نشست پنج ساعته با آمریکایی‌ها

دنیای اقتصاد: اولین گفت‌وگوی مستقیم و بی‌واسطه مقامات بلندپایه هسته‌ای ایران و آمریکا پس از تمدید ۴ ماهه برنامه اقدام مشترک در ژنو سوئیس و به‌طور غیرمنتظره برگزار شد. گفت‌وگویی پنج ساعته با دستورکار مشخص درباره موضوعات مورد اختلاف و همچنین بررسی نحوه نزدیک کردن دیدگاه‌ها و چگونگی ادامه مذاکرات در ۴ ماه آینده. این مذاکرات به سرپرستی سید عباس عراقچی و ویلیام برنز معاونان وزارت خارجه ایران و آمریکا برای کاستن از اختلافات باقیمانده قبل از دیدار بعدی در نیویورک که قرار است در اواخر شهریور برگزار شود، انجام گرفت. طرفین این گفت‌وگوها را سازنده و مفید توصیف کردند. دیدار غیرمنتظره ایران و آمریکا در سوئیس

طرفین، این مذاکرات پنج ساعته را سازنده و مفید توصیف کردند

گروه دیپلماسی: نخستین گفت‌وگوی مستقیم و بی واسطه دیپلمات‌های بلند‌پایه ایران و آمریکا در دوره تمدید چهار ماهه برنامه اقدام مشترک در ژنو سوئیس برگزار شد.

گفت‌وگویی در سطح معاونان وزارت خارجه و برای کاستن از اختلافات باقی مانده پیش از دیدار بعدی در نیویورک که قرار است در اواخر شهریور انجام شود. ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و سیدعباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد ایران این مذاکرات یک روزه را سازنده و مفید توصیف کردند. اگرچه دیپلمات‌های بلند‌پایه ایران و آمریکا بارها طی یک سال اخیر که مذاکرات هسته‌ای در جریان بوده، به گفت‌وگو نشسته اند، اما این دیدارهای مستقیم و بی واسطه دومین بار است که برگزار می‌شود. دیدار پیشین تیم‌های هسته‌ای دو کشور در اواسط فروردین هم در ژنو سوئیس برگزار شده‌بود. برخی از تحلیلگران هسته‌ای معتقدند که این مذاکرات مستقیم باعث شده است پیشرفت بیشتری در گفت‌وگوها رخ دهد چون برخی از هیات‌ها همچون چین، روسیه و آلمان، در عمل چندان نقشی در مذاکرات ایفا نمی‌کنند.

در همین ارتباط، سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، صبح پنج‌شنبه در دو نوبت صبح و عصر در هتل اینترکنتیننتال ژنو رو در روی ویلیام برنز مسوول پرونده ایران در وزارت خارجه آمریکا و وندی شرمن مذاکره‌کننده ارشد جان کری وزیر خارجه آمریکا، گفت‌وگوهای هسته‌ای بر سر نقاط باقی مانده اختلافی را از سر گرفتند. در این مذاکرات کارشناسان دو طرف نیز حضور داشتند. هدف از این گفت‌وگوها ادامه رایزنی درخصوص موضوعات مورد اختلاف و بررسی نحوه نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین مطرح شده است. عضو ارشد هیات مذاکرات هسته‌ای ایران در پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا در ژنو، این دور از مذاکره را خوب و مفید ارزیابی کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، سیدعباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران پس از پایان مذاکرات دوجانبه با طرف آمریکایی، گفت: «هدف از این گفت‌وگوها بررسی آخرین وضعیت مذاکرات و چگونگی نزدیک کردن اختلافات و تفاوت دیدگاه‌ها بود.»

عراقچی با تاکید بر اینکه در گفت‌وگوهای پنج ساعته بحث‌های خوبی انجام شد، افزود: «قرار شد این گفت‌وگوها در ماه‌های آینده هم ادامه یابد.» او گفت: «در کنار این گفت‌وگو، در حال طراحی گفت‌وگوهای دیگری با دیگر اعضای ۱+۵ هستیم، زیرا در شرایط کنونی احساس می‌کنیم تا آغاز دور بعدی مذاکرات، به یکسری بحث‌های ریزتری میان ما و بقیه کشورهای عضو ۱+۵ به صورت دوجانبه نیاز است.»

مذاکره‌کننده ارشد ایران افزود: «از هم اکنون تا برپایی مجمع عمومی سازمان ملل در اواخر شهریور یکسری جلسات دوجانبه برگزار خواهد شد و پس از آن امیدواریم که نتیجه این رایزنی‌های دوجانبه به برگزاری دور دیگری از مذاکرات در حاشیه مجمع عمومی با اعضای گروه ۱+۵ منجر شود.» در طول توافق ۶ ماهه توافق ژنو، ایران و ۱+۵، ۶ دور مذاکرات در وین داشتند، اما موارد اختلافی که شامل غنی‌سازی، تاسیسات آب سنگین اراک، سایت غنی‌سازی فردو، مدت زمان توافق جامع و برخی موارد دیگر است بین طرفین پابرجا باقی مانده، با این وجود دو طرف اعلام کرده‌اند که بر روی پیش‌نویس متن توافق تا حدود ۶۵ درصد پیشرفت داشته‌اند.

