حمایت خبرگان از تیم مذاکره
دنیای اقتصاد: آیت‌الله هاشمی شاهرودی، نایب‌رئیس‌ مجلس خبرگان رهبری که دیروز در غیاب آیت‌الله محمد‌رضا مهدوی‌کنی ریاست شانزدهمین اجلاس خبرگان رهبری را بر‌عهده داشت، در سخنانی با اشاره به موضوع مذاکرات هسته‌ای گفت: «ما از تیم مذاکره‌کننده حمایت و برای آنان آرزوی توفیق می‌کنیم.» همزمان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با اشاره به ملاقات روز دوشنبه‌اش با کاترین اشتون، گفت که پس از دیدار با خانم اشتون به مذاکرات «کاملا خوش‌بین» شده‌ام. هاشمی شاهرودی در اولین روز شانزدهمین اجلاس مجلس خبرگان اعلام کرد
از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای حمایت می‌کنیم


گروه خبر: ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی دیروز میزبان شانزدهمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری در دور چهارم بود. اجلاسی متفاوت از اجلاس‌های گذشته به دلیل عدم حضور آیت‌الله مهدوی‌کنی، رئیس مجلس خبرگان که چندماهی است در کما به سر می‌برد. از همین رو دیروز این اجلاس به ریاست آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی، نایب‌رئیس اول مجلس خبرگان رهبری برگزار شد.
اجلاس دیروز خبرگان رهبری در شرایطی برگزار شد که 4 نفر از اعضای مجلس خبرگان همچون آیت‌الله محمدی گیلانی، آیت‌الله معصومی زرندی، آیت‌الله سید جابر جباری و ماموستا مجتهدی طی 6 ماهه گذشته دار فانی را وداع گفته‌اند و از این رو به جای آنها در ردیف نخستین، دسته‌های گل به همراه عکس آنها بر صندلی سیاه پوش شده قرار گرفته بود.
همچنین به گزارش «ایسنا»، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله احمدجنتی، آیت‌الله مصباح یزدی، آیت‌الله علم‌الهدی، آیت‌الله کعبی و آیت‌الله آملی لاریجانی، علی فلاحیان، محسنی گرکانی رئیس سابق دیوان عالی کشور، موحدی کرمانی و امامی کاشانی از ائمه جمعه، آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه و حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور، از جمله چهره‌های شاخص حاضر در شانزدهمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری بودند.
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نیز که نمایندگی مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری را بر عهده دارد دیروز در این اجلاس حضور یافت. افتتاحیه شانزدهمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری دوره چهارم، با استقرار اعضای هیات‌رئیسه مجلس خبرگان متشکل از هاشمی شاهرودی، محمد یزدی، دری نجف‌آبادی و سید احمد خاتمی در جایگاه هیات‌رئیسه، در ساعت 8:40 با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید آغاز شد و پس از آن هاشمی شاهرودی، به تشریح مهم‌ترین مسائل داخلی و خارجی پرداخت.
سپس چهار نفر از اعضای خبرگان هرکدام به مدت ۱۵ دقیقه نطق پیش از دستور خود را قرائت کردند. در ادامه اجلاس دیروز مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این اجلاس سخنرانی کرد.
دیروز در ابتدای نشست روز اول اجلاس خبرگان، هاشمی شاهرودی در سخنرانی افتتاحیه این اجلاس به مسائلی همچون سیاست داخلی، نظریه ولایت فقیه، سیاست خارجی، پیروزی مقاومت فلسطین، تاثیر جمهوری اسلامی ایران در پیروزی غزه و سرنگونی غرورآفرین پهپاد اسراییلی پرداخت.
شاهرودی با بیان اینکه خبرگان رهبری جمع جمهوریت و اسلامیت نظام است، گفت: هم اسلامیت و هم جمهوریت نظام وابسته به این مجلس است و به همین دلیل مجلس خبرگان رهبری در هندسه جمهوری اسلامی ایران جایگاه خطیری دارد.
نایب‌رئیس اول مجلس خبرگان رهبری همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اظهار تاسف «به واسطه کسالت سنگینی که بر آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی، رئیس مجلس خبرگان عارض شده است»، یادآور شد: این اجلاس بدون حضور ایشان برگزار می‌شود و همه می‌دانیم که جناب آقای مهدوی‌کنی سوابق درخشانی قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داشته است.
نایب‌رئیس مجلس خبرگان رهبری همچنین اظهار کرد: آیت‌الله مهدوی‌کنی هم در رکاب امام عظیم الشأن و هم در کنار رهبر معظم انقلاب اسلامی در عرصه‌های خطیر و فعالیت‌های علمی و عملی چهره‌ای موجه و مقبولی را از خود به یادگار گذاشته است.
آیت‌الله هاشمی شاهرودی از خداوند متعال درخواست کرد این چهره خدوم را به عرصه سیاسی - اجتماعی برگرداند و لباس عافیت بر ایشان بپوشاند.
به گزارش «ایرنا» او همچنین درباره مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها فرمودند در مذاکرات با دولت مستکبر آمریکا امیدی نبوده و نیست و در برابر زورگو سخن و مذاکره نتیجه‌ای ندارد و تحریم‌های جدید آمریکا این مطلب را ثابت می‌کند.
عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: البته ما از تیم مذاکره‌کننده حمایت و برای آنان آرزوی توفیق داریم و تاکید می‌کنیم در این مذاکرات باید عزت، اقتدار و استقلال کشور حفظ شود و پیش‌شرط آن عدم زورگویی و زیاده‌خواهی و لغو تحریم‌ها است که تجاوزی آشکار به حقوق ملت ما است و البته اهتمام تیم مذاکره‌کننده نیز همین است.
بعد از سخنرانی نایب‌رئیس اول مجلس خبرگان، آیت‌الله دری نجف‌آبادی با اعلام محرمانه بودن ادامه اجلاس، از خبرنگاران خواست جلسه را ترک کنند. اعضای مجلس خبرگان رهبری قرار است صبح پنج‌شنبه در حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) حضور یابند تا با آرمان‌های امام راحل تجدید بیعت کنند و پس از آن با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند.
امروز دومین روز این اجلاس برگزار می‌شود.


برای خواندن مطالب بیشتر به خبر (ظریف: بعد از دیدار با اشتون خوش‌بین شدم) صفحه خبر (2) مراجعه فرمایید.