حمایت «هیات‌رئیسه» فراکسیون اکثریت مجلس از فرجی‌دانا

گروه خبر: اکنون و با نزدیک شدن به روز چهارشنبه؛ موعد استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری، به نظر می‌رسد احتمال تغییر روند استیضاح با شکل‌گیری موج حمایت گروه‌های مختلف ازجمله نمایندگان مجلس از رضا فرجی‌دانا، دور از ذهن نباشد. براساس آنچه سخنگوی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس از خواسته قریب به اتفاق اعضای «هیات‌رئیسه» این فراکسیون مبنی‌بر «ابقای وزیر علوم» سخن می‌گوید، می‌توان تصور کرد که استیضاح این وزیر دولت روحانی برخلاف آنچه موافقان استیضاح تصور می‌کردند، پیش رود. اگرچه صفر نعیمی رز این موضوع را در راستای تفاهم و تعامل بین مجلس و دولت معرفی کرده است اما در گفت‌وگو با «ایرنا» رد یا تأیید استیضاح وزیر علوم را به نتیجه نشست امروز -سه‌شنبه- رضا فرجی‌دانا با اعضای این فراکسیون موکول کرد. پیشتر قرار بود استیضاح وزیر علوم امروز، سه‌شنبه، برگزار شود، اما این استیضاح با تصمیم هیات‌رئیسه به فردا چهارشنبه موکول شد.

این خبر در شرایطی مطرح شده ‌است که یک منبع آگاه به‌عنوان عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت که فراکسیون اکثریت به شمار می‌رود، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از وجود شروط این فراکسیون برای فرجی‌دانا خبر داده است. دو روز پیش نیز، نعیمی‌رز، به «ایسنا» گفته بود که برخی موارد استیضاح مرتفع شده ‌است. این در شرایطی است که «مجید نصیرپورسردهایی» معاون نظارت معاونت پارلمانی رئیس‌جمهوری با اشاره به نامه فرجی‌دانا به رئیس مجلس گفت: «وزیر علوم در این نامه از علی لاریجانی خواسته است که مصادیق موارد استیضاح مشخص شود تا امکان پاسخگویی راحت‌تر باشد.»

فراکسیون رهروان ولایت که قوی‌ترین فراکسیون مجلس نهم با عضویت۱۷۰ نماینده است، توانست اکثر کرسی‌های هیات‌رئیسه مجلس را از آن خود کند و ریاست مجلس نهم را همچنان به علی لاریجانی بسپارد، از این رو می‌توان نظر نهایی فراکسیون را در روند استیضاح موثر دانست. علاوه‌بر حمایت قوی‌ترین فراکسیون مجلس که از اصولگرایان تشکیل شده است، حسن روحانی رئیس‌جمهوری بار دیگر و در جلسه عصر یکشنبه هیات دولت به دفاع از مدیریت فرجی‌دانا در وزارت علوم پرداخت. به باور روحانی مدیریت رضا فرجی‌دانا در دوره کوتاه ۹ ماهه توانسته است فضای کم سابقه‌ای از آرامش و نشاط را در دانشگاه‌ها ایجاد کند.

حمایت چندباره رئیس‌جمهوری از فرجی‌دانا که نشان می‌دهد روحانی همچنان از انتخاب این گزینه به‌عنوان وزیر علوم رضایت قاطع دارد، در شرایطی مطرح می‌شود که پیش از این بیشتر اعضای هیات دولت نیز حمایت خود را از وزیر علوم اعلام کردند. حمایت‌ها از فرجی‌دانا به اینجا ختم نمی‌شود؛ علاوه‌بر چهره‌های سیاسی نوبت به چهره‌های دانشگاهی رسیده است. یک هزار و ۲۸ نفر از استادان دانشگاه‌های کشور با ارسال نامه‌ای برای حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهوری از رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم حمایت کردند. به گزارش «ایرنا» این گروه از استادان دانشگاه در این نامه آورده‌اند: «کسانی که در هشت سال گذشته در مقابل انواع قانون‌شکنی‌ها، فسادها و بی‌اخلاقی‌ها سکوت کرده‌اند، اکنون با جسارت به میدان آمده و با کارشکنی و غوغا سالاری، مقابل متولی حرکت علمی کشور ایستاده و سهم خواهی می‌کنند.» حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز که فرجی‌دانا را یکی از بهترین وزرای علوم جمهوری اسلامی ایران معرفی کرده است، با همین رویکرد از وضعیت دانشگاه‌ها در دولت قبل انتقاد کرد و گفت: «در دولت دهم دانشگاه‌ها هیچ اختیاری از خود نداشتنند.»

دفاع 9 عضو فرهنگستان علوم از فرجی‌دانا

خبرها همچنین از دفاع ۹ عضو فرهنگستان علوم از وزیر علوم حکایت دارد. به گزارش خبرآنلاین این اعضا و چهره‌های علمی عضو فرهنگستان علوم معتقدند استیضاح فرجی‌دانا، سیاسی است. رضا داوری اردکانی رئیس این فرهنگستان نیز در گفت‌وگو با «ایرنا» با بیان اینکه نشانی از کندی و رکود در دانشگاه‌ها نمی‌بینم، گفت: «فرجی‌دانا استادی دانشمند و دیندار و با کفایت است و نگرانی از اینکه مدیریت ایشان مانعی در راه پیشرفت علم و خللی در بنیاد اعتقادات پدید می‌آورد از هر جهت عجیب است.»

