مهر: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مجموع درآمد کارگران را قابل قبول ندانست و گفت: «طرح ایجاد ۵۰۰ هزار شغل برای سال آینده در شورای عالی اشتغال تصویب شده و رقم قابل توجهی برای انجام این طرح پیش‌بینی شده است که برخی از آن باید از بازار سرمایه و برخی دیگر باید از بانک‌ها تامین شود.» به گزارش خبرگزاری مهر، علی ربیعی روز گذشته در برنامه زنده تلویزیونی پایش گفت: «در هفته دولت کار الکترونیکی کردن پرونده سلامت را شروع کرده و در آینده نزدیک توزیع کارت الکترونیک سلامت را که از قبل برنامه‌ریزی شده آغاز می‌کنیم.» وی اضافه کرد: «آخرین بدهی‌های دولت به بازنشستگان که سال‌ها دولت به آنها بدهکار بود پرداخت می‌شود. در شرکت‌های سرمایه‌گذاری ما واحدهای بسیاری واگذار شده و خوشبختانه با مدیریت خوبی که در تامین‌اجتماعی شده امروز آنچه تحویل گرفتیم حداقل ۲۵درصد افزایش سرمایه بدون دریافت بدهی از دولت را داشتیم.» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: «دو طرح خیلی خوب را در شورای اشتغال ارائه دادیم. البته بحث اشتغال با یک یا دو طرح به وجود نمی‌آید و ما باید حتما به رشد هفت درصد برسیم. تاکید مقام معظم رهبری برای بخش تعاون بسیار زیاد است و متاسفانه آن بخشی که پیش‌بینی شده بود برای ۲۵ درصد از اقتصاد کشور به دست نیامد بنابراین بسته ارتقای بخش تعاون را تهیه کردیم.»

سود پنج هزار میلیارد تومانی شستا در سال جاری

وی گفت: «گاهی اوقات خیلی خسته می‌شوم ولی وقتی که یک درصد از رنج و فقر مردم کم شده و به دارایی کارگران اضافه می‌شود خیلی خوشحال می‌شوم. امسال شستا -شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی- پنج هزار میلیارد تومان سود واقعی را ارائه داد و حدود هفت هزار میلیارد تومان از محل فروش سهام در بازار بورس کسب کرد.

ربیعی ادامه داد: «برخی افراد در ۶ هیات مدیره عضو هستند و در عین حال شغل دولتی هم دارند و واقعا از این افراد در هیات مدیره زیاد بود ولی اکنون حضور هر فرد را در بیش از یک هیات مدیره ممنوع اعلام کردیم. فقط در شرایط اضطرار که فرد بخواهد در بیش از یک هیات مدیره بیاید باید هیات مدیره سازمان تامین‌اجتماعی تایید کند.»

ربیعی اضافه کرد: «بیش از ۲۴۰ هزار شغل در حال تعطیلی را قرار است به صورت کلینیکی سرپا نگه داریم. برای مساله و مشکل کارگران ساختمانی خارجی کمیته‌ای را از سه ماه پیش تشکیل دادیم که در حال مطالعه هستند و دارند تعدادی از افراد را در کشور از شمولیت خارج می‌کنند. ساماندهی امور کارگران را در دست اقدام داریم ولی مشکل موجود منابع محدود است.»

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی اضافه کرد:« ۷۰۰ میلیارد تومان تامین‌اجتماعی در بحث بیمه بیکاری هزینه کرد و نسبت به چیزی که دریافت می‌کند عقب‌تر است. سامان دادن مسائل کارگری واقعا حرف حقی است، بنابراین در وزارتخانه یک کمیته سه‌جانبه با حضور معاونت روابط کار، معاونت تامین‌اجتماعی و رفاه و معاونت فنی و حرفه‌ای تشکیل دادیم و در حال پیشبرد فعالیت‌ها در این زمینه هستیم.»

طرح سبد غذایی برای افراد در معرض فقر مطلق

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی تاکید کرد: «۴/۲ هزارمیلیارد تومان پول برای حمایت غذایی در نظر گرفتیم. هدف‌گذاری در این طرح با افرادی بود که در خط فقر مطلق قرار داشتند و باید این حق را به دولت بدهند که هنگام برنامه‌ریزی لایه‌های پایین را در نظر بگیرد.» او ادامه داد: «در این طرح ۳۰۰ میلیارد تومان برای مصرف شیر کودکان مصرف کردیم و مابقی را برای افرادی که در معرض فقر مطلق بودند و ویتامین کافی به آنها نمی‌رسید هزینه کردیم.» ربیعی اضافه کرد: «اگر منابع بیشتری از هدفمندی یارانه‌ها آزاد می‌شد می‌توانستیم بهتر عمل کنیم و لایه‌های بیشتری را پوشش دهیم. این طرح یکی از کارهای خوبی است که دولت از خانواده‌های کم‌درآمد شروع کرده است.»

برنامه ایجاد 500 هزار شغل جدید

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی افزود: «در حال حاضر قانون کار به مجلس رفته و مطمئنا قانون کار به نحوی اجرا می‌شود که آسیب خاصی به کارگر و کارفرما نزنیم. ۹۰ درصد قراردادهای ما موقت است و باید برای خروج از این میزان درصد بالای قرارداد موقت برنامه‌ریزی شود و باید بدنه بیمه بیکاری را افزایش دهیم.» او اضافه کرد:«۵۰۰ هزار شغل را در یک طرح در شورای عالی اشتغال برای سال آینده در نظر گرفتیم. طرح تکاپو برای اشتغال با برش استانی در کشور اجرا می‌شود.»