حملات هوایی علیه داعش جدول زمانی ندارد

دیروز، شنبه، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، در سخنرانی زنده‌ای که از اغلب شبکه‌های خبری پخش شد، در مورد اوضاع عراق و مداخله نظامی آمریکا در مساله داعش به خبرنگاران پاسخ داد.وی گفت که اطمینان دارد تلاش‌های نظامی می‌تواند داعش را از کشتار مردم در سنجار باز دارد. او که هیچ جدول زمانی‌ای برای عملیات نظامی در عراق پیش‌بینی نکرد، گفت که حملات هوایی در عراق تا هر زمانی که برای حمایت از کارکنان آمریکایی و اقلیت‌های مذهبی به دام افتاده در کوه‌ها لازم است، ادامه خواهد یافت. اوباما تنها ساعاتی پیش از ترک کاخ سفید و رفتن به تعطیلات تابستانی گفت: «نمی‌خواهم جدول زمانی‌ مشخصی ارائه کنم. ما قصد داریم گوش به زنگ بمانیم.»

اوباما دوباره از عراق خواست تا «دولتی متحد» تشکیل دهد تا بتواند به تنهایی از پس شبه‌نظامیان برآید. وی گفت: «در نهایت همه اقوام عراقی توسط این تروریست‌های بربر مورد تهدید قرار می‌گیرند.» اوباما گفت که وی و متحدانش همچنان به قانون‌گذاران عراقی فشار خواهند آورد تا دولت جدیدی تشکیل دهند؛ زیرا خود آنها هستند که باید مشکلات ملتشان را حل کنند. وی افزود: «ایالات‌متحده نمی‌تواند این کار را برای آنها انجام دهد.» اوباما افزود که ایجاد توانایی در عراقی‌ها برای بهبود امنیت خودشان، پروژه‌ای درازمدت است.

رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به اینکه فعلا دولت آمریکا برای تامین مالی این حملات نظامی مشکلی ندارد، افزود: در صورت نیاز به بودجه‌های بیشتر، دولت درخواست آن را به کنگره خواهد داد. وی گفت که عراقی‌ها از حضور آمریکایی‌ها در کشورشان خسته‌اند. اغلب عراقی‌ها نمی‌خواهند نیروهای آمریکایی در عراق حضور داشته باشند و دولت عراق نمی‌تواند به لحاظ سیاسی امنیت نیروهای نظامی آمریکا را تامین کند. درس افغانستان نشان داده است اگر ملتی خودشان نخواهند ما هرگز نمی‌توانیم چیزی را برای کشورشان تغییر دهیم. وی گفت که نیروهای زمینی آمریکا به عراق باز نخواهند گشت چون در صورت بزرگ‌تر شدن بحران در آنجا هیچ راه‌حل نظامی آمریکایی وجود نخواهد داشت.