گروه دیپلماسی: مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران در ادامه دیدارها با هیات‌های دیپلماتیک گروه ۱+۵ دیروز در ژنو با اعضای تیم مذاکره‌کننده فرانسوی در اقامتگاه سفیر و نماینده ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو دیدار کردند. ریاست تیم فرانسوی را در این دیدار نیکولاس دوریویر نماینده جدید فرانسه در گروه ۱+۵ برعهده دارد که جانشین ژاک اودیبر شده است. تیم ایرانی نیز به ریاست سید عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امورخارجه ایران، راهی این مذاکرات شده است. در همین زمینه سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اعلام کرد که گفت‌و‌گوها و تبادل‌نظرها با فرانسه در فضای مثبتی صورت گرفت. معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه عصر چهارشنبه پس از مذاکرات دوجانبه با هیات فرانسوی در اقامتگاه نماینده ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو در گفت‌و‌گو با «ایرنا» افزود: «در این گفت‌و‌گوها موضوعات مطرح شده در مذاکرات هسته‌ای مورد مشورت و رایزنی قرار گرفت.»

این مقام ارشد وزارت امور خارجه تاکید کرد: «گفت‌و‌گوها و تبادل‌نظرها در فضای مثبتی صورت گرفت و در آستانه دور بعدی مذاکرات در وین مفید بود.» عراقچی با بیان اینکه گفت‌و‌گوهای دوجانبه هیات‌های ایرانی و فرانسوی سه ساعت و ربع طول کشید، افزود: «مشورت‌های دو جانبه میان طرفین در وین نیز ادامه پیدا خواهد کرد.» مذاکرات دو جانبه هیات‌های جمهوری اسلامی ایران و فرانسه در سومین روز حضور معاونان وزیر خارجه ایران در شهر ژنو سوئیس آغاز شد تا طرفین درباره موضوع هسته‌ای در آستانه دور جدید مذاکرات در وین مذاکره کنند. تیم هسته‌ای ایران دوشنبه و سه‌شنبه گذشته (۱۹ و ۲۰ خرداد) با هیات مذاکره‌کننده آمریکایی به ریاست ویلیام برنز، قائم‌مقام وزارت خارجه این کشور، در ژنو در سه دور به مذاکره پرداختند. در این دیدار‌ها هلگا اشمید، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز حضور داشت.

عراقچی پس از دو روز مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا در ژنو گفت: «گفت‌و‌گوها فشرده و سخت بود، ولی در فضای مثبتی صورت گرفت.» اوافزود: «تبادل نظرهای خوبی انجام شد، اما با این حال هنوز اختلافات به وقت خود باقی است و مشورت‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.»

دیپلمات‌های ایران پس از این دیدار راهی رم پایتخت ایتالیا خواهند شد تا ضمن شرکت در کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح با سرگئی ریابکوف، معاون وزارت خارجه روسیه و مذاکره‌کننده ارشد این کشور، دیدار و گفت‌وگو کنند.

هیات آلمانی نیز روز یکشنبه آتی (۲۵ خرداد) راهی تهران خواهد شد تا یک روز پیش از حرکت تیم مذاکره‌کننده ایرانی به اتریش برای برگزاری دور پنجم مذاکرات به تبادل نظر و گفت‌وگو با آنها بپردازند. مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ از ۲۶ تا ۳۰ خرداد برگزار خواهد شد.

این دیدارها در حالی صورت می‌گیرند که دور قبلی مذاکرات بین ایران و ۶ قدرت جهانی بدون پیشرفت محسوس پایان یافت و چنین به‌نظر می‌رسد که این دیدارها، همچنین دیدار پیشین وزیر امورخارجه ایران و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در استانبول، برای نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌ها و نظرات طرف‌های مذاکره است تا در دور بعدی مذاکرات وین که از ۲۶ تا ۲۹ خرداد برگزار خواهد شد، شاهد پیشرفت در فرآیند نگارش پیش‌نویس توافق‌نامه جامع و نهایی هسته‌‌ای باشیم.

در همین زمینه سخنگوی وزارت امورخارجه بریتانیا در امور خاورمیانه و شمال آفریقا با تاکید بر اینکه مذاکرات با تهران مثبت و پیشرفت داشته است، گفت: «معتقدم تهران در مذاکرات به‌طور جدی حضور پیدا می‌کند. به گزارش ایرنا، «رز ماری دیویس» در گفت‌و‌گو با روزنامه لبنانی « النهار» که در شماره روز چهارشنبه آن منتشر شد، در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا در ژنو و بعداز آن با دیگر پایتخت‌های اروپایی و ارزیابی خود از امکان دستیابی به یک توافق در آینده نزدیک گفت: «در مرحله بسیار مهمی به‌سر می‌بریم و موعد نهایی برای دستیابی به توافق کامل پایان ماه آینده میلادی است.»

او با تاکید بر اینکه «تلاش‌های زیادی برای تحقق این توافق قبل از این موعد جریان دارد»، گفت: «مذاکرات مثبت بوده وپیشرفت‌های مهمی صورت گرفته است.» سخنگوی وزارت خارجه انگلیس تاکید کرد: «مواضع ایران نسبت به گذشته بهتر است و معتقدم که تهران در مذاکرات به‌طور جدی حضور پیدا می‌کند.»

