فصلنامه مطالعات بین‌المللی سومین کارگاه آموزشی-پژوهشی ‌شبیه‌سازی شورای امنیت سازمان ملل متحد را پنج‌شنبه ۲۷ شهریورماه ۱۳۹۳ در موزه صلح تهران برگزار کرد. این کارگاه که توسط فصلنامه مطالعات بین‌المللی با همکاری مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد و موزه صلح تهران برگزار شد، با موضوع بحران اوکراین و عملکرد شورای امنیت در قبال تحولات این کشور صورت گرفت. در این کارگاه که شماری از استادان حقوق و روابط بین‌الملل به همراه دانشجویان مقاطع ارشد و دکترا از دانشگاه‌های سراسر کشور حضور داشتند، با خوش‌آمدگویی دکتر ذاکریان مدیر مسوول فصلنامه مطالعات بین‌المللی و تقی‌پور مقدم مدیر موزه صلح تهران آغاز و در ادامه گری لوییس هماهنگ‌کننده مقیم و سفیر سازمان ملل متحد به ارائه دیدگاه‌های خود درخصوص سازمان ملل متحد و اهداف این سازمان در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی پرداختند و برگزاری چنین کارگاه‌هایی را مفید ارزیابی کردند.

همچنین ریاست این جلسه برعهده

باقر اسدی سفیر سابق ایران در سازمان ملل متحد بود که با استفاده از تجربیات خود در دوره حضور در سازمان‌های بین‌المللی، اداره موثری در برگزاری این کارگاه پژوهشی داشت. نظری نماینده دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در ایران نیز از دیگر ناظران این کارگاه آموزشی بود که در خصوص وضعیت اقدامات بشردوستانه در کشورهای مختلف به‌ویژه در مورد وضعیت اوکراین به ارائه دیدگاه پرداخت. در ادامه نشست، شرکت‌کنندگان این دوره از ‌شبیه‌سازی، در قالب نقش‌های محول شده به عنوان اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، دیدگاه‌ها و مواضع خود را در مورد اوکراین به بحث و گفت‌وگو گذاشتند و پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در دستور کار شورای امنیت قرار دادند.

در این نشست دکتر مهدی ذاکریان استاد حقوق و روابط بین‌الملل در دانشگاه علوم تحقیقات با بیان اهمیت برگزاری چنین کارگاه‌هایی در افزایش بازدهی علمی و مهارت‌های عملی گفت: «آموزش‌های نو و روش‌های آموزشی و پژوهشی در ایران در ۱۰ سال اخیر همراه با فرآیند جهانی شدن، رشد و کامیابی داشته، اما در رشته روابط بین‌الملل و حقوق بین‌الملل تحولات جدیدی مشاهده نکرده‌ایم و همچنان با شیوه‌های سنتی، در این دو رشته مواجه‌ هستیم.»

ذاکریان افزود: «در دانشگاه‌های ایران همچنان دو شیوه آموزشی غالب است: استاد محور و سمینار محور، در حالی که شیوه‌های آموزشی فقط این دو روش نیست، بلکه شیوه‌هایی چون پرونده پژوهی، مطالعات موردی، پژوهش محوری، کلینیکی، سقراطی و ‌شبیه‌سازی نیز وجود دارند که همه این شیوه‌ها به اندک مورد استفاده قرار می‌گیرند.»

این استاد دانشگاه با بیان اهمیت روش ‌شبیه‌سازی تحولات بین‌المللی به صورت کارگاه، گفت: «کاری که ما انجام می‌دهیم، می‌تواند به‌صورت زنده، دانش و اطلاعات متخصصان این دو رشته را محک بزند. در واقع اینجا مشخص می‌شود که چه میزان یادگیری نظریه‌ها و قواعد می‌تواند در عمل کارآیی خود را نشان دهد.»

مهدی ذاکریان با اشاره به این مساله که روش ‌شبیه‌سازی تحولات بین‌المللی کمک می‌کند تا ساختار شورای امنیت را خوب بشناسیم، گفت: «در ‌شبیه‌سازی است که دانشجویان، نخبگان، استادان و دیپلمات‌ها می‌توانند روند امور را به درستی شناسایی کنند و مهارت‌ها را بیاموزند. آموزش این مهارت‌ها کمک می‌کند تا ساختار شورای امنیت را نیز به درستی بشناسیم. عدم درک درست از ساختار شورا و مکانیسم‌های آن باعث شد تا شماری قطعنامه علیه ما صادر شود. بنابراین شناخت درست این واقعیت‌ها کمک می‌کند تا منافع ملی را نیز به درستی تامین کنیم.»

او با بیان اینکه سومین دوره ‌شبیه‌سازی دقیق‌تر و بهتر از گذشته برگزار شد، گفت: «تلاش کردیم با کمترین خطا این مهارت‌ها را به دست بیاوریم، اما اینکه بگوییم همه قواعد و تکنیک‌های شورای امنیت را توانستیم کسب کنیم، حرف گزافی است. با این حال راه ما ادامه دارد و این کمک می‌کند تا نخبگان ما که علاقه‌مند هستند، در این روند قرار بگیرند.» ذاکریان افزود: «با توجه به عنایت وزیر و همچنین نماینده سازمان ملل در ایران، باید برنامه‌های بیشتری را برای جمع شدن استادان، دانشجویان و دیپلمات‌ها در سراسر کشور ترتیب دهیم و به‌طور تخصصی به موضوعات بپردازیم.»

استاد حقوق بین‌الملل در پایان افزود: «پیشنهاد می‌شود تا در وزارت علوم موضوع ‌شبیه‌سازی در حقوق و روابط بین‌الملل، به عنوان ۲ واحد درسی در رشته‌های حقوق بین‌الملل و روابط بین‌الملل پیش‌بینی شود و حمایت متمرکزتر و صحیح‌تری بر این موضوع داشته باشیم.»