حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران که اولویت سیاست خارجی‎اش را بر پایه بهبود روابط با همسایگان قرار داده است، دوشنبه به دعوت عبدالله گل، رئیس‌جمهوری ترکیه به این کشور سفر می‎کند. سفری که شاید به دلیل اهمیت روابط دو کشور باید پیش‌تر انجام می‎گرفت، اما به دلیل پاره‎‌ای مسائل به تاخیر افتاد. ابتدا قرار بود که روحانی برای شرکت در بزرگداشت مولانا در قونیه به ترکیه سفر کند، ولی به دنبال مشغله کاری رئیس‌جمهور این سفر صورت نپذیرفت، سپس ایران دعوت‌نامه‌ای برای سفر رجب طیب اردوغان به تهران فرستاد که اردوغان در ژانویه ۲۰۱۴ سفر یک روزه‌ای به تهران داشت. در جریان این سفر یک روزه سه سند همکاری بین مقامات ایرانی و ترک امضا شد و نخست وزیر ترکیه بار دیگر به صورت رسمی از رئیس دولت تدبیر و امید برای سفر رسمی به کشورش دعوت کرد که از آن به بعد نیز چندین تاریخ برای این سفر تعیین شد و در آخر تصمیم گرفته شد که روحانی روز دوشنبه ۱۹ خرداد به این کشور همسایه سفری دو روزه داشته باشد. به گزارش «ایسنا» این سفر بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های ترک داشته است.

سایت خبری تایم ترک به نقل از یاسین آکتای، معاون دبیرکل حزب عدالت و توسعه با اشاره به سفر حسن روحانی به ترکیه، گفت: «روحانی با یک درک جدید وارد عرصه جهانی شده است و خواهان این است که درهای ایران را بیشتر به سوی جهان باز کند. اکنون در ایران اراده‌ای مبنی‌بر تغییر سیاست‌های گذشته، وجود دارد.

» او ادامه داد: «سفر روحانی تنها درباره مساله سوریه و رفع اختلاف نظرها میان دو کشور نیست. مسائل مختلفی وجود دارد که قرار است در این سفر مورد گفت‌وگو و بررسی قرار گیرد. روابط ایران و ترکیه در تمام حوزه‌ها بار دیگر روی میز مذاکره قرار گرفته و بررسی می‌شود. ما خواهان مواضعی از سوی ایران هستیم که بتوانیم اعتماد را جلب کرده و به آن اعتماد کنیم. چنین دیپلماسی می‌تواند برای دو کشور سودمند باشد.»به نوشته این سایت خبری، در سفر رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۴ و در دیدار با مقامات عالی‌رتبه و سطوح عالی ایران تصمیم تشکیل شورای همکاری راهبردی میان دو کشور گرفته شد و قرار است در سفر روز دوشنبه روحانی، اولین نشست آن تشکیل شود که به ریاست روحانی و اردوغان خواهد بود.همچنین ایوب ارسوی، کارشناس مسائل امنیتی و خاورمیانه مرکز مطالعات استراتژیک در گفت‌وگو با خبرگزاری دویچه‌وله با اشاره به سفر روحانی به ترکیه گفت: «این سفر دارای پیام‌های بسیار مهمی است. رئیس‌جمهور ایران پیش از سفر به ترکیه، به چین،‌ افغانستان و عمان سفر کرده است. این مساله نشان می‌دهد که ایران در دوره جدید از سیاست مشابه با سیاست «تنش صفر با همسایگان» که ترکیه در سال‎های گذشته اتخاذ کرده بود استفاده می‌کند. بر همین اساس به دنیای غرب نیز پیام‌های مثبت و صلح‌جویانه می‌دهد.» این کارشناس با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در ۱۰ اوت گفت: «همچنین انجام این سفر در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری در ترکیه از اهمیت بالایی برخوردار است و به‌نظر می‌رسد که این دیدار همانند یک سفر حمایتی از دولت حزب عدالت و توسعه باشد.»

به گزارش روزنامه ینی شفق، روحانی روز دوشنبه در کاخ چانکایا مورد استقبال رسمی مقامات ترکیه قرار می‌گیرد و قرار است پس از آن با عبدالله گل همتای ترک خود دیداری دو جانبه درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشد. پس از این دیدار دو رئیس‌جمهور کنفرانس مطبوعاتی مشترک خواهند داشت و دیداری دوجانبه با رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه خواهد داشت. به نوشته این روزنامه، از دیگر محورهای این سفر می‌توان به مساله انرژی و احتمال انتقال گاز ایران به اروپا از طریق ترکیه پس از بحران اوکراین و تیرگی روابط روسیه و غرب، چگونگی دستیابی به حجم مبادلات ۳۰ میلیارد دلاری میان دو کشور و مسائل منطقه‌ای از جمله سوریه اشاره کرد. در این سفر هیاتی متشکل از وزرای کابینه که اغلب اقتصادی خواهند بود، رئیس‌جمهوری ایران را همراهی خواهند کرد. محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که این روزها در ترکیه به سر می‌برد و با تعدادی از مقامات ترک نیز دیدار کرده است، اعلام کرده که حداقل در جریان سفر رئیس‌جمهور به ترکیه ۶ سند همکاری بین دو کشور ایران و ترکیه امضا خواهد شد.بسیاری از تحلیلگران این سفر را در راستای ارتقای سطح همکاری‌های دو کشور به سطح ۳۰ میلیارد دلار موثر می‌دانند و معتقدند که ممکن است در جریان این سفر شاهد چانه‌زنی‌هایی در مورد قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه از سوی مقامات ترک باشیم با توجه به اینکه ترکیه از خریداران عمده گاز کشورمان محسوب می‌شود. از سوی دیگر مقامات ایرانی نیز ترکیه را کریدور مناسبی برای انتقال گاز ایران به کشورهای اروپایی می‌دانند و احتمالا در جریان این سفر مذاکرات جدی در این ارتباط انجام خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود مذاکره در مورد تحولات سوریه نیز از جدی‌ترین مباحثی خواهد بود که در جریان این سفر بین مقامات دو کشور مورد گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.