گروه خبر: رئیس شورای شهر تهران با انتقاد شدید از طرح یک فوریتی مجلس شورای اسلامی در خصوص انتخاب شهرداران توسط هیا‌ت‌‌های حل اختلاف، این طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی را یک طرح عجیب و غریب دانست. انتقاد مهدی چمران به طرحی برمی‌گردد که هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی یک فوریت آن به تصویب رسید. طرح مذکور پس از آن در مجلس به تصویب رسید که دولت لایحه‌ای را درخصوص انتخاب شهرداران توسط مردم به مجلس پیشنهاد داد و پس از آن نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز یک فوریت طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را تصویب کردند که در صورت تصویب نهایی شیوه انتخاب شهردار تغییراتی می‌کند. بر اساس این طرح هیاتی به نام «حل اختلاف و رسیدگی به شکایات» در شهرستان‌ها، مرکز استان‌ها و تهران حداقل سه گزینه را برای شهرداری به شورای شهر معرفی می‌کند و اعضای شورای شهر از میان این گزینه‌ها یکی را بر مبنای اکثریت آرا باید انتخاب کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، همچنین بر اساس این پیشنهاد شهرهای با جمعیت ۵۰ هزار نفر ۵ نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی‌البدل، شهرهای تا جمعیت ۲۰۰ هزار نفر ۷ نفر عضو اصلی و ۳ نفر علی‌البدل، شهرهای بیش از یک میلیون نفر جمعیت ۱۱ نفر عضو اصلی و ۵ نفر علی‌البدل و شورای شهر تهران ۱۵ نفر عضو اصلی و ۷ نفر علی‌البدل خواهند داشت. طرح کاهش اعضای شورای شهر در حالی مطرح شده است که بر اساس مصوبه مجلس در انتخابات دور چهارم شوراها که خرداد ۹۲ برگزار شد تعداد اعضای شوراهای شهر و روستا افزایش یافته بود. بر همین اساس تعداد اعضای شورای شهر تهران از ۱۵ به ۳۱ نفر افزایش پیدا کرده بود.

بر این اساس مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، روز پنج‌شنبه در واکنش به تصویب یک فوریت این طرح در مجلس، در جمع خبرنگاران گفت: هیا‌ت‌‌های حل اختلاف وظیفه قضایی و قضاوت برعهده دارند و انتخاب شهرداران در قانون اساسی برعهده شوراهای اسلامی شهر و روستا است.

به گزارش «ایسنا»، وی افزود: این طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، در حالی که تمامی ۱۲۰ هزار عضو شوراهای اسلامی شهر و روستای کشور معترض این طرح هستند. چمران خاطرنشان کرد: تصویب این طرح ازسوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی یعنی پیچیدن طومار شوراهای اسلامی شهر و روستا که این امر پیامدهای منفی برای توسعه و آبادانی کشور به همراه دارد. وی تاکید کرد: شهرداران باید از سوی شوراهای اسلامی که نمایندگان مردم هستند انتخاب شوند و تصویب طرح انتخاب شهرداران از سوی هیا‌ت‌‌های حل اختلاف نادرست و اشتباه است. این انتقاد در حالی صورت گرفته که به گفته بسیاری در صورت تصویب نهایی این طرح، شهرداران با رای مستقیم مردم انتخاب خواهند شد و شوراهای شهر نقش نظارتی خود را بهتر ایفا خواهند کرد. به گزارش «ایرنا‌»، در این رای‌گیری که هفته گذشته صورت گرفت، از مجموع ۲۰۰ رای اخذ شده، ۱۳۵ رای موافق، ۲۹ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع داده شد و به این ترتیب یک فوریت آن به تصویب نمایندگان رسید.