جان کری: برای مشورت  به واشنگتن برمی‌گردم

گروه دیپلماسی: تنها پنج روز مانده به ضرب‌الاجل ۲۹ تیر (۲۰ژوئیه) نشانه‌های مثبتی از توافق جامع هسته‌ای بروز کرده است. حضور سه روزه جان کری در هتل محل مذاکرات و انجام چهار دور گفت‌وگو با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و حضور در نشست خبری با خبرنگاران باعث شد علاوه‌بر ظهور نشانه‌های مثبت از توافق احتمالی، مرکز رسانه‌ای وین هم که روزهای بی‌خبری خود را سپری می‌کرد، مملو از حضور خبرنگاران شود. وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری خود با بیان اینکه فتوای رهبر ایران را جدی می‌گیریم گفت که در بحث‌های کلیدی به توافق رسیده‌ایم و به آمریکا می‌روم تا در مورد مفاد توافق‌نامه‌ جامع با باراک اوباما و نمایندگان کنگره مشورت کنم. پس از مذاکره با ظریف در نشست خبری با خبرنگاران اعلام شد

جان کری: برای مشورت به واشنگتن برمی‌گردم

وزیر خارجه آمریکا سفر خاورمیانه‌ای خود را لغو کرد و برای ارائه گزارش به اوباما راهی واشنگتن شد

همزمان وزیر خارجه ایران نیز پیش از دیدار چهارم با جان کری و همچنین کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که تبادل‌نظرهای خوبی داشتیم و در این خصوص واشنگتن باید تصمیم سیاسی بگیرد. تحلیلگران حضور ۳ روزه کری را در هتل ماریوت وین و انجام گفت‌وگوهای دوجانبه فشرده و جدی را در پشت در‌های بسته با هیات ایرانی، نشان از جدیت آمریکا برای رسیدن به توافق در دقایق آخر می‌دانند، به‌خصوص که دیگر وزرای خارجه ۱+۵ عملا نقشی در این دور از گفت‌وگوها نداشتند و همان ساعات اولیه هتل کوبورگ را به مقصد کشور خود ترک کردند. به گزارش «ایسنا»، وزیر خارجه آمریکا قبل از گفت‌وگوی دور چهارم با وزیر خارجه ایران در «استریا سنتر» مرکز رسانه‌ای وین حضور یافت تا به سوالات خبرنگاران پاسخ گوید. کری به خبرنگاران گفت که سفر خود به خاورمیانه را لغو کرده و به واشنگتن بازمی‌گردد تا گزارشی از مذاکرات را به اوباما ارائه و در این خصوص با رئیس‌جمهوری و کنگره مشورت کند. جان کری با بیان اینکه به‌دنبال کردن راه‌حل دیپلماتیک متعهد هستیم تا بفهمیم برنامه هسته‌ای ایران حقیقتا صلح‌آمیز است، گفت: «با وجود دشواری مذاکرات با یک صدا صحبت می‌کنیم.» کری تاکید کرد که روی بررسی اینکه می‌توانیم راه‌حلی را ازطریق مذاکرات پیدا کنیم، متمرکز هستیم. جان کری افزود: «در طول چند روز گذشته من و وزیر امور خارجه ایران، با هم مذاکراتی داشته‌ایم درمورد این مساله که ایران چه کار خواهد کرد و به انجام چه کاری نیاز دارد؟ که نه تنها کشورهای دنیا؛ بلکه با توجه به گفته‌های خود وزیر امور خارجه ایران که مکررا تکرار کرده‌اند که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز خواهد ماند، ما در مذاکرات پیشرفت‌های زیادی داشته ایم.» کری تاکید کرد: «دو طرف مذاکره در تلاش باتوجه به محدودیت‌هایی که دارند به‌دنبال رسیدن به توافق جامع هستند؛ ولی بعد از مشورت با کشورهای ۱+۵، مشخص شد که هنوز باید به مذاکرات ادامه داد.»

