دنیای اقتصاد: حسن روحانی و دیوید کامرون نخست‌وزیر بریتانیا قرار است در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با یکدیگر دیدار کنند. این ملاقات نخستین دیدار یک رئیس‌جمهوری ایران با نخست‌وزیر بریتانیا پس از انقلاب‌اسلامی است. روحانی در پاسخ به شبکه ان بی سی درخصوص امکان دیدار با اوباما گفت: برای این دیدار برنامه‌ریزی و طراحی نشده است و قاعدتا دیداری انجام نخواهد گرفت.
سران ایران و بریتانیا برای نخستین‌بار پس از انقلاب اسلامی دیدار می‌کنند
دیدار تاریخی در نیویورک

سعیده سادات فهری:‌ طی دو سالی که حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهوری ایران انتخاب شده‌است، هر ساله نشست مجمع عمومی سازمان ملل با یک تحول تاریخی همراه است. سال گذشته تماس تلفنی باراک اوباما با روحانی در واپسین ساعات حضور او در نیویورک اتفاق افتاد و امسال نیز دیدار تاریخی دیوید کامرون با رئیس‌جمهور ایران.

حسن روحانی و دیوید کامرون قرار است امروز یا فردا در نیویورک دیدار کنند تا «نخستین دیدار میان عالی‌رتبه‌ترین مقامات اجرایی ایران و بریتانیا پس از انقلاب اسلامی ایران» رقم بخورد. ناظران سیاسی این رویداد را آغاز تحولی مهم در روابط دیپلماتیک ایران و بریتانیا می‌دانند. روز گذشته، دفتر دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد که او در حاشیه‌ اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با رئیس‌جمهور ایران دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.


همزمان رسانه‌های بریتانیایی گزارش کرده‌اند در این دیدار دو طرف درباره همکاری در نبرد با داعش گفت‌وگو خواهند کرد. وب‌سایت «تایمز بریتانیا» انگیزه کامرون را از این دیدار فراهم کردن تضمین بیشتر برای شکل‌دهی ائتلافی فراگیر در نبرد با گروه داعش عنوان کرده است.
بحرانی که داعش در منطقه ایجاد کرده باعث شده‌است که کشورهای عربی و غربی بیش از گذشته به اهمیت نقش منطقه‎ای ایران برای از بین بردن این گروه پی ببرند. پس از آنکه نیروهای گروه تروریستی داعش، یک تبعه‌ بریتانیایی را در عراق سر بریدند، دیوید‌کامرون اعلام کرد این گروه را نابود خواهد کرد. در این میان در شرایطی که حملات هوایی آمریکا و متحدانش به مواضع داعش در خاک سوریه آغاز شده و قرار است بریتانیا هم به کمپین «نابودی داعش» بپیوندد، این دو مقام عالی‌رتبه تهران و لندن درباره نقش احتمالی ایران در مقابله با تهدید تروریست‌های داعش گفت‌وگو خواهند کرد. به گزارش «ایسنا» و به نقل از «خبرگزاری فرانسه»، قرار است کامرون در این دیدار از روحانی بخواهد تا به کمپین بین‌المللی مقابله با نیروهای داعش بپیوندد.
این رویکرد در قبال تهران نشان‌دهنده‌ این است که رهبران غربی قصد دارند حمایت قدرت‌های منطقه را برای مقابله با گروه داعش جذب کنند.
دیوید کامرون قرار است پس از دیدار با حسن روحانی، با باراک اوباما هم دیداری داشته باشد تا در جریان آن، برنامه مشارکت بریتانیا در حمله به مواضع داعش در عراق و سوریه را هم نهایی کند. آمریکا از هفته گذشته ائتلافی از هم‌پیمانانش تشکیل داده که هدف نهایی‌اش از بین بردن تروریست‌های داعش است.

دیدار روحانی و اولاند
البته کامرون تنها رهبر غربی نیست که از فرصت حضور حسن روحانی در نیویورک برای دیدار با او استفاده می‎کند. به گزارش دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه، قرار بود روز گذشته فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه نیز با همتای ایرانی‎اش دیدار کند. براساس این گزارش، مسائلی مانند بحران داعش در عراق و مذاکرات هسته‎ای از جمله محورهای این دیدار است. رئیس‌جمهور ایران که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به آمریکا سفر کرده است، عصر روز دوشنبه وارد نیویورک شد. روحانی همچنین دیروز با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن دیدار کرد.

تاکید بر بازگشایی سفارتخانه‎ها
از دیگر سو، روز دوشنبه نیز وزرای خارجه ایران و بریتانیا در حاشیه این مجمع باهم دیدار کردند. روزنامه تلگراف در گزارشی با اشاره به این دیدار نوشت: «محورهای این دیدار روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور و مساله حقوق بشر بود.»
در واقع در این دیدار موضوع بازگشایی سفارت دو کشور، اقدامات و مراحل اجرایی و روند پیشرفت در این‌باره مورد بررسی قرار گرفت و وزیران خارجه دو کشور بر تداوم گفت‌وگوها و پیگیری امور تاکید کردند. فیلیپ هاموند پس از دیداری که با ظریف داشت، گفت: «ما بر تعهدات خود مبنی بر بازگشایی سفارتخانه‌ها به‌عنوان مسائل مهم تاکید کردیم.» هاموند با بیان اینکه راجع به برنامه هسته‌ای ایران نیز گفت‌وگو کرده‎‌اند، افزود: «من به صراحت به وزیر امور خارجه ایران اعلام کردم که بریتانیا متعهد به دستیابی به توافق است، اما ایران باید بیشتر واقع‌گرا باشد و انعطاف‌پذیری بیشتری در مذاکرات نشان دهد تا در این مذاکرات موفق شویم.»

صفحه ی ۸ را بخوانید