گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران آخرین هفته تیرماه و فصل برگزاری مجامع را با ثبت رشد ۴۷/۱درصدی به پایان برد امیدواری معامله‌گران باقی بماند. با ثبت بازدهی مثبت در هفته گذشته، بورس اوراق بهادار از ابتدای سال جاری همچنان کارنامه منفی ۳/۵درصدی را شاهد است. از دیدگاه کارشناسان، بازار سهام به‌دلیل رسیدن اکثر قیمت‌ها به کف‌های مستحکم قیمت، تداوم آرامش سیاسی و انتشار گزارش‌های سه ماهه متعادل از سوی بیشتر شرکت‌ها در حالت تعادل نسبی قرار گرفته است که این تعادل، معامله‌گران را در انتظار تصمیمات کلان دولت در هفته‌های آینده قرار داده است. نگاه اکثر معامله‌گران در شرایط کنونی به تصمیماتی است که در حوزه اقتصادی و سیاسی اتخاذ خواهد شد که اوج آن لایحه ترتیبات خروج اقتصاد کشور از رکود خواهد بود. در همین حال در نبود محرک‌های داخلی نگاه‌ها به سوی بازار جهانی است، جایی که هفته گذشته اوج‌گیری بهای فلز روی، تحرکی را به گروه تولیدکنندگان این فلز وارد کرد. در همین حال با تعادل نسبی بازار سهام، معامله‌گران در انتظار تصمیمات حمایتی مسوولان بازار در حذف حجم مبنا، کاهش کارمزدها و انجام عرضه‌های اولیه برای رونق‌بخشی به بازار هستند. در تحولات مهم سیاسی موثر بر بازار سهام آرامش در هر دو حوزه داخلی و خارجی حاکم شده است که همین امر نیز خیال معامله‌گران را از نبود یک عامل بحران‌زا در بازار راحت کرده است. در صحنه خارجی، مذاکرات هسته‌ای مجدد از شهریور‌ماه آغاز خواهد شد که اهمیت خاصی نیز به‌دلیل مهلت ۴ماهه حصول به توافق نخواهد داشت. در حوزه داخلی نیز ابتکارات هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، مانع استیضاح وزرا و تنش میان مجلس و دولت شده است و این امر نیز به ثبات سیاسی داخلی کمک کرده است. در سایه آرامش در حوزه سیاسی در حوزه اقتصادی، نگاه‌ها به تحولات پر شمار در این حوزه است. در مهم‌ترین‌ بحث‌های هفته گذشته تحولات در شورای رقابت و همچنین در حوزه‌های کلان اقتصاد کشور مورد توجه بازار بود. در ادامه مباحث در مورد لایحه خروج از رکود، رئیس‌جمهور مهم‌ترین‌ مساله دولت در سال ۹۳ را «خروج از رکود» دانست و تصریح کرد: بخشی از بسته عملیاتی و سیاست‌گذاری خروج از رکود نیاز به قانون دارد که دولت در همین راستا و با هدف ورود به مرحله رونق اقتصادی، لایحه فوریتی را پس از تعطیلات به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد کرد.

درحالی‌که هفته گذشته بحث در مورد افزایش نرخ خودرو و تصمیمات شورای رقابت ادامه داشت انتشار گزارش‌های خودروسازان نشان از آن دارد که زیان‌دهی خودروسازان بدون احتساب افزایش نرخ تقریبا قطعی است، به‌ویژه آنکه گزارش‌های خودروسازانی نظیر سایپا نشان از تداوم شدید مشکلات دارد. در تحولات رخ داده حوزه خودرو، عضو ناظر شورای رقابت با تشریح جزئیات جلسه شورای رقابت، گفت: در این جلسه مقرر شد قیمت خودرو و آپشن‌های آن مورد بازنگری قرار گیرد. در تحولات اقتصادی بین‌المللی بهای فلز روی، رکورد جدیدی به ثبت رسانده است. بهای هر تن روی به ۲هزار و ۳۹۳دلار در هر تن رسیده و بهای سه فلز مس، آلومینیوم و سرب نیز به ترتیب ۷هزار و ۱۵۱دلار، ۲هزار و ۱۳دلار و ۲هزار و ۲۰۸دلار رقم خورده است.

در بازار چه خبر بود؟

در گروه ساختمانی اعلام نظر بانک مرکزی مبنی براینکه تغییر میزان وام مسکن یک مساله در حال بررسی است و به‌زودی اجرایی نمی‌شود، موجب فروکش کردن اقبال معامله‌گران نمادهای ساختمانی شد.

در گروه فلزی، فولاد مبارکه در شرایطی بازگشایی شد که به گفته کرباسیان، اساس مدیریت پروژه‌های بزرگی همچون فولاد مبارکه تصمیم گرفته شده است که بخشی از سهام فولاد هرمزگان را در فرابورس به فروش برساند؛ ضمن اینکه صنایع ملی مس نیز تصمیم گرفته تا برخی پروژه‌های نیمه‌تمام خود را با مشارکت بخش غیردولتی به اتمام رساند؛ اما به هرحال نیاز است که برای صنایع معدنی، وضعیت به نحو دیگری از سوی دولت تغییر یابد و این صنایع در اولویت قرار گیرد. در گروه واسطه‌گری مالی گزارش سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی مبنی بر فروش ساختمان خیابان برزیل شرکت باعث شد در بازگشایی نماد صف خرید قابل ملاحظه‌ای برای این نماد تشکیل شود. در گروه تصفیه نفت با نامشخص ماندن مساله اختلاف میان پالایشگاه‌ها و وزارت نفت اکثر شرکت‌ها مجامع خود را به تعویق انداختند تا در مهلت دو هفته‌ای پیش رو راهی برای پایان اختلاف‌ها با وزارت نفت در مورد گران‌فروشی نفت خام و ارزان‌خری فرآورده‌های تولید شده در پالایشگاه‌ها پیدا کنند.

در گروه بانکی، مجلس شورای اسلامی سلسله تحقیق و تفحص‌هایی را از بانک‌های کشور از جمله بانک سرمایه در دستور کار قرار داده است. در این گروه بانک گردشگری افزایش سرمایه ۱۵۰ درصدی خود را اعلام کرده است. انتظار می‌رود این افزایش سرمایه پس از اخذ مجوز سازمان بورس اجرایی شود. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که با معامله ۲۱۱میلیارد تومان سهام در بورس و فرابورس همراه بود. با این کارنامه در کل هفته با توجه به یک روز فعالیت کمتر بازار در هفته گذشته ارزش معاملات و شمار خریداران با افت به ترتیب ۴۸ و ۳۱درصدی مواجه شدند.