مشکلات گذشته و فعلی بـا دیپلمـاسی حل می‌شـود

روحانی در دیدار با آمانو: توان موشکی ایران قابل مذاکره نیست روحانی در دیدار با مدیرکل آژانس:

توان موشکی ایران قابل مذاکره نیست

مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای آمریکا «ظرفیت غنی‌سازی» را بزرگ‌ترین چالش مذاکرات دانست

گروه دیپلماسی: یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که شنبه شب برای دومین بار در کمتر از یکسال از روی کارآمدن دولت یازدهم با هدف گفت‌وگو و همکاری با مقامات بلندپایه ایران وارد تهران شده بود؛ دیروز یکشنبه در رایزنی‌های فشرده خود با رئیس‌جمهوری، وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد. هدف یوکیا آمانو از این سفر پیش بردن گفت‌وگو با ایران در قالب چارچوبی برای همکاری است که سال گذشته امضا شد و دلیل اهمیت این دور از سفر آمانو به تهران تعدد و سطح دیدارهای مدیرکل آژانس با مقامات ایران است.

آژانس در آخرین گزارش ماهانه خود در پایان تیرماه امسال اعلام کرد که ایران به مفاد توافق هسته‌ای موقت ژنو عمل کرده‌‌است. دیدار حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران و مدیرکل آژانس، بالاترین سطح دیپلماتیک رایزنی میان آژانس و ایران پس از روی کار آمدن دولت روحانی و توافق اولیه ژنو در آذر ۹۲ است.

در همین راستا رئیس‌جمهوری ایران در دیدار با آمانو با تاکید بر اینکه آژانس باید نقش موثرتری در حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران برعهده گیرد، گفت: «توان موشکی ایران به هیچ‌عنوان و در هیچ رده‌ای قابل مذاکره نیست.» به گزارش «ایرنا»، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در دیدار با آمانو افزود: «تهران در مذاکرات خود با کشورهای ۱+۵ و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جدی است و چیزی بیش از حق خود ازجمله غنی‌سازی برای اهداف صلح‌آمیز نمی‌خواهد.» او همچنین افزود: «طی ۱۲ سال گذشته، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌طور منظم از تاسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای ایران بازدید و بارها اعلام کرده که برنامه اتمی ایران هیچ‌گاه از مسیر صلح‌آمیز منحرف نشده است.»

رئیس‌جمهوری ابراز امیدواری کرد که با روشن شدن برخی ابهامات غیرواقعی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، نام خوبی از آژانس به‌عنوان نهادی بی‌طرف که در شناختن حق کشورها برای استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای نقش مثبت و بدون تمایز ایفا می‌کند، باقی بماند.

روحانی با تاکید بر اینکه ایران همواره براساس اصول و چارچوب‌های بین‌المللی به‌دنبال همکاری فنی، حقوقی و شفاف با آژانس بوده است، گفت: «ایران در مسیر توسعه نیازمند فناوری‌های جدید ازجمله فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای است و براساس تصمیم ملت و نیز نظر مجلس شورای اسلامی درجهت استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای در حوزه برق، پزشکی، کشاورزی و صنعتی حرکت خواهد کرد.»

رئیس‌جمهوری افزود: «ما تنها نظارت‌های قانونی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را می‌پذیریم که در چارچوب معاهده ان‌پی‌تی و پادمان باشد و هرگونه نظارت‌های فراقانونی بدعتی است که به ضرر همه کشورهای در حال توسعه تمام خواهد شد.»

روحانی تاکید کرد: «درصورت دستیابی به توافق نهایی با ۱+۵ در چارچوب برنامه اقدام مشترک ژنو، ایران در حد مورد نیاز خود به غنی‌سازی در داخل کشور ادامه خواهد داد و طرف مقابل نیز باید تحریم‌های دوجانبه و چندجانبه و بین‌المللی را بردارد.»