او افزود: «تیم مذاکره‌کننده‌ ایالات‌متحده به سختی به‌دنبال رسیدن به توافق جامع هستند که نگرانی‌های بین‌المللی راجع به برنامه هسته‌ای ایران کاهش یابد. من امروز (دیروز) به آمریکا برمی‌گردم که درمورد مفاد توافق‌نامه‌ جامع با باراک اوباما و نمایندگان کنگره آمریکا در روزهای آتی مشورت کنیم. سوال اینکه آیا مدت بیشتری برای رسیدن به توافق نیاز است یا خیر؟ همان‌طور که قبلا مکررا گفته‌ام، پیشرفت‌های سازنده‌ای در روند مذاکرات حاصل شده است و درمورد بحث‌های کلیدی به توافق رسیده‌ایم؛ اگرچه بحث‌های زیادی باقی مانده است و کاری که ما قرار است انجام بدهیم آن است که برای ایران راهی پیدا کنیم که ایران از برنامه هسته‌ای‌اش به صورت صلح‌آمیز استفاده کند.»

او در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: «ما با حسن نیت مذاکره کردیم، ولی بعد از مذاکرات با طرفین به ویژه همکارانمان در گروه ۱+۵ متوجه شدیم که کار بیشتری برای انجام دادن داریم. تیم ما به کار برای رسیدن به یک توافق جامع که مسائل باقیمانده را حل کند متعهد هست.» کری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره‌ تعداد سانتریفیوژهای ایران به‌عنوان یکی از موضوعات اصلی مذاکرات گفت: «علنی کردن تعداد دقیق سانتریفیوژها کمکی به مذاکرات نمی‌کند. این مساله بر سر میز مذاکره باقی می‌ماند و فاش نمی‌شود و من درباره‌ تعداد دقیق سانتریفیوژهای ایران صحبت نمی‌کنم.» وزیر خارجه آمریکا افزود: «ایران باید ظرفیت سوخت هسته‌ای را برای حفظ توافق کاهش دهد.» او ادامه داد: «در کل می‌توانم بگویم که مساله اصلی اعتماد نیست، بلکه روند پیشرفت برنامه‌ هسته‌ای ایران است. اعضای ۱+۵ با یکدیگر یک مساله را درخواست می‌کنند. دلیل اینکه باید اعتماد سازی شود و روند شفافیت ایجاد شود این است که در طول چند سال گذشته ایران به صورت مخفیانه تاسیساتی را در زیر زمین ساخته است که در این راستا احتمال تسلیحاتی شدن وجود دارد.»

وزیر خارجه آمریکا با تمجید از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت: «ظریف یک مذاکره‌کننده سر سخت است و می‌داند که چه می‌خواهد و با صراحت اعلام کرده است باید راه منصفانه و منطقی را بیابیم که منافع همه طرف‌ها تامین شود.» کری همچنین با اشاره به اظهارات اخیر مقام معظم رهبری گفت: «فتوای رهبر ایران را جدی و آن را مدنظر می‌گیریم. آمریکا اعلام می‌کند که ایران حق دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای بر اساس معاهده ان‌پی‌تی را دارد. اما نکته‌ اصلی این است که چگونه تضمین کند که این برنامه صلح‌آمیز است. این مذاکرات برای راستی‌آزمایی است و تنها برای صدور بیانیه انجام نمی‌شود. همانند کریستال به ایرانیان آشکارا می‌گویم که ۱۹۰۰۰ سانتریفیوژ در حال حاضر بیش از اندازه است.» او در ادامه پرسش و پاسخ خود با خبرنگاران درخصوص تلاش‌های اوباما برای توافق گفت: «رئیس‌جمهور اوباما به‌دنبال راه‌حل دیپلماتیک و (تلاش‌های دیپلماتیک) برای رسیدن به توافق جامع که به همگان اطمینان دهد که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز خواهد بود، است. ما و گروه کشورهای ۱+۵ از طرف همه‌ کشورهایی صحبت می‌کنیم که نگران صلح‌آمیز نبودن برنامه هسته‌ای ایران هستند. با وجود اختلاف در مذاکرات من مطمئنم که دولت آمریکا و کشورهای ۱+۵ از دوره‌های گذشته در تلاش به‌دنبال رسیدن به یک توافق جامع هستند که امنیت دنیا را با خطر روبه‌رو نسازد.» کری در پایان گفت: «ما باید از همه لحاظ به اطمینان برسیم که ایران به‌دنبال سلاح هسته‌ای نخواهد بود. ولی ما هنوز به ترکیب یا فرمول درستی برای رسیدن به یک توافق جامع نرسیده ایم. مساله‌های دیگری برای بحث وجود دارد که اطمینان دهد برنامه هسته‌ای ایران برای همیشه صلح‌آمیز خواهد بود. ما به مذاکرات ادامه می‌دهیم و معتقدیم راه‌حل اساسی برای حل این موضوع را خواهیم یافت. هدف اصلی ما هم‌اکنون مشخص کردن جزئیات متنی است که ایران ملزم به انجام آن خواهد بود و مورد توافق ایران هم قرار بگیرد که معتقدم ما می‌توانیم.»

