نیاز ناوگان هوایی مسافری کشور به ۳۰۰ هواپیما

گروه خبر: فرود اولین هواپیمای پهن پیکر ایرباس ۳۸۰ در فرودگاه امام خمینی (ره ) و جابه‌جایی بیش از ۵۰۰ مسافر هم نتوانسته است نیاز ناوگان هوایی ایران به هواپیماهای جدید را برطرف کند و این ناوگان به ۳۰۰ هواپیمای تازه نیاز دارد. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه هم‌اکنون در برخی فرودگاه‌ها از پنج درصد ظرفیت‌ها استفاده می‌شود، گفته است: «با توجه به تقاضاهای موجود در حال حاضر کشور نیازمند ۳۰۰ فروند هواپیما است.» علیرضا جهانگیریان در شرایطی از نیاز کشور به هواپیماهای جدید سخن گفته که از سال‌ها پیش به‌دلیل تحریم‌هایی که آمریکا در مورد ایران به اجرا گذاشته است، شرکت‌های هواپیمایی جهان، اجازه فروش هواپیما و قطعات آن به ایران را نداشته‌اند و همین امر منجر به فرسودگی و زمینگیر شدن بخش عظیمی از ناوگان هوایی ایران از یکسو و از سوی دیگر افزایش تلفات سوانح هوایی در کشور شده است؛ موضوعی که ایران برای جبران آن به‌سوی استفاده از هواپیماهای شرقی و از جمله چین و روسیه سوق پیدا کرده است. البته این تنها راهکار ایران برای مقابله با تحریم‌های ناوگان هوایی خود نبوده است. اواخر دولت دهم، ایران برای جبران این کمبود دست به ساختن هواپیماهای کوچک مسافربری مانند ایران۱۴۰ زد که البته سقوط هر سه فروند هواپیمای ساخته شده از این نوع سرانجام موجب شد تا به دستور حسن روحانی رئیس دولت یازدهم استفاده از آنها ممنوع شود. این در شرایطی است که عمر ناوگان هواپیمایی ایران به گفته کارشناسان حدودا ۲۲ سال است. عمری که می‌تواند برای پرواز بر فراز آسمان خطرناک باشد. بر اساس گزارش‌ها، عمر مفید ناوگان هوایی دنیا زیر ده سال است و همین مسائل نیاز ایران به ناوگانی تازه نفس را بیش از گذشته نمایان می‌کند. به گفته کارشناسان، حتی اگر عمر مفید و اقتصادی یک هواپیما نزدیک به ۲۰ سال و استاندارد ۶۰ هزار بار نشست و برخاست هواپیما باشد، باز هم باتوجه به این استانداردها سن ناوگان هوایی ایران بالاست.

به‌دنبال توافق هسته‌ای موقت ژنو در آذر ۱۳۹۲ میان ایران و اعضای گروه ۱+۵، دولت آمریکا اجازه فروش قطعات هواپیماهای مسافربری به ایران را برای مدتی محدود صادر کرد. مطابق این توافق اوایل فروردین‌ماه سال جاری، شرکت‌های بوئینگ و جنرال‌الکتریک مجاز شدند تا قطعات مورد نیاز ناوگان هوایی ایران را تامین کنند. همان زمان حمید حبیبی، معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به این مجوز پیش‌بینی کرد که با ورود قطعات هواپیما به کشور ۳۰ درصد از هواپیماهای خوابیده به ناوگان فعال بازگردند. اواخر شهریور سال‌جاری نیز عباس آخوندی وزیر راه و شهر سازی اعلام کرد که ۱۲ هواپیما در یک سال اخیر به ناوگانی هوایی افزوده شده است. با این همه به‌نظر می‌رسد که ناوگان هوایی ایران همچنان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و با کمبود هواپیما برای جابه‌جایی مسافران روبه‌رو است. همچنان‌که به گزارش خبرگزاری تسنیم روز گذشته علیرضا جهانگیریان، رئیس سازمان هواپیمایی کشور از نیاز کشور به ۳۰۰ هواپیما خبر داده است. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه هم‌اکنون در برخی فرودگاه‌ها از ۵ درصد ظرفیت‌ها استفاده می‌شود، گفت: «با توجه به تقاضاهای موجود در حال حاضر کشور نیازمند ۳۰۰ فروند هواپیما است.» به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از سازمان هواپیمایی کشوری، علیرضا جهانگیریان اضافه کرد: صنعت هوانوردی از جمله صنایعی است که به واسطه تحریم‌ها صدمات زیادی به آن وارد شده و به همین دلیل حجم صنعت نسبت به بازار با حداقل ۵۰ درصد کمبود ناوگان هوایی مواجه است و بازار صنعت هوانوردی برای پاسخگویی به تقاضاهای موجود هم‌اکنون به ۳۰۰ فروند هواپیما در کشور نیاز دارد. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: هم‌اکنون از ۸۵ میلیون ظرفیت فرودگاهی تنها ۴۵ میلیون نفر اعزام و پذیرش صورت می‌گیرد و در برخی فرودگاه‌ها از ۵ درصد ظرفیت‌ها استفاده می‌شود. جهانگیریان در بخش دیگری از سخنانش گفته است: در حال حاضر به ازای هر فروند هواپیما، ۱۵۰ نفر نیروی متخصص در صنعت مشغول فعالیت هستند که با اضافه شدن ۱۰۰ فروند هواپیما به ۱۵ هزار نیروی انسانی جدید در آینده نیاز داریم.

او تاکید کرد: هم‌اکنون در مراکز جامع علمی کاربردی کشور حدود ۴۹۰۰ دانشجو به تحصیل اشتغال دارند و هر سال ۱۵۰۰ نفر فارغ‌التحصیل می‌شوند که با این تعداد فارغ‌التحصیل باید گفت در آینده به فکر افزایش ظرفیت باشیم.

در حال حاضر ۱۸ شرکت هواپیمایی داخلی رسما در این بخش فعال هستند که بخش عمده‌ای از آنها توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و ۲۵۱ هواپیما با بیش از ۲۱ هزار صندلی در اختیار دارند.