او ادامه داد: «ما هیچ ابایی از همکاری در جهت رفع ابهامات نداریم، زیرا به لحاظ اخلاقی و در چارچوب مذهبی و فتوای رهبر معظم انقلاب، در دکترین دفاعی ایران به هیچ وجه استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی جایی ندارد.» رئیس‌جمهوری تاکید کرد: «بدون تردید دستیابی به توافق جامع می‌تواند بازی برد - برد برای طرفین باشد و به صلح و ثبات بیشتر در منطقه و جهان و ارتباط بیشتر و موثرتر ایران با جهان کمک کند.»

روحانی با تشریح مذاکرات و روند همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سال ۲۰۰۲ میلادی تاکنون تاکید کرد: «معتقدم اگر عزم و اراده جدی برای حل و فصل موضوع و دستیابی به توافق وجود داشته باشد، در مدت کمتر از یک‌سال می‌توان به نتیجه نهایی با آژانس دست یافت و امروز نیز ایران مصمم به دستیابی به نتیجه در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.»

قدردانی آژانس از ایران

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در این دیدار با تاکید بر اهمیت پرونده هسته‌ای ایران در آژانس گفت: «از ابتدای تصدی مسوولیت مدیرکلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره سعی کردم منصفانه عمل کنم و شرایط و قوانین را برای همه کشورها یکسان در نظر بگیرم.»

او با تاکید بر اینکه روند پیشرفت مذاکرات ایران با آژانس به‌ویژه در یک‌سال گذشته مثبت و رو به جلو بوده است، ابراز امیدواری کرد در چارچوب تفاهم‌نامه همکاری که میان طرفین به امضا رسیده بتوان هر چه سریع‌تر ابهامات به جا مانده از گذشته و حال را برطرف کرد.

مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: «آژانس از آمادگی ایران برای شفافیت بیشتر در موضوع هسته‌ای قدردانی و تلاش می‌کند تا از این فرصت برای دستیابی به یک الگوی همکاری ارزشمند، استفاده کند.» آمانو با تاکید بر اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز از طولانی شدن فرآیند مذاکرات ناخرسند است، ابراز امیدواری کرد که با همکاری نزدیک مسائل در یک برنامه زمانی معقول حل شود.

عزم ایران برای همکاری

مدیر کل آژانس همچنین صبح دیروز با محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه و رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران دیدار و گفت‌و‌گو کرد. در این دیدار اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای از جمله مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکا، عباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌الملل و حمید بعیدی نژاد مدیر کل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه حضور داشتند.

به گزارش «ایرنا»، ظریف در دیدار با آمانو بر عزم ایران برای همکاری با آژانس به عنوان تنها نهاد دارای صلاحیت بین‌المللی در موضوع هسته‌ای تاکید کرد. مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بر انجام وظایف آژانس به عنوان یک نهاد حرفه‌ای و بی‌طرف و در چارچوب مقررات آژانس تاکید کرد. طرفین در این دیدار با مرور روند همکاری‌ها، بیانیه مشترک همکاری‌های دو طرف را که طی سال گذشته بین ایران و آژانس به امضا رسید، مورد تاکید قرار دادند.

چاشنی‌های انفجاری

آمانو همچنین در ادامه رایزنی‌های هسته‌ای خود، با علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد. معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی در این دیدار گفت: «امیدواریم آقای یوکیا آمانو در خصوص چاشنی‌های انفجاری قدم‌های مهمی بردارد تا به تدریج، این موضوع که در حال نهایی شدن است، بسته شود.» به گزارش «ایرنا»، صالحی روز یکشنبه پس از ملاقات با مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن خوشامدگویی به آمانو افزود: «ما در دو بخش مختلف خواسته‌های مورد نظر آژانس را تامین کردیم و این موارد در گزارش آژانس نیز منعکس شد.»صالحی افزود: «در بخش سوم، آژانس پنج خواسته دیگر از ایران دارد که این خواسته‌ها در چارچوب برنامه اقدام مشترک و توافق با ۱+۵ است و ما باید به آنها پاسخ دهیم، در این زمینه اقداماتی آغاز شده است.» رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: «در بحثی که با آقای آمانو داشتیم تاکید شد که ما همه سوالات مورد نظر را پاسخ داده‌ایم.»