در این میان برخی بر این باورند که موج حمایت گروه‌های مختلف و نیز فراکسیون رهروان ولایت می‌تواند این امیدواری را ایجاد کند که استیضاح روز چهارشنبه وزیر علوم منتفی شود.

پیگیری حقوقی انتشار فهرست بورسیه‌ها از سوی دولت

اگرچه برخی منابع به انتشار برخی اسامی مربوط به این بورسیه‌ها مبادرت کرده‌اند، اما سعدالله نصیری قیداری معاون پارلمانی و حقوقی وزیرعلوم در گفت‌وگو با «ایرنا» انتشار فهرست بورسیه‌های غیرقانونی را اقدامی غیراخلاقی توصیف و هرنوع انتساب آن را به وزارت علوم به‌طور رسمی تکذیب کرد.

او تاکید کرد: «انتشار فهرست بورسیه‌های غیرقانونی با هدف اختلاف‌افکنی بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسوولان وزارت علوم انجام شده و این وزارتخانه از آن اعلام برائت می‌کند.»

احمد غلامی، مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان به خارج وزارت علوم نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد: «اسامی افراد استفاده‌کننده از بورسیه به‌طور غیرقانونی که در فضای مجازی منتشر شده است مورد تایید وزارت علوم نیست و این مساله پیگیری قضایی می‌شود.»

با وجود آنکه برخی نمایندگان مجلس از دلایل خود مبنی‌بر اینکه «شیوه‌ مدیریت» فرجی‌دانا در وزارت علوم «خلاف مصالح کشور» بوده و «بستر ترویج افراطی‌‌گری در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ایجاد و فراهم‌سازی شده است» سخن می‌گویند و وجود تخلف در اعطای بورسیه به دانشجویان در دولت قبل را رد می‌کنند اما به نظر می‌رسد آنچه بیشترین نقش را در جریان استیضاح ایفا می‌کند موضوع پیگیری سه هزار بورسیه غیرقانونی دولت قبل از سوی فرجی‌دانا است؛ موضوعی که به گمان بسیاری از جمله دولتی‌ها و برخی نمایندگان مجلس یکی از اصلی‌ترین دلایل استیضاح وزیر علوم محسوب می‌شود.

در این‌باره اما حسین دهدشتی، عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت معتقد است که «رضا فرجی‌دانا در روز استیضاح پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای برای ابهام‌های نمایندگان دارد.» دهدشتی به سایت خبری «تدبیر» گفت: «افکار عمومی خواهان این هستند که نام همه نمایندگان و مسوولانی که به‌طور غیرقانونی بورسیه شدند اعلام شود بنابراین قاعدتا این موضوع باید در صحن مجلس مطرح شود.»

در صورتی نمایندگان تا روز چهارشنبه از استیضاح وزیر علوم منصرف نشوند، طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، وزیر، رئیس‌جمهور و نمایندگان سه ساعت فرصت دارند که برای جلب اعتماد مجدد نمایندگان به فرجی‌دانا تلاش کنند.

استیضاح زمانی قابل طرح در مجلس است که به امضاى حداقل ۱۰ نفر از نمایندگان برسد. همچنین آیین‌نامه داخلی مجلس تاکید دارد که علاوه‌بر امضاکنندگان استیضاح، سایر نمایندگان می‌توانند تا قبل از طرح استیضاح در جلسه علنی استیضاح را امضا کنند. همچنین پس از سخنان و دفاعیات رئیس‌جمهور و وزیر و نمایندگان موافق و مخالف، رئیس جلسه عدم اعتماد وزیر یا وزیران را به راى مى‏‌گذارد.

تاکید لاریجانی بر پیگیری آرامش سیاسی و همگرایی

ایرنا: علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر شرایط حساس منطقه‌ای و بین‌المللی و روند مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ گفت: «آرامش سیاسی و همگرایی را باید در داخل کشور پیگیر باشیم و هر کس به سهم خود مراقبت کند تا انرژی‌ها صرف سایش نشود.»

علی لاریجانی روز گذشته در همایش اقتصاد مقاومتی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری که در شهرستان شهریار برگزار شد، افزود: «همه باید به سمت اهدافی که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند هم افزایی داشته باشیم.» رئیس‌مجلس تاکید کرد: «تردید ندارم که عزم دولت یازدهم این است که شرایط اقتصادی را برای صنعتگر و تولیدکننده فراهم کند و اگر بعضی مشکلات پیش می‌آید به سرعت به‌دنبال رفع آن است.» لاریجانی افزود: «آنچه مسلم است این است که دولت فعلی عزم خود را برای فراهم کردن شرایط توسعه و رفع موانع مختلف اقتصادی جزم کرده است و مجلس نیز کنار دولت قرار دارد.»