به‌نام دور زدن تحریم، ملت را دور زدند

گروه خبر: «تحت نام دور زدن تحریم‌ها، نفت را دادند به عده‌ای، بردند و خوردند و عملا ملت ایران را دور زدند»، این اظهارات انتقادی حسن روحانی است که از ضرورت «آگاهی مردم» درباره آنچه «در سال‌های گذشته بر آنها گذشته است» سخن گفت. رئیس‌جمهوری آنچه را که «بی‌عقلی» قلمداد می‌کند، به‌عنوان عامل اصلی تحریم نفت ایران معرفی کرد و گفت: «با بی‌عقلی‌ها چه کردیم؟ می‌گویند چه دارد آن کس که عقل ندارد و چه ندارد آن کسی که عقل دارد. با بی‌عقلی‌ها کاری کردند آنها بیایند نفت ما را تحریم کنند.» به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی عصر پنجشنبه در جریان سفر به استان چهارمحال و بختیاری و در جلسه شورای اداری این استان، با بیان اینکه «تحت نام دور زدن تحریم‌ها، نفت را دادند به عده‌ای بردند و خوردند و عملا ملت ایران را دور زدند»، گفت: «البته حالا عده‌ای از آنان بازداشت و در زندان هستند، آدرس می‌دهند که در فلان حساب خارجی آنها، میلیاردها وجود دارد؛ درحالی‌که یک دلار هم در آن حساب‌ها نبود. این بازی‌هایی که بعضی‌ها در می‌آورند و دروغ‌هایی که می‌سازند و می‌گویند، فلان جا رانت شد برای پوشاندن آن رسوایی‌ها است.»او همچنین با طرح این سوال که «مگر می‌توان فساد غرق شده سال‌های پیش را با سر و صدا شست»، تاکید کرد: «آنها باید بیایند و پاسخ دهند.»با این همه اما رئیس‌جمهوری علاوه‌بر آنکه گفت: ‌«قصد دعوا با کسی را نداریم»، توضیح داد: «اما باید مردم بدانند که در سال‌های گذشته بر آنها چه گذشته است.»

او با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی برای این است که هیچ ابرقدرتی هوس تحریم به سرش نزند، «این کار» را «شدنی» خواند و تاکید کرد: «مردم بدانند همه چیز ما باید مقاومتی بشود، اقتصاد،‌سیاست، فرهنگ و حتی مسایل امنیتی ما باید مقاومتی و استقامتی شود و روی پای خود بایستیم.»

فساد سال‌های پیش با سر و صدا پاک نمی‌شود

رئیس‌جمهوری که با لحنی صریح از برخی اقدامات گذشته انتقاد کرد، در ادامه این جلسه گفت: «یک وزارتخانه ما شهامت کرد و به مجموعه‌ای گفت که اگر می‌توانید از اعتبار خود هزینه کنید و بار کشتی‌ها را تخلیه کنید و پول شما را دیرتر می‌دهیم و آن مجموعه هم پذیرفت، اما در همین زمان، عده‌ای اعلام کردند که در این زمینه رانت صورت گرفته و خوردند و بردند و متاسفانه رسانه‌های گروهی هر چند که تعمد نبوده کم اطلاعی کردند.»

روحانی با تاکید بر اینکه این دولت اعتقادش بر این است که با رانت، فساد، جناح بازی، حزب بازی و طایفه‌بازی نمی‌توان کشور را به پیش برد، افزود: «نباید به هر چیزی تکیه کنیم و به شایعه‌ای اعتماد کنیم. متاسفانه کسی حرفی می‌زند و آن حرف ناصواب مداوم تکرار می‌شود.» او تاکید کرد: «مگر می‌توانند این دولت پاک را لکه دار بکنند؟ فساد غرق شده سال‌های پیش را مگر می‌شود با این سر و صداها شست. آنها باید بیایند پاسخ دهند.»

تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد

حسن روحانی در ادامه با بیان اینکه برای دولت تدبیر و امید فرقی بین این طایفه و آن طایفه، مذهب و مرد و زن وجود ندارد و هر کس شایسته‌تر است کار را بر دوش بگیرد، گفت: «مگر می‌شود ۵۰ درصد جامعه ما یعنی زنان به بهانه‌های مختلف به کار گرفته نشوند. زن‌های ما اهل عفافند و می‌دانند این جامعه، اسلامی و اخلاقی است و زنان ما پیشتاز اخلاق هستند.»

رئیس‌جمهوری شرط پیشرفت را در «واگذاری کار به مردم» و «اقدامات تسهیل‌کننده دولت در کار» خواند و تاکید کرد: «اگر می‌خواهیم کشور پیشرفت کند نظام آموزشی ما باید هم با تحولات دنیا و هم با نیازهای جامعه آشنا و متصل باشد.»

بحث سانتریفیوژ و ظرفیت تولید مطرح است

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه سیاست خارجی کشور می‌تواند پشتوانه خوبی برای اهداف ملی، برنامه‌های اقتصادی و اجرای اقتصاد مقاومتی باشد، گفت: «تعریف ما از اقتصاد مقاومتی این است که در اقتصاد به نقطه‌ای برسیم که دیگران نتوانند به‌راحتی ما را اذیت کنند. اگر پیوند اقتصاد ما به اقتصاد جهانی مستحکم شود، دشمن نمی‌تواند به راحتی ما را از پا در بیاورد، تحریم کند و یا آزار برساند.»او با بیان اینکه اگر یکی دو قدم دیگر در سیاست خارجی برداریم به طور کامل دروازه‌ها گشوده خواهد شد، گفت: «ایران یکی از مراکز مهم سرمایه‌گذاری در این منطقه خواهد شد.» او همچنین با تاکید بر اینکه در دنیای امروز هیچ‌کس در اینکه ایران به فکر حل مسائلش با دیگران است، تردید ندارد، گفت: «اکنون هیچ کشوری نیست که نسبت به اینکه ایران غنی‌سازی داشته باشد تردیدی داشته باشد. آمریکا هم تردید ندارد. بحث در این است که سانتریفیوژ‌ها و تولید ما چه مقدار باشد، آن هم برای یک برهه زمانی کوتاه نه برای همیشه.»

روحانی تاکید کرد: «همه قبول دارند که بعد از یک دوره ‌کوتاهی ایران مثل همه کشورهای عضو ان‌پی‌تی، غنی‌سازی خواهد کرد و این پیروزی بزرگ ملت ایران است.»