رمزگشایی از 190 هزار «سو» ظرفیت غنی‌سازی

وزیران خارجه ۵+۱ به وین می‌روند صالحی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری:

190 هزار «سو» غنی‌سازی وابسته به توان سانتریفیوژها است

گروه دیپلماسی: در شرایطی که مذاکره‌کنندگان ایرانی از چهارشنبه هفته گذشته، مذاکرات فشرده وین۶ را برای نگارش متن توافق جامع آغاز کرده‏اند، دوشنبه شب مقام معظم رهبری در بیاناتی در جمع مسوولان و کارگزاران نظام، داشتن «ظرفیت غنی‌سازی» را یکی از موارد اختلافی با طرف مقابل خواندند و افزودند: «هدف آنها این است که در موضوع ظرفیت غنی‌سازی، جمهوری اسلامی ایران را به ۱۰ هزار سو راضی کنند البته ابتدا از ۵۰۰ سو و ۱۰۰۰ سو شروع کردند، که ۱۰ هزار سو محصول حدود ۱۰ هزار سانتریفیوژ از نوع قدیمی است که داشتیم و داریم، درحالی‌که به گفته مسوولان مربوط، نیاز قطعی کشور، ۱۹۰ هزار سو است.»

به گزارش «ایسنا»، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری، با بیان اینکه ایران برای تامین سوخت سالانه نیروگاه بوشهر به ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی نیاز دارد، توضیح داد: «معیار اندازه‌گیری غنی‌سازی، سو (SWU) یا واحد کار جداسازی است که توانمندی یک سانتریفیوژ را در جداسازی نشان می‌دهد. بنابر این، غنی‌سازی را براساس سو تعیین می‌کنیم، نه تعداد یا نوع ماشین‌های سانتریفیوژ.» رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: «اگر ماشین‌های ما توانشان ۱۰ سو باشد به ۱۹ هزار سانتریفیوژ نیاز است. در حال حاضر ایران سانتریفیوژهایی را در اختیار دارد که توانشان ۲۴ سو است، بنابراین اگر ۱۹۰ هزار را تقسیم بر ۲۴ کنیم به بیش از ۷ هزار سانتریفیوژ نیاز داریم که بتواند سوخت یک سال نیروگاه بوشهر را تامین کند.» او همچنین در گفت‌وگو با «ایرنا» با بیان اینکه توان ماشین‎های سانتریفیوژ فعلی که نسل اول هستند، تقریبا ۳ و اندی بوده که در عمل کمتر از ۲ سو است، تاکید کرد: «مهم این است که نیاز ما ۱۹۰ هزار سو است و اینکه این توان، چه تعداد ماشین سانتریفیوژ خواهد بود، بستگی به نوع ماشین‎های سانتریفیوژ دارد.» صالحی اضافه کرد: «چنانچه دستگاه‌های سانتریفیوژ از نسل آخر ما که دارای توان ۲۴ سو است، باشد به کمتر از۱۰ هزار ماشین سانتریفیوژ نیاز داریم.» رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه نسل آخر سانتریفیوژها با توان ۲۴ سو هنوز به تولید انبوه نرسیده است، تعداد ماشین‌های مورد نیاز ما با توجه به نسل فعلی سانتریفیوژها چقدر خواهد بود؟ گفت: طبق طراحی، توان ماشین های سانتریفیوژ فعلی که نسل اول هستند، تقریبا ۳ و اندی بوده که در عمل کمتر از ۲ سو است. وی افزود: بنابراین، جوسازی ها درباره تعداد ماشین های سانتریفیوژ عمدی است و ما بر اساس واحد سو، نیاز خود را تعریف کرده ایم. صالحی در عین حال تاکید کرد: برای این که آخرین نسل ماشین های سانتریفیوژ ساخت ایران (۲۴ سو) به تولید انبوه برسد، نیاز به طی مراحل متعدد فنی دارد. برای مثال برپا کردن زنجیره های دو ماشینه، ۱۰ ماشینه، ۲۰ ماشینه و یک آبشار ۱۶۴ تایی ماشین، هر یک باید برای مدت زمانی کار کنند تا از رفع تمامی نقص ها و عیوب آنها اطمینان حاصل شود و سپس مرحله تولید انبوه انجام خواهد شد.

