حمایت ترکیه از استراتژی هسته‌ای ایران

عبدالله گل: اجازه نمی‌دهیم کشوری از حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای محروم شود در دیدار با روحانی مطرح شد

حمایت ترکیه از استراتژی هسته‌ای ایران

حسن روحانی که ماه گذشته به چین سفر کرده بود، دیروز راه ترکیه را در پیش گرفت؛ پس از آنکه اکبر‌هاشمی رفسنجانی در زمان ریاست‌جمهوری‌اش، به دعوت سلیمان دمیرل در سال ۱۳۷۵ به ترکیه رفت، حالا این حسن روحانی است که به دعوت عبدالله گل به آنکارا سفر کرده است؛ سفری که به‌نظر می‌رسد علاوه‌بر توافق‌نامه‌های مشترک میان تهران-آنکارا، از سیاستی حکایت دارد که جمهوری اسلامی ایران بیش از هر زمانی در حال پیگیری آن است.

در این میان اگرچه چندسالی است که استراتژی «سیاست تنش صفر با همسایگان» به ابتکار وزارت خارجه ترکیه و شخص داوود اوغلو وزیر خارجه این کشور مطرح شده و این کشور تلاش‌های خود را برای تبدل شدن به بازیگری بانفوذ در منطقه به کار گرفته است اما اتفاق ملموسی در راستای پیشبرد این استرتژی از سوی ترکیه به چشم نمی‌خورد چه آنکه روابط این روزهای ترکیه با همسایگانش گواهی بر این مدعاست؛ روابط ترکیه با مصر به دلیل مخالفت با دولت کودتا و در مقابل، نقاط فکری مشترک با اخوان‌المسلمین مصر، حالا به سردی گراییده است و این در شرایطی است که این سردی، به اختلاف آنکارا - ریاض دامن می‌زند. ترکیه همزمان، اندکی نزدیک‌تر و در مرزهای جنوبی خود نیز نتوانسته به ایجاد پیوند با سوریه مبادرت کند حال آنکه جمهوری اسلامی ایران اگر سیاست همزیستی مسالمت‌آمیز را بدون شعارزدگی، در عمل به اثبات رسانده، با اقدامات دولت یازدهم در عرصه سیاست خارجی و به ویژه در قبال همسایگان، استراتژی «تنش صفر با همسایگان» بهتر از ترکیه به اجرا در آورده و در حال گسترش سیاستی مقتدر است. با این همه یاسین آکتای معاون دبیرکل حزب عدالت و توسعه نیز با اشاره به سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران به ترکیه، به سایت خبری تایم ترک، گفت: «روحانی با یک درک جدید وارد عرصه جهانی شده است و خواهان این است که درهای ایران خود را بیشتر به سوی جهان باز کند. اکنون در ایران اراده‌ای مبنی بر تغییر سیاست‌هایی که این کشور را در گذشته به انزوا می‌کشاند، وجود دارد.»

حجم روابط به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد

همزمان با این سفر، روسای جمهوری ایران و ترکیه پس از دیدار و امضای ۱۰ سند همکاری، در نشست خبری بر رسیدن حجم روابط دو کشور به ۳۰ میلیارد دلار در سال تاکید کردند. در همین حال روحانی، توسعه روابط ایران و ترکیه را نه تنها به نفع دو کشور؛ بلکه به نفع تمامی منطقه خاورمیانه دانست. به گزارش «ایرنا» عبدالله گل، همتای ترک روحانی نیز با مثبت و رو به بهبود خواندن روند مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ تاکید کرد: «اجازه نمی‌دهیم کشوری از حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای محروم شود؛ زیرا استفاده صلح‌آمیز از این انرژی حق همه ما است.» او همچنین از ادامه تلاش ترکیه در زمینه رفع موانع فعالیت هسته‌ای ایران تاکید کرد و گفت: «اراده ما بر این است که سطح روابط دو کشور را در زمینه‌های مختلف ارتقا دهیم.» موافقتنامه تولید فیلم مشترک، برنامه مبادلات فرهنگی، علمی و آموزشی، برنامه اجرایی همکاری گردشگری، برنامه اجرایی میراث فرهنگی، همکاری‌های پستی، همکاری‌های موسسات استاندارد از جمله ۱۰سندی بودند که به امضای مقامات دو کشور رسید. همچنین در این مراسم ضمیمه توافقنامه گمرکی(سرواسن دره)، ضمیمه توافقنامه گمرکی (رازی کاپی کوی)، سند همکاری در مسائل مربوط به ثبت احوال اتباع دو کشور و سند مربوط به سرمایه‌گذاری دو کشور به امضای مقام‌های بلند پایه ایران و ترکیه رسید.

مذاکرات خصوصی روحانی و اردوغان

خبرها از مذاکرات خصوصی حسن روحانی با رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه، در ساختمان نخست‌وزیری ترکیه حکایت دارد. به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهوری پس از آنکه در ضیافت ناهار رجب طیب اردوغان شرکت کرد، با حضور در ساختمان نخست‌وزیری، با او دیدار و گفت‌وگو کرد. این دو مقام عالیرتبه در مورد مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل‌نظر کردند. همچنین قرار بود بعد از این مذاکره خصوصی، نخستین اجلاس شورای راهبردی روابط ایران و ترکیه با حضور اردوغان و روحانی برگزار شود.

حمایت ترکیه از استراتژی هسته‌ای ایران