بی‌تردید رشد اقتصادی مثبت می‌شود

گروه خبر: معاون اول رئیس‌جمهور با اطمینان از «رشد اقتصادی ایران» و «خروج از رکود» در سال آینده سخن گفته است. او که عصر شنبه در مراسم تجلیل از دانشجویان نمونه سال ۱۳۹۲ کشور حضور یافت با تاکید بر اینکه دولت تاکنون حتی یک ریال فراتر از قانون، از منابع بانک مرکزی استفاده نکرده، گفت: «همین روند باعث شد که تورم تا حدودی کنترل شود و تردیدی نداریم امسال به رشد مثبت اقتصادی دست یافته، از رکود خارج می‌شویم و راهکارهایی نیز برای رفع مشکل بیکاری پیدا خواهیم کرد.» معاون اول رئیس‌جمهوری «تیم مجرب و توانمند دولت» را دلیلی برای دستیابی به این موفقیت‌ها معرفی کرد و باور دولت را بر این موضوع دانست که باید از همه توان و نیروهای کشور با هر گرایش سیاسی در جهت رفع مشکلات استفاده شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، جهانگیری دولت تدبیر و امید را مصمم به عبور از مشکلات در بخش داخلی خواند و گفت: «چه کسی باور می‌کرد که تورم نقطه به نقطه بیش از ۴۰ درصد در مرداد ماه سال گذشته، ظرف مدت ۸ ماه به ۱۷ درصد برسد.»

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی کشور در سال ۹۱، منفی ۴/۵ درصد بوده که در شش ماه اول سال ۹۲ به منفی ۲ درصد رسیده که برآوردها نشان می‌دهد رشد اقتصادی سال گذشته در همین حدود قرار گیرد.

این در حالی است که بر اساس برنامه پنجم توسعه رشد اقتصادی کشور سالانه باید هشت درصد می‌شد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که رشد اقتصادی در سال‌جاری بین یک تا سه درصد باشد. بر اساس اعلام رئیس کل بانک مرکزی، کشور تا آبان‌ماه امسال از رکود خارج شده و رشد مثبت را تجربه خواهد کرد. از نظر اقتصاددانان، رشد اقتصادی، تورم و اشتغال سه چالش اصلی دولت در دو سال پیش رو است و اگر در خوش‌بینانه‌ترین حالت رشد اقتصادی ۳ درصد شود، کشور در سال ۹۵ از لحاظ فضای اقتصاد کلان به شرایط سال ۹۰ خواهد رسید. آن‌گونه که دولتمردان اعلام کرده‌اند مهم‌ترین اولویت دولت در سال‌جاری ابتدا مهار تورم است؛ چون معتقدند که تورم حدود ۳۰ درصدی هنوز نرخ بالایی است و باید به زیر ۲۰ درصد برسد.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که با توجه به در پیش گرفتن سیاست‌های انضباط مالی از سوی دولت، تا پایان امسال نرخ تورم به زیر ۲۰ درصد نیز برسد. نرخ تورم تا پایان اردیبهشت امسال ۴/۲۸ درصد اعلام شده است.

معاون رئیس‌جمهوری که در میان نخبگان دانشگاهی سخن می‌گفت، دانشگاه را رکن کلیدی توسعه خواند وبا اشاره به اینکه در سال‌های گذشته بحث‌های فراوانی در خصوص اقتصاد متکی به نفت ایران صورت گرفته است، گفت: «امروز بر این باور هستیم که اقتصاد دانش محور می‌تواند جایگزینی برای منابع نفتی باشد و در این زمینه نیز دانشگا‌ه‌ها نقش کلیدی ایفا می‌کنند.»

او که بیکاری را یکی از چالش‌های مهم بخش آموزش عالی خواند، گفت: «دولت باید شرایط و بستر سرمایه‌گذاری را آماده و آرامش در کشور ایجاد کند تا یک فارغ‌التحصیل دانشگاهی بتواند نسبت به کارآفرینی اقدام کند.»

از رهبری هزینه نمی‌کنیم

معاون اول رئیس‌جمهوری خطاب به متدینین کشور، با تاکید بر اینکه دولت یازدهم حتی یک قدم از خطوط قرمزی که مقام معظم رهبری تعیین کردند خارج نخواهد شد، این دولت را مصمم به حرکت در همه بخش‌ها در چارچوب سیاست‌های رهبر معظم انقلاب خواند و گفت: «در این راه از رهبری هم هزینه نخواهیم کرد و با توجه به مسوولیت‌هایی که دولت به‌عهده دارد، همه مسائل و مشکلات را ان‌شاءالله حل خواهیم کرد.»

او با اشاره به این نکته که عده‌ای گاهی تشر می‌زنند و شائبه می‌کنند که ممکن است دولت از مواضع رهبری فاصله بگیرد، تاکید کرد: «این افراد باید بدانند که این دولت خود را متعهد می‌داند که به‌طور کامل در چارچوب نظرات مقام معظم رهبری عمل کند.»

جهانگیری با تاکید بر اینکه رئیس‌جمهور به تعهدی که به مردم ایران داده پایبند است، این دولت را مصمم به عبور از مشکلات پیش روی کشور خواند و تاکید کرد: « دولت مصمم است وارد حاشیه نشود.»