احتمال سفر وزرای خارجه به وین

از سوی دیگر هفتمین روز از ششمین دور مذاکرات هسته‎ای ایران و ۱+۵ روز سه‌شنبه در سطح معاونان دو طرف و با حضور کارشناسان هیات‌های مذاکره‌کننده با دستور کار ادامه رایزنی‎ها در مسیر نگارش متن توافق جامع هسته‎ای ادامه داشت.

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز گذشته با یکدیگر دو دور دیدار و گفت‌وگو کردند.

سنگ تمام می‌گذاریم

در عین حال سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا دوشنبه شب با بیان اینکه رسیدن به توافق هسته‎ای در وین امکان‌پذیر، اما خیلی دشوار است، گفت: «به تمدید فکر نمی‌کنیم و فقط به رسیدن به توافق تا ۳۰ تیرماه متمرکز شده‏ایم.» ایر با بیان اینکه هنوز شکاف‎های عمده سر جایشان هستند، ادامه داد: «پیشنهادهای دست یافتنی (در این مذاکرات) مطرح کردیم؛ ما مصمم هستیم که سنگ تمام بگذاریم تا به یک توافق برسیم.» آلن ایر، در جریان مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ در وین در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره جزئیات مذاکرات ایران و آمریکا در چند روز گذشته، گفت که مذاکرات در سطوح مختلف انجام می‎شود. به گفته این مقام آمریکایی، در یک سطح تلاش برای نزدیکتر کردن دیدگاه‎ها و کم کردن اختلافات و در سطح دیگر در نگارش متن کار کمتر کردن پرانتزها (اختلافات) صورت می‎گیرد.

آلن ایر با بیان اینکه ‌ضرب‌الاجل ۳۰ تیر ماه برای رسیدن به این توافق به سرعت نزدیک می‏شود، گفت: «در حال حاضر کمر همت بسته‎ایم که کار را به پایان برسانیم، حصول به این توافق امکان‌پذیر اما خیلی دشوار و زمان در حال از دست رفتن است، ما به تمدید فکر نمی‌کنیم و فقط به رسیدن به توافق تا ۳۰ تیرماه متمرکز شده‎ایم.» او همچنین درباره تمدید مذاکرات توضیح داد که این مساله به صورت خودکار انجام نخواهد شد و تمام طرف‎ها باید با چنین تصمیمی موافق باشند.

یک دیپلمات ایرانی نزدیک به مذاکرات:

وزیران خارجه ۱+۵ برای کمک به توافق به وین می‌روند

یک دیپلمات ایرانی که در وین به‌سر می برد، عصر سه شنبه به «ایرنا» گفت: وزیران خارجه ۱+۵ آخر هفته جاری احتمالا روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه به وین می آیند؛ ولی این به معنای رسیدن به توافق نیست. وی تصریح کرد: وزیران خارجه ۱+۵ برای کمک به توافق می آیند و سپس بازمی‌گردند و مذاکرات میان طرفین ادامه خواهد یافت. وی در پاسخ به این سوال که آیا ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز به تهران باز خواهد گشت، گفت: خیر. در شرایطی که طرفین طی روزهای گذشته مذاکرات سخت، فشرده و حساسی را برای نگارش متن توافق جامع درهتل کوبورگ پشت سر گذاشته‏اند، منابع دیپلماتیک خارجی نیز اعلام کردند، برخی وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه ۱+۵ به‌منظور شرکت در دور ششم مذاکرات هسته‌ای ایران روز جمعه در وین تشکیل جلسه می‌دهند. به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری شینهوا، همزمان که به پایان ضرب‌الاجل ۲۰ ژوئیه در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ نزدیک می‌شویم، وزرای امور خارجه پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان قرار است روز جمعه با هدف پیشبرد این مذاکرات به وین پایتخت اتریش سفر کنند. این منابع دیپلماتیک به خبرگزاری شینهوا گفتند که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا پس از سفرش به چین برای شرکت در نشست وزرای امور خارجه به وین خواهد رفت.