌مقام محترم وزیر راه‌وشهرسازی در امور مسکن مهر در یک نشست خبری که در تاریخ ۲۷ اسفندماه سال گذشته برگزار شد اطلاعاتی راجع به پروژه‌های مسکن مهر اعلام کردند که تاکنون برای ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر قرارداد امضا شده و پروژه‌ها در مرحله آغازین قرار گرفته است که از این میزان در ۲ میلیون واحد، مرحله اسکلت و سقف به پایان رسیده است.از این مقدار نیز یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد به مرحله سفت کاری رسیده است که از آن تعداد، یک میلیون و ۴۷۰ واحد در مرحله نازک کاری قرار دارد.

آمار غیر تجمعی این مقادیر نیز مشخص می‌کند که در حال حاضر، ۳۰۰ هزار واحد در مرحله آغاز پروژه، ۲۰۰ هزار واحد در مرحله پایان اسکلت و سقف، ۳۳۰ هزار واحد در مرحله پایان سفت کاری و یک میلیون و ۴۷۰ هزار واحد در مرحله پایان نازک کاری قرار دارد.

با توجه به جداول شکست کار مسکن که درصد انجام یک پروژه را مشخص می‌کند، در مرحله آغازین پروژه ۲۰ درصد، در مرحله پایان اسکلت و سقف ۴۰ درصد، در مرحله پایان سفت کاری ۶۰ درصد و در مرحله نازک کاری ۹۵ درصد از پروژه به پایان رسیده است. این مقادیر نیز در جدول یک مشخص شده است.

با توجه به این مقادیر، محاسبه درصد باقیمانده کار هر قسمت از مراحل پروژه، تعداد کل واحد مسکن باقیمانده را مشخص می‌کند. برای مثال، وقتی ۸۰ درصد از کار ۳۰۰ هزار واحد مسکونی باقیمانده است معادل این است که ۲۴۰ هزار واحد مسکونی در مرحله شروع قرار دارد. این مقادیر در جدول دو نشان داده شده است.

جمع مقادیر معادل مسکن کامل باقیمانده برابر ۵۶۷ هزار واحد می‌باشد که نشانگر آن است که در پروژه ملی مسکن مهر، هم‌اکنون معادل ۵۶۷ هزار واحد مسکونی قابلیت فعالیت وجود دارد که منابع بانکی آن نیز با تدابیر بانک مرکزی تهیه شده است، اما به‌دلیل مسائل مدیریتی و عدم پیگیری لازم توسط دولت یازدهم، اجرای پروژه به شدت کند شده است و تامین مسکن حجم کثیری از خانوارها با مشکل مواجه شده اند. بدیهی است اتمام این پروژه‌ها سبب می‌شود که پرداخت اقساط آن نیز توسط خریداران مسکن آغاز شود و نقدینگی تزریق شده به اقتصاد با بازپرداخت بدهی توسط ایشان، دوباره به بانک مرکزی بازگردد که سبب کاهش پایه پولی می‌شود.

این درحالی است که طبق محاسبات انجام شده توسط وزارت راه‌وشهرسازی، مسکن که دومین صنعت اشتغالزای کشور پس از کشاورزی است، به ازای هر ۱۰۰ متر مربع زیربنای مسکونی تولید شده، ۴۴/۱ شغل مستقیم و ۰۰۸/۱ شغل غیرمستقیم طی یکسال ایجاد می‌کند. لذا اشتغال ایجاد شده که از اجرای این تعداد پروژه حاصل می‌شود معادل یک میلیون و ۳۹۰ هزار شغل است که ضروری است به آن توجه جدی شود.

با این اوصاف، ایجاد بیش از یک میلیون اشتغال و کاهش نقدینگی در کنار تامین مسکن برای خانوارها از مزایایی است که تکمیل پروژه‌های عظیم مسکن مهر در وضعیت فعلی به همراه دارد.

لذا جهت حل مساله اشتغال که مدنظر رئیس محترم جمهور نیز بوده و همچنین در کنار آن تامین مسکن خانوارها و کاهش نقدینگی جهت کنترل تورم، پیشنهاد می‌شود آقای رئیس جمهور شخصا در پایان هر ماه گزارش تعداد واحدهای تکمیل شده مسکن مهر را که به مرحله دفترچه پرداخت اقساط رسیده‌اند، از وزارت راه‌وشهرسازی دریافت کنند و در صورت صلاحدید نسبت به انتشار عمومی آن اقدام کنند تا تکمیل این پروژه عظیم ملی به صورت جدی‌تری پیگیری شود.

مزیت شغلی پروژه‌های مسکن مهر