واشنگتن باید تصمیم سیاسی بگیرد

همزمان با اظهارات جان کری، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پس از سه دور مذاکره با همتای آمریکایی خود و پیش از دیدار با کاترین اشتون گفت: «تبادل‌نظرهای خوبی داشتیم و نیازمند مباحث جدی در سطح مدیران سیاسی هستیم.» به گزارش «ایرنا» رئیس هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران روز سه‌شنبه در چهاردهمین روز مذاکرات وین ۶ در جمع خبرنگاران این مطلب را بیان کرد. وزیر امور خارجه گفت: «تلاش ما پایان دادن به بن‌بستی است که بر پایه چارچوب غیرمنطقی بنا شده است و تلاش می‌کنیم به آنچه در توافق ژنو مورد موافقت قرار گرفته است، برسیم.» ظریف تبادل‌نظرها با همتای آمریکایی‌اش را خوب توصیف کرد و گفت: «نیازمند مباحث جدی در سطح مدیران سیاسی هستیم. به‌خصوص در واشنگتن آنها نیازمند هستند تصمیمی سیاسی بگیرند، درباره این که چه راه‌حلی وجود دارد و کدام راه‌حل زمینه را برای توافق هموار می‌کند. در صورت اتخاذ کدام راه‌حل، بن‌بست موجود پایان خواهد یافت.» یک عضو تیم مذاکره‌کننده نیز پیش از این گفته بود هنوز اختلافات درباره موضوعات اصلی ادامه دارد؛ ولی در صورتی که طرف مقابل زیاده خواهی نکند، توافق صورت خواهد گرفت.

کری حامل پیشنهادهایی برای اوباما است

از سوی دیگر پایگاه اینترنتی صدای آمریکا گزارش داد که سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه با بازگذاشتن دری مبنی بر احتمال تمدید مهلت مذاکرات گفت که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا پیشنهادهایی را به باراک اوباما درباره روند مذاکرات خواهد داد. به گزارش «ایسنا» همچنین به نقل از شبکه خبری وال استریت ژورنال، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در نشست روزانه خود با خبرنگاران روز دوشنبه گفت: «ایرانیان در مذاکرات جامع در یک راه جدی وارد شده‌اند و در محتوای مذاکرات انعطاف‌پذیری‌هایی از خود نشان داده‌اند.» او ادامه داد: «روند مذاکرات پیشرفت داشته است؛ اما هنوز اختلاف‌های مهمی میان طرف‌های مذاکره‌کننده باقی مانده است.»

لغو نسبی تحریم‌ها را رد کرده‌ایم

از سوی دیگر معاون ظریف و مذاکره‌کننده ارشد ایران گفت که ایران طرحی مبنی بر تعلیق نسبی تحریم‌ها علیه برنامه‌ هسته‌ای ایران را به‌عنوان اولین گام قبل از لغو کلی که توسط ۱+۵ پیشنهاد شده بود، رد کرد. به گزارش «ایسنا» سیدعباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری کیودو درباره یکی از محورهای گفت‌وگوهای هسته‌ای مبنی‌بر لغو تحریم‌ها گفت: «آنها انتظار دارند که ایران گام‌های غیر قابل بازگشت بردارد؛ اما آنها نیز در مقابل باید گام‌های برگشت‌ناپذیر را در قبال ایران بردارند و تحریم‌ها باید به‌طور کامل و با هم لغو شود.» او ادامه داد: «آنها ترجیح می‌دهند که تحریم‌ها در ابتدا به تعلیق در آید و سپس آن را لغو کنند؛ اما این مساله چیزی نیست که ما قبول کنیم.»

جان کری: برای مشورت به واشنگتن برمی‌گردم