او که بر تلاش دولت در شکسته شدن تحریم‌ها تاکید کرد، با اشاره به برخی افراد که خواسته یا ناخواسته قصد دارند دولت را وارد حاشیه کنند، گفت: «خوشبختانه امروز فضای آرامی در کشور ایجاد شده، اما گویا عده‌ای این فضا را نمی‌پسندند؛ اما باید بدانند که مردم ایران خواهان این شرایط و این آرامش هستند.»

جهانگیری با بیان اینکه این افراد روزی مسائل هسته‌ای را بهانه می‌کنند و اخیرا نیز موضوعات فرهنگی را پیش کشیده‌اند و می‌گویند دولت می‌خواهد فرهنگ دینی مردم را ضعیف کند، تاکید کرد: «امروز در فضای بین‌المللی قوی‌ترین تیم دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در حال تلاش و مذاکره است و ضمن اینکه با قاطعیت از دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران دفاع می‌کند، زیر بار حتی یک کلمه زور نرفته و مصمم است تا از طریق گفت‌وگو و مذاکره حقوق ملت ایران را احیا کند.»

پاک کردن خاطره تلخ «ستاره‌دارها»

معاون اول رئیس‌جمهوری که در این همایش برخی چالش‌های بخش آموزش عالی و دانشگا‌ه‌ها را برمی‌شمرد به موضوع دانشجویان ستاره‌دار به‌عنوان دغدغه بخش دانشگاهی اشاره و تاکید کرد: «این موضوع خاطره تلخی در ذهن فرهیختگان کشور برجای گذاشته و هم‌اکنون در حال خروج از پرونده وزارت علوم و وزارت بهداشت است.»

جهانگیری با «تلخ» خواندن محروم ساختن عده‌ای از تحصیل در کشور به هر بهانه‌ای گفت: «باید تلاش کنیم این خاطره تلخ از ذهن فرهیختگان کشور پاک شود.»

جهانگیری ادامه داد: «باید با طایفه‌گری و قوم و خویش بازی برخورد شود و اعتماد به جامعه دانشگاهی کشور بازگردد.»

برخورد با عاملان پرونده ۳۰۰۰ بورسیه

معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین به احتمال برخی تبعیض‌های ناروا در موضوع بورسیه تحصیلی اشاره کرد و گفت: «مسوولان وزارتخانه‌های مرتبط باید با جدیت با این جریانات سوء برخورد کرده و اجازه ندهند عده‌ای با تبعیض و سوء‌استفاده از قدرت، نیروهای زحمتکش را دلسرد کنند.»

در شرایطی که معاون اول رئیس‌جمهوری طی این سخنان خواستار برخورد با عاملان تبعیض در موضوع بورسیه‌های تحصیلی یا همان پرونده ۳هزار دانشجوی بورسیه، از وزارت علوم شده؛ اما وزیر علوم دولت دهم اعلام کرده که برخی رسانه‌ها درباره این بورسیه‌ها «فضا‌سازی» کرده‌اند.

بنا بر اعلام وزارت علوم بیش از ۱۲۷۰ نفر از مجموع سه هزار دانشجوی بورسیه دکترا که طی سال‌های ۸۸ تا ۹۲ بدون آزمون در دانشگا‌ه‌های داخل پذیرش شده‌اند، شرایط و صلاحیت لازم را نداشته و خارج از روال بر صندلی دوره دکترا نشسته و در آینده نزدیک نیز بر کرسی‌های عنوان هیات علمی کشور تکیه خواهند زد.

صدیقی معاون وزیرعلوم و رئیس سازمان امور دانشجویان، چهارم خرداد ماه در یک نشست خبری از یک رانت بزرگ درعرصه علمی کشور در دولت دهم خبر داد و به پاره‌ای از تخلفاتی که زیر عنوان بورسیه کردن این افراد دردانشگا‌ه‌های داخل کشور رخ داده اشاره کرد. به گفته معاون وزیرعلوم و رئیس سازمان امور دانشجویان، در دولت گذشته در میان ۳هزار دانشجویی که بدون آزمون بورسیه شده‌اند، افرادی با معدل پایین، بدون رعایت شرایط سنی و دانشجویانی بدون دادن سند محضری و داشتن حداقل‌های صلاحیت علمی لازم، صندلی‌های مقطع دکترای دانشگا‌ه‌ها را اشغال کرده‌اند.

این در شرایطی است که کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت دهم در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی‌بر بورسیه شدن بی‌ضابطه ۳هزار نفر در دولت سابق، با بیان اینکه هنوز برخی به‌‌دنبال دوقطبی کردن فضا هستند و می‌خواهند پرونده دولت قبل را مطرح کنند، گفت: «تا چه‌زمانی می‌خواهیم کارهای دولت‌های قبل را نقد کنیم؟ عملکرد کابینه دولت قبل را به‌‌عنوان خرابه‌ای تفسیر می‌کنند و براساس آن مسائل را تفسیر می‌کنند. این در حالی است که طرف مقابل فرصت دفاع کردن ندارد.»