در همین زمینه سیدعباس عراقچی در گفت‌وگو با هفته‌نامه «تجارت فردا» که متن کامل آن فردا در روزنامه «دنیای اقتصاد» انتشار خواهد یافت، با بیان اینکه ما باید درباره نیازهایمان با اعضای ۱+۵ بحث کنیم، گفت: «نیازهای عملی ما این است که در پروسه صنعتی‌سازی دانش هسته‌ای خود را به سطح قابل قبولی از غنی‌سازی اورانیوم برسانیم، برنامه هسته‌ای ایران و پروژه غنی‌سازی آن یک برنامه تحقیقاتی و تشریفاتی یا آزمایشگاهی نیست.»

معاون وزیر خارجه با بیان این مطلب که در مورد اراک و فردو ما هنوز به هیچ توافقی دست نیافته‌ایم که بخواهیم آن را بیان کنیم، افزود: «اینکه تاسیسات اراک آب سنگین داشته باشد یا آب سبک، یک بحث است و اینکه خطر تولید پلوتونیوم داشته باشد که در تولید بمب مورد استفاده قرار گیرد بحثی دیگر. ما معتقدیم که می‌شود در همین تاسیسات میزان تولید پلوتونیوم را تا ‌اندازه‌ای کاهش داد که نگرانی از حیث تولید بمب وجود نداشته باشد.»

عراقچی درباره زمان اجرای توافق نیز گفت: «اختلافاتی در رابطه با مدت زمان اجرای توافق جامع وجود دارد و ما باید به گفت‌وگوهای بیشتری بپردازیم تا به یک درک مشترک از این بحث برسیم. ما در مورد هیچ عدد مشخصی وارد مذاکره نشده‌ایم. همان‌طور که گفتم قطعا ۱+۵ طالب زمان طولانی‌تری است و ما هم‌زمان کوتاه‌تری می‌خواهیم.» مذاکره‌کننده ارشد ایران درخصوص متن توافق مشترک با بیان اینکه به پیشرفت‌های قابل قبولی دست یافته‌ایم، افزود: «در حال حاضر حدود ۶۰درصد از متن به نگارش درآمده است، هرچند که نگارش این ۶۰درصد به معنای توافق و پذیرفته شدن آن نیست؛ چون آن ۴۰درصد باقیمانده حاوی نکات بسیار کلیدی است. پرانتزهایی که عمده‌ترین موضوعات مورد اختلاف را در‌بر می‌گیرند.» عباس عراقچی ادامه داد: «بارها اعلام کرده‌ایم که موضع قطعی ما این است که سیستم‌های دفاعی ایران از جمله سیستم‌های موشکی به هیچ‌وجه قابل مذاکره و گفت‌وگو نیستند.» او همچنین درباره تحریم‌ها گفت: «برخلاف دیدگاه مقامات کشورهای غربی ما اصلا قائل به تفکیک تحریم‌ها نیستیم و معتقدیم تحریم‌ها باید به صورت یکجا لغو شود.» معاون وزیر خارجه در پایان درخصوص فرصت باقی مانده برای دستیابی به توافق نیز گفت: «تا آذرماه ما باید به توافق جامع دست پیدا کنیم و در غیر این صورت شانس ادامه مذاکرات بسیار اندک می‌شود. ممکن است ما تصمیم بگیریم که مذاکرات بعد از آذرماه ادامه پیدا کند؛ اما توافق ژنو دیگر ادامه پیدا نکند. مسلم است شانس دستیابی به توافق بعد از چهار ماه بسیار کاهش پیدا می‌کند.»

هارف: مذاکرات سازنده بود

همزمان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، مذاکرات یکروزه هیات‌های ایران و آمریکا در ژنو را سازنده اعلام کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری «رویترز»، ماری هارف، سخنگوی وزیر امور خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران در واشنگتن گفت: «۶ کشور جهان و ایران در اواخر ماه سپتامبر در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل دیدار و گفت‌و‌گو می‌کنند.» هارف گفت: «ما به دیدارهای خود ادامه می‌دهیم و تلاش می‌کنیم که پیشرفت در مذاکرات داشته باشیم.» همچنین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به خبر استعفای دو تن از اعضای دولت آمریکا که در مذاکرات ‌هسته‌ای با ایران دخیل هستند، اعلام کرد: برنز و سولیوان در گفت‌وگوها با ایران مشارکت خواهند داشت.

دیدار بعدی در نیویورک

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز درخصوص دور بعدی مذاکرات گفت که به احتمال بسیار مذاکرات آتی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به جای برگزاری در سطوح پایین این مذاکرات در سطح وزرای خارجه طر‌ف‌های مذاکره‌کننده برگزار می‌شود. در همین خصوص مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت که ایران و ۱+۵ دور جدید مذاکرات هسته‌ای را پیش از نشست مجمع عمومی سازمان ملل که در ۱۶ سپتامبر(۲۵ شهریور) آغاز می‌شود، برگزار می‌کنند. به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مایکل مان افزود: «ما تمایل داریم نشستی را در حاشیه نشست سازمان ملل همان‌گونه که سال گذشته برگزار کردیم امسال نیز برگزار کنیم که به احتمال بسیار وزرای خارجه در این نشست حضور یابند. هنوز جزئیات مذاکرات در حال بررسی است.»