مدیر کل آژانس آخرین بار در آبان ماه سال ۱۳۹۲ به ایران سفر و با مقام‌های بلندپایه تهران گفت‌وگو کرده بود. در این سفر، دو طرف بیانیه مشترکی صادر کردند و قرار شد ایران اقدامات عملی شامل ارائه اطلاعات مربوطه و دسترسی مدیریت شده مورد توافق دوجانبه به معدن گچین بندرعباس، ارائه اطلاعات مربوطه و دسترسی مدیریت‌شده مورد توافق دوجانبه به کارخانه تولید آب سنگین اراک، ارائه اطلاعات درمورد همه رآکتورهای تحقیقاتی جدید، ارائه اطلاعات مربوط به شناسایی۱۶ سایت مد نظر برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای، شفاف‌سازی در مورد بیانیه ایران در رابطه با تاسیسات غنی‌سازی جدید و شفاف‌سازی بیشتر درمورد بیانیه ایران در ارتباط با غنی‌سازی لیزری را انجام دهد.

در چارچوب همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، طرفین در دو روز مذاکره در روزهای ۱۹ و ۲۰ بهمن ماه ۱۳۹۲ نیز درباره هفت اقدام عملی که توسط ایران تا ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ اجرا خواهد شد، توافق کردند. در دور جدید مذاکرات ایران و آژانس در اردیبهشت ماه سال جاری دو طرف در بیانیه‌ای اعلام کردند که هفت اقدام عملی انجام شده را مورد بررسی قرار دادند و بر سر پنج گام عملی بعدی میان خود به توافق رسیدند. بر اساس این توافق قرار بود که آژانس و ایران این پنج گام عملی را تا سوم شهریور (۲۵ آگوست) انجام دهند.

غرور هسته‌ای ایران

از سوی دیگر و در خبری مرتبط با موضوع هسته‌ای ایران، مذاکره‌کننده اسبق آمریکا در نامه‌ای به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با اشاره به اینکه بیش از یک سال قبل از دولت آمریکا جدا شده تاکید کرده‌است که مذاکرات هسته‌ای ایران را به دقت دنبال می‌کند. به گزارش خبرآنلاین، رابرت آینهورن، مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای آمریکا به وقفه ایجاد شده بین آخرین دور گفت‌وگوهای هسته‌ای و دور بعدی اشاره کرده و کوتاه بودن این دوره وقفه را نشانه‌ای از «جدیت» تهران و واشنگتن در این مذاکرات دانسته است. آینهورن با بیان اینکه تصمیم ایران و گروه ۱+۵ برای تمدید مهلت مذاکرات، تصمیمی درست بوده‌است، تاکید کرد دو طرف تلاش خود را برای رسیدن به راه حل جامع هسته‌ای تا موعد ۲۰ ژوئیه (۲۹ تیرماه) انجام داده‌اند. در این نامه، موضوع «ظرفیت غنی‌سازی ایران»، دشوارترین موضوع محل مناقشه بین دو طرف در مذاکرات هسته‌ای عنوان و تاکید شده‌است در صورت توافق بر سر این موضوع، توافق بر سر سایر موضوعات نیز حاصل خواهد شد.آینهورن در ادامه با اشاره به اینکه ایران زمان و منابع زیادی برای برنامه هسته‌ای خود صرف کرده‌است، غرور ایران از دستاوردهای دانشمندان هسته‌ای خود را مساله‌ای قابل فهم دانسته و نوشته‌است: «تهران نگاهی احتیاط آمیز به وابستگی بیش از حد به تامین‌کنندگانِ خارجی اورانیوم غنی‌شده دارد.» این مقام سابق آمریکایی، در این نامه فرصت مذاکرات را بهترین فرصت برای حل و فصل مناقشات دانسته و تاکید کرده‌است در صورتی که این فرصت غنیمت دانسته نشود، باید منتظر زمان زیادی برای بروز فرصتی دیگر بود.

مشکلات گذشته و فعلی بـا دیپلمـاسی حل می‌شـود