ظریف: قدم در نبرد دیپلماتیک پرتلاطمی گذاشته‎ایم

گروه دیپلماسی: در شرایطی که پنج‌شنبه هفته گذشته نمایندگان ایران و ایالات متحده در شهر ژنو سوئیس به‌طور غیر‌منتظره و به مدت پنج ساعت با یکدیگر مذاکره کردند، محمدجواد ظریف دیروز و در مراسم گرامیداشت شهدای دیپلمات، با اشاره به موضوع مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد: «اکنون در سایه توکل، مقاومت و پایداری و الگوگیری از راه روشن شهدا، قدم در مسیر نبرد دیپلماتیک پرتلاطم و پرفراز و نشیب بین‌المللی گذاشته‎ایم.» به گزارش «ایرنا»، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، دیروز شنبه در مراسم گرامیداشت شهدای دیپلمات که با حضور مدیران ارشد وزارت امور خارجه و جمعی از روسای نمایندگی جمهوری اسلامی در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی برگزار شد، تاکید کرد: «ما شهدای معزز را همچنان ناظر بر رفتار، کردار و عملکرد خود می‎دانیم و این واقعیت، مسوولیت سنگینی را بر دوش ما نهاده است که نه تنها باید مراقب رفتار خود بوده، بلکه باید در پاسداری از این نمونه‎های مقاومت، پر تلاش ظاهر شویم.»سخنان رئیس دستگاه دیپلماسی که به نظر می‌رسد به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ اشاره دارد، در شرایطی ایراد شد که نخستین مذاکره دو‌جانبه ایران و آمریکا در طول دوره تمدید مذاکرات جامع هسته‎ای روز پنج‌شنبه، به‌طور غیرمنتظره و به مدت پنج ساعت برگزار شد؛ مذاکراتی که دو طرف آن را سازنده و مفید توصیف کردند. به دنبال توافق ژنو ۳ در اوایل آذرماه سال گذشته، ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ از اسفند ماه سال ۹۲ تا پایان تیر ماه ۹۳ در یک بازه زمانی شش ماهه برای اعتمادسازی متقابل و دستیابی به توافق نهایی، در ۶ نوبت در شهر وین، پایتخت اتریش با هم مذاکره کردند؛ اما در نهایت به‌دلیل باقی ماندن برخی اختلافات، دو طرف تصمیم گرفتند که مذاکرات را برای چهار ماه دیگر تمدید کنند. بنابراین مذاکرات ایرانی-آمریکایی اخیر در ژنو اولین گام در مدت زمان تمدید مذاکرات بود. در واقع دستگاه دیپلماسی ایران از ابتدای روی کار آمدن دولت جدید روزهای پرتلاشی را پشت‌سر گذاشته است.

.

برگزاری دیدارهای دوجانبه

از دیگر سو مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ایران، از برگزاری دیدارهای دوجانبه ایران با ۱+۵ تا پیش از نشست مجمع عمومی سازمان ملل خبر داده و می‏‎گوید: «حتما تا قبل از نشست ایران و ۱+۵ در مجمع عمومی سازمان ملل در سطح کاترین اشتون و آقای ظریف دیدارهای دو جانبه‌ای بین ایران و کشورهای عضو ۱+۵ برگزار خواهد شد.»

تخت‌روانچی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در این باره گفت: «هنوز زمان و مکان این دیدارها مشخص نشده است.» معاون اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر خبرگزاری مهر درباره رفت و آمد بین ایران و اروپا تاکید کرد: «طی یک ماه آینده در سطح وزیر امور خارجه و همچنین معاون وزیر، رفت و آمدهایی وجود خواهد داشت که به محض قطعی شدن درخصوص آنها اطلاع رسانی خواهد شد.»

واریز قسط هشتم

در عین حال قسط هشتم بدهی‎های سررسید شده به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز شد. به گزارش «ایرنا» و به نقل از روابط‌عمومی بانک مرکزی ایران، براساس توافق ایران و گروه ۱+۵ مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار بابت بدهی‎های کشور هند در قالب قسط هشتم، از طریق بانک مرکزی امارات دریافت و به حساب بانک مرکزی ایران واریز شد. با احتساب واریز قسط هشتم، تمام مبلغ ۲/۴ میلیارد دلار به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز شده‌است.

ادامه حضور سالیوان و برنز در مذاکرات

این در شرایطی است که «جیک سالیوان»، مشاور «جو بایدن»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا و «ویلیام برنز» قائم مقام وزارت خارجه با وجود بازنشسته شدن قرار است همچنان در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵، باقی بمانند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک مقام بلندپایه آمریکایی به پایگاه خبری «المانیتور» گفت که باقی ماندن این دو مقام، نشان‌دهنده عزم دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران در موعد ۲۴ نوامبر (۳ آذرماه، سالگرد توافق ژنو ۳) است. خانم ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری جمعه شب از بازنشستگی این دو دیپلمات خبر داد اما گفت آنها کماکان در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا باقی‌مانده و برای انعقاد توافق جامع هسته‌ای با ایران تلاش خواهند کرد. یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود به المانیتور گفت: «این تصمیم نشان می‌دهد دولت اوباما برای رسیدن به توافق تا ۲۴ نوامبر بسیار جدی است. آنها نمی‌خواهند به کسی اجازه بدهند از تیم خارج شود. به کمک تک تک نفرات نیاز وجود دارد.» در همین حال، رابرت آینهورن، مذاکره‌کننده سابق آمریکایی به این پایگاه خبری گفت: «با توجه به نقشی که برنز و سالیوان در مذاکرات، به‌خصوص در گفت‌وگوهای دوجانبه داشته‌اند و با توجه به میلی که برای انجام حداکثر تلاش جهت اتمام مذاکرات تا ۲۴ نوامبر وجود دارد، معقول است که آنها در این چند ماه باقی‌مانده مشارکت‌های لازم را به عمل آورند.» ویلیام برنز در نشست روز پنج‌شنبه ۱۶ مرداد (هفتم آگوست) که میان مقامات ارشد وزارت خارجه ایران و آمریکا در ژنو برگزار شد نیز حضور داشت. برنز سرپرست هیاتی شامل وندی شرمن، معاون جان کری و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن بود.