شبکه خبری بلومبرگ:  نهاوندیان نماینده ایران در سازمان ملل می شود

گروه خبر: شبکه خبری بلومبرگ مدعی شده‌است که محمد نهاوندیان، گزینه جمهوری اسلامی ایران برای معرفی به سازمان ملل متحد به عنوان نماینده دائم ایران در این سازمان است. پس از آنکه کاخ سفید در ماه آوریل، یعنی۲۲ فروردین ماه امسال، به دنبال ارایه لایحه‌ای از سوی برخی نمایندگان کنگره آمریکا به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، از اعطای ویزا به حمید ابوطالبی نماینده معرفی شده ایران به سازمان ملل به‌دلیل آنچه دخالت او در ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در سال ۱۹۷۹ می‌خواند سرباز زد، گمانه‌زنی‌ها نیز از گزینه‌های جایگزین ابوطالبی قوت یافت. علاوه‌بر نام سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد کنونی ایران در مذاکرات هسته‌ای، گزینه‌های دیگری چون محمدکاظم سجادپور سفیر سابق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو، غلامعلی خوشرو معاون وزیر خارجه دولت اصلاحات و نیز محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری مطرح شد. این در شرایطی است که این نام‌ها تنها به صورت غیررسمی و از سوی رسانه‌ها مطرح شده و دولت تاکنون هیچ موضع رسمی مبنی بر صحت این اخبار اتخاذ نکرده است. هرچند مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اول ماه ژوئیه (۱۰ تیرماه) در رد برخی خبرها مبنی بر بررسی گزینه‌های حمید ابوطالبی به عنوان نماینده دائم ایران در سازمان ملل، رسما اعلام کرد: «ایران هنوز فرد دیگری را برای نمایندگی در سازمان ملل تعیین نکرده است.» «سید عباس عراقچی» معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه که نام او نیز به عنوان یکی از گزینه‌های نمایندگی ایران در سازمان ملل مطرح شده‌بود، در واکنش به مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا درباره منع ورود حمید ابوطالبی به این کشور گفت: «گزینه جایگزین برای آقای ابوطالبی نداریم و موضوع را از طریق مکانیزم‎های حقوقی پیش‌بینی شده سازمان ملل پیگیری می‏کنیم.» اکنون اما با گذشت سه ماه از سرباز زدن ایالات متحده در اعطای ویزا به حمید ابوطالبی، یک شبکه آمریکایی در گزارشی، از احتمال اقدام دولت جمهوری اسلامی ایران برای معرفی «محمد نهاوندیان»، به عنوان نماینده دائم ایران در سازمان ملل خبر داده است. شبکه بلومبرگ به نقل از دو دیپلمات شورای امنیت، مدعی شد که پس از پایان مذاکرات هسته‌ای، نهاوندیان به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل به نیویورک می‌رود . این رسانه، داشتن «گرین کارت» را که اجازه اقامت دائم و اشتغال و سفر به سراسر آمریکا را به نهاوندیان می‌دهد، از دلایلی می‌خواند که حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران را بر آن داشته تا رئیس دفترش را که دانش‌آموخته آمریکا است به عنوان نماینده جدید ایران در سازمان ملل معرفی کند.

بنابر ادعای این دو دیپلمات شورای امنیت سازمان ملل و یک دیپلمات اروپایی، روحانی در حال بررسی معرفی محمد نهاوندیان برای سمت نمایندگی ایران در سازمان ملل است. سوزان مالونی کارشناس حوزه ایران در اندیشکده بروکینگز، دراین باره به بلومبرگ گفت: «تصمیم روحانی برای انتخاب یکی از اعضای بلندپایه کابینه‌اش، که در دیدارهای ایران با سیاستمداران آمریکایی حضور داشته‌است، نشان‌دهنده تمایل او برای بهبود روابطش با آمریکا و جلوگیری از بروز یک مشکل دیگر در خصوص اعطای ویزا است.» این کارشناس در شرایطی از تمایل ایران برای بهبود روابط با آمریکا سخن گفته است که روزنامه نیویورک تایمز همزمان با معرفی ابوطالبی به سازمان ملل، در تشریح چرایی این اقدام روحانی، به گفت‌وگوی تلفنی سال گذشته روحانی و اوباما اشاره و ماجرا را این‌گونه تحلیل کرد: «حسن روحانی به دولت آمریکا نشان داد که توقع گرم شدن روابط ایران و آمریکا خواسته‌ای از روی شتاب‌زدگی است.» بلومبرگ اما به نقل از یک مقام آمریکایی خبر داد که دارندگان شهروندی آمریکا می‌توانند مناصب دیپلماتیک در سازمان ملل داشته باشند.

اشتیاق برخی برای اعزام نهاوندیان

این ادعای شبکه خبری بلومبرگ در شرایطی مطرح شد که پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری دیروز، در اظهارنظری در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک، با بیان اینکه اصل این خبر را بارها، بنده، محمد نهاوندیان و سخنگوی وزارت خارجه تکذیب کرده‌ایم، اعتبار رسانه‌هایی که این گمانه‌زنی‌ها را مطرح کرده‌اند زیرسوال برد. او با تاکید بر اینکه برخی رسانه‌ها طی هفته‌های اخیر علاقه زیادی برای انتقال محمد نهاوندیان از ریاست دفتر رئیس‌جمهور به مقر سازمان ملل در نیویورک نشان داده‌اند، گفت: «اینکه دو دیپلمات سازمان ملل و یک اروپایی، آن‌هم بدون ذکر نام، خبر داشته باشند که رئیس‌جمهور ایران در حال بررسی چه موضوعی است، نشان می‌دهد رسانه‌های دنیا غیرحرفه‌ای عمل می‌کنند.» نهاوندیان سال گذشته و پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲، به عنوان رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ایران و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت انتخاب شد. او که ۶۰ سال دارد، مدرک فوق لیسانس خود را از دانشگاه تهران و مدرک دکترای اقتصاد خود را از دانشگاه جورج واشنگتن در آمریکا گرفته است. نهاوندیان سابقه ریاست مرکز بررسی برای الحاق به سازمان تجارت جهانی در جمهوری اسلامی و معاونت وزارت بازرگانی را در کارنامه دارد.