دنیای اقتصاد: در شرایطی که به روزهای پایانی ضرب‌الاجل ۶ ماهه توافق ژنو نزدیک می‌شویم، وزرای خارجه غربی کشورهای عضو گروه ۱+۵ به وین سفر کرده‌اند تا شکاف میان مواضع خود با ایران را کاهش دهند. این در حالی است که مقامات بلند‌پایه مذاکره‌کننده دو طرف بر وجود اختلاف‌های عمیق بین یکدیگر اذعان داشته‌اند، اما در عین حال تاکید کرده‌اند که تلاش‌ خواهند کرد تا دیدگاه‌ها را به یکدیگر نزدیک کنند. ظریف: قادریم در یکشنبه آینده تاریخ‌ساز شویم

تلاش‌ وزرای خارجه برای کاهش شکاف‌ها

حضور برادر رئیس‌جمهور در وین

غنی‌سازی دشوارترین بخش مذاکرات

گروه دیپلماسی: در ادامه آخرین رایزنی‌های دوجانبه و چندجانبه در آخرین روزهای باقی‌مانده به پایان ضرب‌الاجل شش ماهه توافق ژنو، جان کری، وزیر خارجه آمریکا دیروز وارد وین شد تا با همتایان بریتانیایی، فرانسوی و آلمانی خود موضوعات باقیمانده اختلافی در توافق جامع هسته‎ای با ایران را بررسی و کاهش دهند.

در شرایطی که برخی طرفین از احتمال تمدید گفت‌وگوها سخن می‎گویند، محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران قبل از رایزنی با وزرای خارجه سه کشور اروپایی و همچنین دیدار دوجانبه با وزیر خارجه آمریکا، طی پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: «ما قادریم در یکشنبه آینده تاریخ‌ساز شویم. اعتماد یک خیابان دوطرفه است و برای رسیدن به یک توافق باید نگرانی‌های تمام طرف‌های مذاکره‌کننده بررسی شود.» او افزود: «من وارد بازی مقصر شمردن کسی نمی‌شوم. این شیوه من نیست. چیزی که من وارد آن می‌شوم، تلاش صادقانه برای رسیدن به یک توافق است.» همچنین عباس عراقچی، مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نیز موضوع غنی‌سازی را یکی از سخت‌ترین قسمت‌های مذاکره با ۱+۵ دانست.

ساعت ۵ بامداد دیروز، وزیر خارجه آمریکا وارد وین شد تا همان‌طور که از قبل نیز اعلام شده بود در دیدار با کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، در رابطه با اختلافات باقی‌مانده رایزنی و شکاف‌ها را کم کند. البته کری پیش از آغاز مذاکرات، از وجود «اختلافات عمیق» میان دو طرف خبر داد و گفت هنوز اختلافات درباره متن توافق جامع زیاد است و باید دید چگونه می‎توان کار را پیش برد. کری پیش از این دیدار و در جمع خبرنگاران با تاکید بر باقی‌ماندن اختلافات ادعا کرد: «بسیار حیاتی است که مطمئن شویم ایران به سمت ساخت بمب هسته‌ای نرفته و برنامه آنها صلح‌آمیز است.» پیش از ورود کری به وین، آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا، در گفت‌وگو با صدای آمریکا گفته بود جان کری برای کم کردن شکاف‌ها به وین می‌رود. همزمان با ورود وزرای خارجه غربی به محل مذاکرات، یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز مدعی شد ایران در مذاکرات هسته‌ای مواضعی نامناسب در‌خصوص برنامه هسته‌ای‌اش دارد. این مقام آمریکایی ساعاتی پیش از ورود جان کری به پایتخت اتریش هشدار داد ایران باید با محدودیت‌هایی سخت در‌خصوص توانایی‌اش برای تولید سوخت هسته‌ای حداقل برای یک دهه به کار خود ادامه دهد.

رایزنی ظریف با وزرای خارجه غربی

رایزنی محمد جوادظریف، وزیر امور خارجه ایران با سه وزیر خارجه اروپایی دیروز در هتل کوبورگ وین برگزار شد. در این دیدار علاوه بر ظریف، مجید تخت‌روانچی و عباس عراقچی معاونان وزیر خارجه، کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و حسین فریدون برادر رئیس‌جمهور و دستیار ویژه رئیس‌جمهوری نیز حضور داشتند. رفع اختلاف‌ها در زمینه متن توافق جامع موضوع اصلی دیدار لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه، فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان و ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس با ظریف بود. پیش از این دیدار معاون وزیر خارجه چین با وزیر خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

تصمیم‌گیری‌های سخت سیاسی

سید‌عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‏ای در گفت‌و‌گو با العالم اعلام کرد که تقریبا در همه موضوعات حساس مثل غنی‌سازی اختلاف وجود دارد و در هیچ موضوع مهمی اختلاف کم نشده است. او ادامه داد: «در تلاش هستیم تا راه‌حل‎هایی را برای کاهش اختلافات پیدا و مواضع را به هم نزدیک کنیم.» به گزارش «ایرنا»، معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه با اشاره به تلاش برای نزدیک شدن مواضع دو طرف مذاکره‌کننده گفت: «اینکه آیا این کار شدنی هست یا نیست، باید بگوییم هنوز زود است که نتیجه بگیریم و حتما امیدوار هستیم به نتیجه برسیم، ولی نمی‌توانیم به‌طور قطعی بگوییم که این کار صورت خواهد گرفت.» او با تاکید بر اینکه تا به امروز پیشرفت دو طرف در بحث نگارش متن خوب بوده است نیز گفت: «می‎توان گفت الان متنی در مقابل ما است که تقریبا ۶۰ تا ۷۰ درصد آن توافق شده است.» عراقچی با اشاره به اینکه ۳۰ تا ۴۰ درصد باقیمانده مسائل کلیدی است، ادامه داد: «این اختلافات به تصمیم‌گیری‏های اساسی نیاز دارد. می‌توان گفت از تعداد پرانتزها در متن خیلی کاسته شده است. یعنی اینکه در متن پیشرفت کرده‎ایم، اما در محتوا پیشرفت قابل‌توجه نداشتیم.» عراقچی در‌خصوص موضوع غنی‌سازی تاکید کرد: «با توجه به حساسیت موضوع غنی‌سازی و ظرفیت و حجم آن، هنوز نتوانسته‌ایم به توافقی برسیم.» عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: «اینکه چگونه و با چه ترتیباتی می‌توانیم ظرفیت غنی‌سازی خودمان را افزایش دهیم تا به سطح نیازهای واقعی برسیم، مسائلی است که اکنون در حال مذاکره درباره آن هستیم و این یکی از سخت‌ترین قسمت‌های مذاکره است و با توجه به حساسیت موضوع غنی‌سازی و ظرفیت و حجم آن، هنوز نتوانسته‌ایم به توافقی برسیم، ولی به تلاش خودمان ادامه می‌دهیم و ناامید نیستیم، ولی بیش از اندازه هم خوش‌بین نیستیم.» همچنین مذاکره‌کننده هسته‏ای ایران با توجه به گمانه‌زنی‏هایی که در رابطه با احتمال تمدید مذاکرات پس از تاریخ ۲۰ ژوئیه مطرح می‎شود، گفت: «با شرایطی که پیش‌بینی می‎شود احتمال دارد مذاکرات چند روز یا چند هفته‏ای تمدید شود.»