ایسنا: سخنگوی قوه‌قضائیه از صدور حکم ۱۳ نفر از متهمان حوادث سال ۸۸ خبر داد. حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در این باره گفت: «برای حدود ۲۷ نفر از کسانی که در فتنه ۸۸ تحت‌تعقیب قرار گرفتند کیفرخواست صادر و پرونده به دادگاه ارسال شد. از این ۲۷ نفر برای ۱۳ نفر حکم صادر شد که حکم سه، چهار نفر از آنها به‌طور غیابی صادر شده است و بقیه نیز در مسیر آگهی و اعلام در رسانه‌ها هستند. افرادی که به صورت غیابی محاکمه شدند حق واخواهی و اعتراض به رای دارند.»

سخنگوی قوه‌قضائیه با اشاره به اعدام مه‌آفرید امیرخسروی گفت: «در پرونده موسوم به فساد سه هزار میلیاردی نیز برادر فردی که اعدام شد غیابا محاکمه و محکوم شد.»

دادستان کل کشور در مورد پرونده بابک زنجانی گفت: «قرار بازداشت موقت این فرد تمدید شده و اقداماتی با وزارتخانه‌های ذی‌ربط و دولت درخصوص شناسایی اموال وی صورت گرفته است. همچنین اولین بخش اموال وی به مبلغ یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به مزایده گذاشته شد که باید مراحل خود را طی کند. در این پرونده چند نفری بازداشت شده و از تعداد بیشتری از افراد تحقیقات به عمل آمده که این روند ادامه دارد.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: پرونده‌های دیگری نیز که قبلا حکم قطعی برای آنها صادر شده مانند پرونده باقری درمنی وجود داشته است و در مابقی شکایت‌ها هم به‌صورت مدعی‌العموم وارد شده‌ایم که در حال رسیدگی به آنان هستیم.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: اخیرا فردی هزار و خورده‌ای میلیارد معوقات بانکی داشته که با اقداماتی که دادستانی انجام داده وی گفته نزدیک به ۳۵۰ میلیارد تومان آن را تسویه کرده و قرار است مابقی آن را تسویه کند یا فرد دیگری که اخیرا نامه‌ای نوشته و گفته ۸۰ میلیارد تومان بدهکاری و معوقه بانکی داشته و گفته است مبلغی از آن را پرداخت کرده است و می‌توان گفت این اخبار خوشحال‌کننده‌ هستند که خود افراد معوقات‌شان را با بانک‌ها تسویه می‌کنند.

خبرنگاری با اشاره به صحبت‌های محسنی‌اژه‌ای در قم که نسبت به صحبت حسن روحانی مبنی‌بر اینکه مردم را نمی‌توان با زور به بهشت برد، واکنش نشان داده بود، پرسید و او گفت: صحبتی که من کردم ناظر به جناب آقای روحانی نیست. ضمن اینکه من به‌عنوان شخص محسنی‌اژه‌ای صحبت کردم؛ یعنی به‌عنوان یک شهروند، طلبه و فردی که در این کشور بوده نسبت به مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اظهارنظر می‌کنم و به مطالبی هم گفته‌ام اعتقاد دارم.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که چرا با وجود علنی بودن دادگاه‌های گروه امیرمنصور آریا حکم اعدام متهم ردیف اول آن بی‌سروصدا و غیرعلنی اجرا شد، گفت: «دادگاه با اجرا خیلی متفاوت است. البته این توقع بجاست، ولی الزام قانونی در این زمینه وجود ندارد. چنانچه بسیاری از احکام دیگر هم اجرا می‌شود و شما مطلع نمی‌شوید، اما در این مورد ممکن است چون حساسیت وجود داشته این توقع ایجاد شود.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در رابطه با دستگیری یکی از خبرنگاران اصلاح‌طلب و اینکه خانواده وی هیچ گونه خبری از وی ندارند، گفت: هیچ متهمی وجود ندارد که خانواده‌اش از محل بازداشت وی مطلع نباشد. من اتهام افراد را نمی‌توانم بگویم اما چنین چیزی نیست و ما مطلقا چنین موضوعی نداریم که خانواده‌های افراد از محل بازداشت افرادی که زندانی شده‌اند خبر نداشته باشند.

سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا انتشار لیست بدهکاران بانکی توسط پسر یکی از مسوولان فرهنگی در صفحه اجتماعی‌اش قابل پیگیری نیست، گفت: نامه‌ای که بانک‌مرکزی به قوه‌قضائیه داد و اسم تعدادی از افراد را در آن آورد، مهر «به کلی سری» داشت؛ لذا این لیست از اسناد طبقه‌بندی شده است و اگر از این افراد گرفته شده باشد قابل تعقیب است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد رانت ۴۵۰ میلیون یورویی که در مجلس و دولت مطرح بوده و آیا اینکه دستگاه قضا به‌عنوان مدعی‌العموم وارد می‌شود، گفت: تاکنون گزارش رسمی در این زمینه به دستگاه قضا ارجاع داده نشده آن هم به‌عنوان رانت و در این زمینه وارد نشده و وارد نمی‌شویم. سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص اظهارات سخنگوی دولت مبنی‌بر رفع اتهام قائم‌مقام اسبق بانک‌مرکزی و همچنین بانک صادرات گفت: پرونده بانک صادرات به دادگاه رفته، اما هنوز حکم صادر نشده است. وی ادامه داد: پرونده قائم‌مقام اسبق بانک‌مرکزی نیز مسلما به دادگاه نرفته و حکم صادر نشده است، اما تبرئه صحیح نیست. اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص پرونده ستاد سوخت افزود: این پرونده هنوز به دادگاه نرفته است و فردی که در این پرونده بازداشت شد همچنان در بازداشت به‌سر می‌برد.