توصیه روسیه به عربستان برای مذاکره با ایران

گروه دیپلماسی: بحران حادث شده در عراق و پیشروی شبه‌نظامیان داعش (دولت اسلامی عراق و شام) موجب شده است تا علاوه بر نگرانی از گسترش موج ترور و کشتار در عراق، موضوع همکاری‌های منطقه‌ای میان دولت‌های همسایه عراق نیز بیش از پیش مطرح شود. همکاری و مشارکت بازیگرانی چون ایران در این بین بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و بسیاری از دیپلمات‌ها و همچنین تحلیلگران به این موضوع پرداخته‌اند که به دلیل نفوذ ایران بر دولت شیعی عراق، تهران می‌تواند مشارکت سازنده‌ای در عقب راندن نیروهای تکفیری داشته باشد، هر چند در مقابل برخی این مساله را با تردید نگاه کرده‌اند و معتقدند که نباید این اجازه را به تهران داد تا نقش‌آفرینی بیشتری در عراق داشته باشد، اما در این میان نباید این واقعیت را نادیده گرفت که ایران همسایه عراق بوده و بیش از هر دولت دیگری در منطقه می‌تواند نقش مفیدی ایفا کند.

موضوع همکاری میان ایران و آمریکا و همچنین ایران و عربستان در این چارچوب مطرح شده است و برخی از دولت‌ها، طرح این همکاری را موضوع رایزنی‌هایی خود قرار داده‌اند. در این ارتباط وزیر خارجه روسیه سفری به عربستان داشته است و گفته می‌شود طرف عربستانی نظر طرف روسی را مبنی‌بر لزوم گفت‌وگوی ریاض با تهران بر سر عراق پذیرفته است. شاهزاده سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان روز شنبه مذاکرات مفصلی را با همتای روسی اش در جده انجام داد. مذاکراتی که محور عمده آن عراق و سوریه بودند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، طرف عربستانی مدعی شده است که برای پایین کشیدن فتیله آتش بحران در عراق، همه تلاش خود را می‌کند. سفر لاوروف به جده در حالی انجام شد که همزمان با آن ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در تماسی تلفنی با نوری مالکی، نخست وزیر عراق بر حمایت کامل کرملین از حکومت این کشور تاکید کرد تا به این ترتیب هم پیامی به مخالفان مالکی داده باشد، مبنی بر اینکه مسکو در بغداد به‌دنبال متحدی بالفعل و قابل اطمینان می‌گردد و هم از سوی دیگر این پیام را به جامعه بین‌المللی رسانده باشد که روسیه آمادگی دارد در غیاب آمریکا که این روزها بیش از هر زمانی این گونه وانمود می‌کند که از صحنه‌های نبرد گریزان است، به عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ جهانی در عراق وارد میدان شود.