منتظر محاکمه قانونی هستیم

گروه خبر: درست ۱۸ روز پس از آنکه علی مطهری در حاشیه صحن علنی مجلس از قوه‌قضائیه خواست تکلیف حصر را مشخص کند، محمد رضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین در تازه‌ترین اظهارنظر خود در مورد حوادث انتخابات سال ۱۳۸۸، گفت محاکمه سران فتنه از مطالبات نیروهای ارزشی است. فرمانده نیروی مقاومت بسیج در سخنانی متفاوت از گذشته با تاکید بر اینکه «از توبه سران فتنه مایوس هستیم» گفت ما منتظریم که این افراد در محاکم قانونی محاکمه شوند. به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا نقدی روز گذشته در جمع جانبازان بسیجی دفاع مقدس و حوادث انتخابات سال ۱۳۸۸ حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به «فریب خورده بودن بسیاری از تعدی‌کنندگان و مهاجمان» ادامه داد: «سران فتنه نه تنها مدیون امام، شهدا، انقلاب اسلامی، ملت ایران و به خصوص شهدا و جانبازان فتنه هستند؛ بلکه حتی مدیون کشتگان و مجروحان آشوبگر فتنه هم هستند؛ چراکه با شعارهای دروغین این افراد را فریب دادند و با تحریک احساسات، آنها را به مقابله با نظام واداشتند.»

مجازات بدون محاکمه نداریم

علی مطهری، نماینده مردم تهران ۳۱ اردیبهشت‌ماه امسال در واکنش به سخنان وزیر دادگستری درخصوص حصر که گفته بود حصر خانگی مصوبه شورای‌عالی امنیت بوده است، گفت: «شورای‌عالی امنیت ملی چنین اختیاری ندارد و تنها می‌تواند در شرایط اضطراری به‌صورت موقتی چنین حکمی بدهد، اما اینکه این افراد سه سال و نیم در حصر بمانند تنها با حکم دادگاه صالحه امکان‌پذیر است.» به گزارش خبرگزاری خانه ملت (خبرگزاری مجلس شورای اسلامی) مطهری در ادامه افزود: «تنها در صورتی می‌توانند این مدت در حصر خانگی بمانند که با حکم دادگاه صالح باشد و شورای‌عالی امنیت ملی چنین حکمی را نمی‌تواند صادر کند و این برخلاف قانون اساسی است.»

مطهری همچنین گفت قوه‌قضائیه هر چه زودتر باید تکلیف حصر خانگی موسوی و کروبی را مشخص کند زیرا مجازات بدون محاکمه نداریم و مجازات باید با حکم قوه‌قضائیه باشد.

ابراز امیدواری برای رفع حصر

به گزارش «ایسنا»، علی مطهری، نماینده مردم تهران ۲۸ بهمن‌ماه سال گذشته از احتمال آزادی موسوی و کروبی همزمان با عید غدیر خبر داد و گفت: «در این باره با مقامات صحبت کرده‌ایم و قرار بود عید غدیر رفع حصر شوند، اما برخی از رسانه‌ها و روزنامه‌ها و اصلاح‌طلبان به گونه‌ای سر و صدا کردند که نشان بدهند پیروز شده‌اند و این گونه در جامعه جلوه کند. از این رو مقامات منصرف شدند تا فکر نکنند این تصمیم از روی ضعف بوده و تحت‌فشار آنها رفع حصر صورت گرفته است.»

گرچه به استناد خبری که به نقل از دادستان کل کشور در خبرگزاری فارس منتشر شد این احتمال دور از انتظار به نظر می‌رسید. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای ۲۲ بهمن‌ماه سال گذشته در جمع طلاب همدانی و درخصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده سران فتنه گفت که افرادی برای رفع حصر بی‌جهت تلاش می‌کنند، به نتیجه هم نمی‌رسند و تا زمانی که سران فتنه توبه نکنند و بر این موضع باشند به هیچ وجه کار دیگری انجام نمی‌شود و شرایط مثل سابق خواهد بود.

این همه در شرایطی است که جواد لاریجانی، رئیس ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه در آخرین روزهای سال گذشته از وجود پرونده‌ای امنیتی و قضایی در مورد حصر خانگی آقایان موسوی و کروبی خبر داد و گفت: «در مورد آقای مهندس موسوی و کروبی باید گفت پرونده‌ای با ابعاد قضایی و امنیتی وجود دارد که مسیر خود را باید طی کند.» به گزارش «ایسنا»، لاریجانی سه‌شنبه ۲۷ اسفند ماه سال گذشته با ابراز امیدواری از رفع حصر این دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ همچنین افزود: «ضایع کردن هر حقی از شهروندان کاری اضطراری است و زندان یا حصر یا محکومیت امری غیرمطبوع است. موضع ما در ستاد حقوق بشر قوه‌قضائیه این است که تا آنجا که بتوانیم باید نهایی شدن این تصمیم و روشن شدن انتهای حصر را تسهیل کنیم.»

لاریجانی در سخنانی متفاوت از گذشته نیز متذکر شد که من سابقه دوستی قدیمی و همکاری وسیعی با هر دوی آنها دارم. وقتی با من صحبت می‌کنید من راجع به حصر افراد بیگانه صحبت نمی‌کنم؛ بلکه راجع به افرادی که با آنها سابقه دوستی قدیمی داریم صحبت می‌کنم.

حالا پس از اظهارنظر رسمی علی مطهری دراین‌باره، سردار نقدی با اشاره به اینکه از توبه سران فتنه مایوس هستیم، گفت:«گرچه این افراد همچنان توبه نکرده‌اند و از اینکه توفیق توبه راستین نیز نصیب آنها شود مایوس هستیم، اما از خدا می‌خواهیم تا همه گمراهان را هدایت کند.»

به گفته رئیس بسیج مستضعفین، محاکمه سران فتنه همچنان از مطالبات نیروهای ارزشی و جانبازان فتنه و مردم انقلابی ایران است و ما منتظریم که این افراد در محاکم قانونی محاکمه شوند.