گروه دیپلماسی: سفر وزیر امور خارجه ایران به عربستان سعودی مجددا در رسانه‌های خبری انعکاس پیدا کرد. پس از آنکه محمد جواد ظریف برنامه سفر به جده عربستان را برای شرکت در کنفرانس سالانه همکاری‌های اسلامی به‌دلیل تداخل با مذاکرات وین۵ در روزهای پایانی خرداد لغو کرد، مجددا رسانه‌های عربی از سفر رئیس دستگاه دیپلماسی ایران به عربستان خبر می‌دهند. در همین ارتباط روزنامه الحیات از سفر قریب‌الوقوع محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به عربستان خبر داد. به گزارش «ایسنا»، روزنامه الحیات چاپ لندن به نقل از منابع عالیرتبه ایرانی اعلام کرد که در حال حاضر تهران برای فراهم کردن مقدمات سفر محمدجواد ظریف به ریاض تلاش می‌کند.

این منابع افزودند که اگرچه هنوز تاریخ این سفر مشخص نشده، اما مسوولان ایرانی در حال فراهم کردن مقدمات آن هستند. در مقابل اما معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه ایران گفت فعلا برنامه‌ای برای سفر به عربستان در دستور کار وزیر امور خارجه قرار ندارد. حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امورخارجه در گفت‌وگو با «ایرنا» درباره اخبار منتشر شده در روزنامه‌های عربی به نقل از منابع معرفی نشده ایرانی مبنی بر این که در حال حاضر تهران برای فراهم کردن مقدمات سفر محمدجواد ظریف به ریاض تلاش می‌کند، گفت: «فعلا برنامه‌ای برای سفر به عربستان در دستور کار وزیر امور خارجه قرار ندارد.» این مقام ارشد وزارت امور خارجه تاکید کرد: «البته ما از سفر سعودالفیصل وزیرامورخارجه عربستان به تهران استقبال می‌کنیم.»

این منابع که الحیات هویت آنان را فاش نکرد، ادعای اعزام هیاتی از ایران به عربستان به‌منظور بررسی آینده سیاسی عراق را تایید یا تکذیب نکردند. روزنامه انگلیسی تایمز نیز روز گذشته مدعی شده بود که ایران هیاتی را به‌منظور انجام رایزنی با مسوولان عربستانی به ریاض فرستاده است تا درباره تشکیل دولت جدید این کشور بدون حضور نوری المالکی، نخست‌وزیر آن تصمیم‌گیری کنند. بخش مطبوعاتی سفارت ایران در ریاض خبر منتشره در برخی روزنامه‌های غربی و عربی را مبنی بر اعزام هیاتی از ایران به عربستان سعودی و مذاکره در مورد مسائل داخلی عراق رد کرد و گفت این خبر صحت ندارد.

بیانیه سفارت ایران تاکید کرده است: «تشکیل دولت عراق و تعیین نخست‌وزیر این کشور موضوعی داخلی و مرتبط به مردم این کشور و احزاب، گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی آن است که طبیعتا بر اساس قانون اساسی این کشور و منطبق با نتایج انتخابات اخیر کشور عراق انجام خواهد شد.»

تا پیش از پیشروی نیروهای داعش به عراق، رسانه‌های عربی و برخی از مقامات بلندپایه عربی بر لزوم گفت‌وگوی تهران و ریاض برای شکل دادن به فصل جدیدی از همکاری‌های منطقه‌ای تاکید می‌کردند. موضوعی که در دیدار عبدالرحمن الشهری سفیر عربستان در ایران با آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بر آن تاکید شد و دو طرف لزوم گفت‌وگوهای دو کشور را خواستار شدند.

در همین ارتباط و در تحولی تازه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار سفیر ایران در عربستان، با اشاره به جایگاه دو کشور در جهان اسلام و نظام بین‌الملل، بر همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران و عربستان تاکید کرد و گفت که اقدامات گروه‌های تروریستی در منطقه، در سایه اختلافات دولت‌های اسلامی افزایش یافته است که باعث وهن جهان اسلام است.

به گزارش «ایسنا»، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اقدامات تروریست‌ها را یادآور کارهای عصر جاهلیت خواند و گفت: «برای مقابله با افراطی‌گری و جلوگیری از بازتولید جهل، تلاش همه کشورهای اسلامی، به‌ویژه ایران و عربستان ضروری است تا این‌گونه القا نشود که دولت‌ها و ملت‌های اسلامی برای حفظ ثبات و امنیت خویش نیاز به قدرت‌های بیگانه دارند.» هاشمی رفسنجانی نقش علمای اسلامی را در این برهه بسیار حساس و مهم دانست و افزود: «وظیفه علمای مسلمان، به‌ویژه در ایران و عربستان به عنوان دو کشور تاثیرگذار در منطقه است که دعوت به اعتدال، وحدت، برادری و کارهای نیک را به عنوان تصویر واقعی اسلام در گفتار، نوشتار و رفتار خویش ترسیم کنند.»