گروه خبر: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در‌حالی‌که در جلسه علنی روز یکشنبه دوفوریت طرح الحاق یک تبصره به ماده 18 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریس در وزارت آموزش و پرورش را تصویب کرده بودند، کلیات این طرح را دیروز تصویب نکردند. این در شرایطی است که جانشین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهوری نیز وزارت آموزش و پرورش را با 4 هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه دانست و بر این اساس، به دلیل آنکه این طرح بار مالی زیادی برای دولت خواهد داشت، از نمایندگان مجلس خواست به آن رای ندهند.

به‌نظر می‌رسد دولت به دلیل بار مالی زیاد این طرح با آن موافق نیست چه آنکه بر اساس اظهارات عسگری آزاد، هزینه‌های جاری کشور تا ۳۰ مرداد ماه سال جاری به ۸۳ درصد از کل بودجه جاری رسیده است و اگر به این موضوع عنایت نشود تا چهار سال آینده همه بودجه کشور صرف هزینه‌های جاری می‌شود و اعتباری برای سرمایه‌گذاری نخواهیم داشت.

با این همه، کلیات این طرح که به علت مغایرت با قانون برنامه پنجم توسعه نیازمند کسب دو سوم آرای نمایندگان بود، به تصویب نرسید و از مجموع ۲۱۹ نماینده حاضر در جلسه علنی دیروز، ۱۰۹ نماینده به آن رأی موافق دادند، ۷۴ نماینده با آن مخالفت کردند و نظر ۱۹ نماینده نیز ممتنع بود.

دیروز در جریان بررسی کلیات طرح دو فوریتی تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی، محمود عسگری آزاد جانشین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهوری در جلسه علنی مجلس به‌عنوان نماینده دولت حضور یافت و با بیان اینکه در پنج ماه اول سال ۱۳۹۳ از مجموع ۶۷ هزار میلیارد تومان درآمد کسب شده، ۵۶ هزار میلیارد تومان صرف هزینه جاری شد، گفت: «در‌حالی‌که سال گذشته، ۸۰ درصد از بودجه کل کشور صرف هزینه‌های جاری شد این رقم در پنج ماه اول امسال به ۸۳ درصد از بودجه کل کشور افزایش یافت.» به گزارش «ایرنا»، عسگری آزاد با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۲ میلیون دانش‌آموز در کشور وجود دارد که یک میلیون و ۲۴ هزار نفر کادر مسوولیت آموزش آنها را برعهده دارند، گفت: « این در شرایطی است که تعداد دانش آموزان کشور در سال ۷۷ و با همین تعداد کارمند ۱۸ میلیون نفر بوده است.» به گفته او، در‌حالی‌که تعداد دانش‌آموزان یک سوم کم شده است، تعداد کارکنان کم نشده است.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهوری همچنین گفت: «اگر قرار بود تعداد کارکنان آموزش و پرورش متناسب با تعداد دانش آموزان کم شود در حال حاضر باید شاهد هفت هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی بودیم.»

عسگری با اشاره به استخدام ۳۵۷ هزار نفر در طول سال ۹۳ تاکنون، یادآوری کرد: «تعدادی از آنها مربیان پیش دبستانی هستند که بدون بررسی نیاز به کار گرفته می‌شوند. » او با بیان اینکه حجم زیادی نیروی انسانی مازاد داریم و معلوم نیست این مربیان پیش دبستانی باید کجا خدمت کنند و چند نفر هستند، گفت: «این افراد در مناطق محروم حضور ندارند، بلکه در شهرهای بزرگ کار می‌کنند. »

عسگری آزاد در ادامه با اینکه حق‌التدریسی که در آموزش و پرورش پرداخت می‌شود متعلق به معلمانی است که ۲۴ ساعت خدمت می‌‌تاکید کرد: «ما نمی توانیم حق‌التدریس را از این معلمان بگیریم و در جای دیگر اضافه کنیم. »

او ضمن تاکید بر لزوم بسترسازی برای جذب معلمان کارآمد یادآوری کرد: «صدها هزار نفر فارغ‌التحصیل بیکار در کشور داریم که متقاضی استخدام هستند یا ۴ میلیون دانشجو داریم که معلوم نیست چه زمان استخدام می‌شوند، از سوی دیگر براساس مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه تربیت معلم ۱۰۰ شعبه دارد که معلمان مورد نیاز را تربیت می‌کند.

آیا می‌توان در چنین شرایطی کسی را که کودکان معلمان را در مدرسه‌ای نگهداری می‌کرده برای ۳۰ سال استخدام بکنیم؟ » نمایندگان در نهایت به کلیات طرح الحاق یک تبصره به ماده ۱۸ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریس در وزارت آموزش و پرورش رای ندادند.