گروه دیپلماسی: عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران گفت که دور ششم مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ درباره راه‌حل جامع هسته‌ای، ۱۱ تا ۲۹ تیرماه در شهر وین برگزار خواهد شد. سید عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اعلام کرد که دور ششم مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ درباره راه‌حل جامع هسته‌ای (برنامه اقدام مشترک جامع) قرار است از روز ۱۱ تیر ماه (دوم ژوئن) تا ۲۹ تیر ماه (۲۰ ژوئن) در شهر وین برگزار شود. او گفت که تدوین متن پیش‌نویس توافقنامه جامع هسته‌ای به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود. در‌صورتی‌که توافقی حاصل شود، همچون ژنو ۳، وزرای خارجه ۶ کشور نیز برای توافق نهایی در وین حضور خواهند داشت. در پنجمین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ که طی روزهای ۲۶ تا ۳۰ خرداد در شهر وین برگزار شد، نگارش متن پیش‌نویس توافقنامه جامع هسته‌ای آغاز شد و ظریف در پایان این مذاکرات در جمع خبرنگاران ایرانی اعلام کرد: «در این دور از مذاکرات وارد مرحله نگارش شدیم، البته هنوز نمی‌توانیم بگوییم متن مشترکی وجود دارد. در بعضی موارد ممکن است روی قسمت‌هایی از متن توافق وجود داشته باشد، اما اختلاف‌نظر هم در مورد محتوا و هم در مورد نحوه نگارش وجود دارد.»

طرح جنگ‌طلبان آمریکا

ازسوی دیگر جنگ‌طلبان آمریکا همزمان که به پایان فرصت شش‌ماهه توافق اولیه ژنو نزدیک می‌شویم، در اقدامی خصمانه راهکاری به کنگره ارائه داده‌اند تا موجب حفظ تحریم‌ها علیه ایران در صورت حصول توافق نهایی این کشور با گروه ۱+۵ شود. به گزارش «ایسنا»، به نوشته مجله فارین پالیسی، این طرح از کنگره آمریکا می‌خواهد تا زمانی که ایران ثابت نکرده بخش‌های اقتصادی‌اش شامل بانک مرکزی این کشور از آنچه خود حمایت از تروریسم، پولشویی و اشاعه هسته‌ای می‌خوانند دست کشیده است با لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران مخالفت کند. مارک دوبوویتز، مدیرعامل اندیشکده بنیاد دفاع و دموکراسی در واشنگتن و ریچارد گلدبرگ از مشاوران سابق سناتور مارک کرک در حوزه سیاست خارجی پدیدآورندگان اصلی این طرح هستند که در شکل‌دهی تحریم‌های سال گذشته آمریکا علیه ایران نقش کلیدی داشتند.

هراس رژیم صهیونیستی

در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ یک هیات بلندپایه سیاسی از رژیم صهیونیستی به واشنگتن سفر می‌‌کند تا ضمن دیدار با وندی شرمن و بیل برنز درخصوص توافق هسته‌ای با ایران گفت‌وگو کند. این هیات بلندپایه رژیم صهیونیستی به سرپرستی یووال اشتاینتز، وزیر اطلاعات و امور استراتژیک به همراه چند تن از مقامات نظامی و امنیتی قرار بود دیروز (یکشنبه) به واشنگتن سفر و با مقامات آمریکایی درخصوص توافق هسته‌ای با ایران گفت‌وگو کنند. به نوشته روزنامه یدیعوت آحارانوت این هیات در سفر خود قرار است با بیل برنز و وندی شرمن معاونان وزیر امور خارجه آمریکا دیدار و گفت‌وگو داشته باشند. این سفر به این منظور انجام می‌شود که رژیم صهیونیستی در آستانه برگزاری دور ششم مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ و نزدیک شدن به پایان ضرب‌الاجل می‌ترسد ۶ قدرت جهانی به یک توافق هسته‌ای با ایران دست یابد. رژیم صهیونیستی همواره ابراز نگرانی کرده‌ است که چنین توافقی به ایران اجازه خواهد داد تا ظرفیت غنی‌سازی خود را حفظ کند، در حالی‌که تنها به‌میزان کمی اورانیوم غنی‌شده برای اهداف غیرنظامی نیاز دارد. این رژیم تاکید دارد که توافق نهایی با ایران باید مانع از غنی‌سازی اورانیوم در این کشور شود و در‌صورتی‌که ایران بخواهد به غنی‌سازی ادامه دهد، ‌می‌تواند تنها در سطح ۵/۳ درصد به غنی‌سازی بپردازد.

این هیات رژیم صهیونیستی مدعی است که توافق با ایران باید براساس مدل خلع‌سلاح در ایران همان‌گونه که در سوریه به اجرا درآمد، شود، نه اینکه تنها بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظارت کند. مقامات رژیم صهیونیستی همچنین خواستار گنجانده شدن برنامه موشکی ایران در این مذاکرات هستند.