دیویس افزود: «مذاکرات در بخش جزئیات فنی با کندی پیش می‌رود که به تلاش و گفت‌وگوهای بیشتر برای حل مشکلات آن نیاز داریم.» او گفت: «لندن به مذاکرات دوجانبه بین تهران و واشنگتن با نگاه مثبت می‌نگرد و معنای آن این است که بیش از گفت‌وگوها جلوتر رفته‌ایم.»

دیویس تایید کرد: «بین تهران و لندن مذاکرات درخصوص روابط دوجانبه برقرار است و «اجای شرما» کاردار غیرمقیم انگلیس تاکنون سه بار به تهران سفر کرده و با مقامات وزارت خارجه ایران گفت‌وگو کرده است.

در همین ارتباط سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا نیز با تاکید بر اینکه دیدارهای دوجانبه ایران و آمریکا جنبه رایزنی داشته است، گفت که این مذاکرات تنها فرصتی برای تبادل دیدگاه‌ها به‌منظور پیشرفت در مذاکرات وین بوده است.

به گزارش «ایسنا»، جن ساکی سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در گفت‌وگوی خبری روزانه خود تایید کرد که یکسری موضوع همان‌طور که انتظار می‌رفت، در دیدارهای دوجانبه میان مقامات ایرانی و آمریکایی در ژنو مورد بحث قرار گرفته است.

او ادامه داد: به‌طورقطع نمی‌توانم جزئیات زیادی از این گفت‌وگوها بیان کنم، چون ما فکر می‌کنیم که کار درست همین است و ترجیح می‌دهیم که این جزئیات را محرمانه حفظ کنیم. همان‌طور که همه شما می‌دانید دور بعدی مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ هفته آینده در وین برگزار خواهد شد و این گفت‌وگوهای دوجانبه مکمل مذاکرات با ۱+۵ بوده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا در طول دو روز دیدارهای دوجانبه پیشرفت کافی برای ادامه مذاکرات ایران و ۱+۵ حاصل شده است یا خیر؟ گفت: این دیدارها جنبه رایزنی داشته و تنها فرصتی برای تبادل دیدگاه‌ها به منظور پیشرفت در مذاکرات وین بوده است. نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که دور بعدی مذاکرات چگونه خواهد بود. مذاکرات ایران و ۱+۵ در جریان است و این دیدارهای دوجانبه در راستای این مذاکرات است.

او در سخنانش تاکید کرد: «ما معتقدیم باید وارد دیپلماسی فعال شویم و برگزاری این دیدارها نمونه‌ای از آن است. لازم است که ما همانند دیگر دوستانمان در گروه ۱+۵ با ایران دیدار دوجانبه برگزار کنیم؛ از این رو این مذاکرات فرصتی بوده است برای تکمیل مذاکرات وین.»

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار درمورد اظهارات اخیر وزیر خارجه فرانسه که نسبت به نتیجه‌دهی مذاکرات ایران و ۱+۵ تا ضرب‌الاجل ۲۰ ژوئیه ابراز بدبینی و موضوع تعداد سانتریفیوژهای ایران را مطرح کرده بود، گفت: «فکر می‌کنم پیش از این هم گفتم که تمرکز اصلی ما روی ضرب‌الاجل ۲۰ ژوئیه است. ما احساس می‌کنیم که تلاش‌هایمان باید در راستای مذاکراتی که هم‌اکنون در جریان است اتفاق بیفتد و خواسته‌ها نباید به صورت عمومی بیان شود.»

او افزود: ما همه خواستار یک توافق جامع قدرتمند هستیم. همه ما معتقدیم که دست نیافتن به توافق بهتر از یک توافق بد است و ما با همین پیش زمینه به مذاکرات ادامه می‌دهیم.

همچنین مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به یازده ساعت و نیم مذاکرات با مقامات آمریکایی و با توجه به اظهارات لوران فابیوس وزیر امورخارجه فرانسه مبنی بر اینکه مشکل عمده بر سر تعداد سانتریفیوژها است، آیا دیدگاه‌های طرفین به یکدیگر نزدیک‌تر شده است؟ افزود: «تیم مذاکره‌کننده ایران طی روزهای گذشته و همچنین روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، دیدارهای صریح و جدی را با طرف‌های مذاکره‌کننده شروع کرده است.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: «در ژنو طی دو روز، دیدارهایی با طرف‌های آمریکایی و با حضور نماینده اتحادیه اروپا معاون خانم اشتون انجام شده است.» افخم ادامه داد: «در چارچوب روند مذاکرات تا قبل از شروع مذاکراتی که در وین انجام خواهد شد، طرفین تلاش دارند تا گفت‌و‌گوهای کارشناسی و فراتر از آن را منسجم‌تر و فشرده‌تر انجام دهند تا برخی ابعاد و جزئیات موضوعات طرفین مذاکره بیشتر بررسی شود.»

سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین افزود: «در این مذاکرت دنبال این هستیم که دیدگاه‌ها مبادله شود و در مجموع از زمان بهترین استفاده به عمل بیاید، گرچه اولویت ما در احقاق حقوق هسته‌ای است و در همین چارچوب گفت‌و‌گو‌ها ادامه پیدا می‌کند.»

سخنگوی وزارت امورخارجه یادآور شد: «به‌هرحال پذیرش واقعیت بخش مهمی از روند جاری است که طرف‌های مذاکره باید به این سمت بیشتر حرکت کنند و در مسیر احترام به حقوق ملت ایران و تثبیت این حقوق، می‌توانم بگویم باید تصمیم سختی بگیریم.»