رئیس‌جمهور: تا رونق اقتصادی فاصله داریم

گروه خبر: رئیس دولت یازدهم در چهارمین نشست مشترک دولت و مجلس یک بار دیگر بر خروج کشور از رکود تاکید و در عین حال اعلام کرد تا رونق اقتصادی فاصله داریم و در آغاز این راه هستیم. حسن روحانی همچنین از مسیر دولت در عرصه اقتصادی دفاع کرد و بابیان اینکه مسیر دولت در عرصه اقتصادی، صحیح است، افزود: امروز با اطمینان می‌توان گفت که از رکود خارج شده‌ایم و هیچ تردیدی در این باره وجود ندارد. او در ادامه مهار تورم توام با خروج از رکود را به همگان تبریک گفت. حسن روحانی در چهارمین نشست مشترک دولت و مجلس، در کنار سخنان اطمینان بخشش درباره مسائل اقتصادی به مذاکرات هسته‌ای هم پرداخت و گفت: اختلاف نظری بین دو طرف نیست و اختلاف فقط درباره جزئیات و کمیت مسائل است. در همین حال علی لاریجانی، رئیس مجلس که سه‌شنبه شب میزبانی نشست مشترک دو‌لت و مجلس را برعهده داشت نیز بر سخنان روحانی در‌باره پیشرفت اقتصادی کشور مهر تایید زد و تاکید کرد: علامت مثبت در اقتصاد کشور در جهات مختلف دیده می‌شود و این نشان می‌دهد که دولت و مجلس مسیر درستی را برای بهبود شرایط اقتصادی دنبال می‌کنند. به گزارش «ایرنا» او همچنین تاکید کرد: با روند کنونی، امیدواری در مردم به وجود آمده است و ما نباید بگذاریم این امیدواری مخدوش شود. چهارمین نشست مشترک دولت و مجلس، سه‌شنبه شب به میزبانی مجلس شورای اسلامی برگزار شد. سومین نشست مشترک مجلس و دولت در ماه رمضان و به میزبانی دولت برگزار شده بود.

دولت یازدهم، دولت راستگویان است

حسن روحانی رئیس‌جمهوری سه‌شنبه شب بخش عمده سخنانش را به مسائل اقتصادی اختصاص داد. او گفت: ما مصمم هستیم سیاست کاهش تورم را تا رسیدن به تورم یک رقمی ادامه دهیم و سیاست ایجاد رونق را نیز تا رسیدن به یک رشد مداوم و ثابت بالای ۸ درصد ادامه خواهیم داد تا به نقطه‌ای که مطلوب دولت و مردم و درچارچوب سیاست اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر انقلاب است، برسیم. به گزارش «ایرنا» حسن روحانی در نشست سه‌شنبه شب افزود: به هیچ وجه نباید کسی در‌باره آماری که از سوی دولت به‌صورت رسمی ارائه می‌شود، تردید کند. وی با بیان اینکه امروز بحمدالله بسیار امیدوارتر از گذشته می‌توانیم درباره اقتصاد حرف بزنیم، گفت: دولت یازدهم دولت راستگویان است. طرح سوال کارشناسی مشکلی ندارد؛ اما نباید درباره آمارهای رسمی دولت، تردید شود. رئیس شورای اقتصاد در ادامه با تصریح به اینکه «آمار اعلامی از سوی دولت باید مورد توجه همه باشد» اختلاف و تفاوت نظر درباره مسائل را طبیعی دانست و گفت: همه باید از حرکت کشور به سمت شکوفایی خوشحال باشند و نباید برخی به‌گونه‌ای عمل کنند که مردم گمان کنند آنها از پیشرفت کشور خوشحال نیستند.

مسیر دولت در عرصه اقتصاد، صحیح است

رئیس‌جمهوری با تشریح وضعیت اقتصاد دولت طی یک سال گذشته اظهار کرد: این دولت از روز اول گرفتار معضل رکود تورمی بود که عبور از آن در زمانی کوتاه بسیار صعب و دشوار می‌نمود.

روحانی افزود: به غیر از یکی، دو سال اول انقلاب آن هم به‌خاطر شرایط کشور تورم بالای ۴۰ درصد در سال‌های ۹۱ و ۹۲ به همراه رکود بی‌سابقه بود و برای عبور از این وضعیت لازم بود کشور در مسیر آرامش و ثبات اقتصادی در عرصه داخلی و کاهش تلاطم در روابط خارجی قرار گیرد. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: کاهش تلاطم در روابط خارجی و ایجاد ثبات در اقتصاد داخلی وضعیتی را به وجود آورد که همان نقدینگی که قبلا صرف خرید ارز و طلا می‌شد و بانک مرکزی را به پایگاهی برای تولید و عرضه سکه تبدیل کرده بود، این بار به سمت بازار بورس و سپس بانک‌ها گردش کند و این سرآغاز گشایش در اقتصاد کشور بود.

روحانی گفت: جامعه در این شرایط به احساس آرامش و ثبات رسید و اطمینان یافت که دولت با رهنمودهای مقام معظم رهبری و حمایت‌های مجلس و مردم قادر است مسائل خارجی را در مسیر حل و فصل قرار دهد و مجموعه این شرایط باعث شد بتوانیم به مردم قول دهیم که قادر هستیم تورم را مهار کنیم. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در همان ۶ ماه دوم سال ۹۲ آثار اولیه خروج از رکود شروع به نمایان شدن کرد، افزود: همه آمار و ارقام در عرصه‌های مختلف از نفت تا گمرکات این نوید را می‌داد که خروج کشور از رکود آغاز شده است. روحانی با اشاره به اینکه «وقتی در اقتصاد ثبات برقرار شود سرمایه‌گذاران و کارآفرینان خود به میدان می‌آیند»، گفت: همین مساله باعث شد رشد منفی سرمایه‌گذاری در سال‌های ۹۱ و ۹۲ به رشد ۷/۵ درصدی در سال ۹۳ ارتقا یابد و این به معنای آن است که مسیر دولت در عرصه اقتصاد صحیح است. رئیس‌جمهوری گفت: برخی دوستان می‌گفتند کاهش تورم هنگام اجرای سیاست‌های خروج از رکود به مثابه سمی کشنده است اما دولت در حالی که نمی‌توانست از سیاست‌های انبساطی کمک گرفته یا منابع و درآمد‌های ارزی خود را افزایش دهد یا از تسهیلات خارجی استفاده کند، همزمان با کاهش تورم سیاست‌های خروج از رکود را نیز اجرا کرد که این به هیچ وجه کار آسانی نیست.

روحانی با بی‌سابقه توصیف کردن ارقام کاهش تورم گفت: امروز می‌توانیم قول دهیم که تورم در پایان سال ۹۳ زیر ۲۰ درصد است.

تمایل سرمایه‌گذاران بزرگ جهان برای سرمایه‌گذاری

به گزارش «ایرنا»، رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: امروز همه سرمایه‌گذاران بزرگ جهانی به دنبال مهیا شدن شرایط هستند تا به ایران به عنوان مرکز ثبات سرازیر شوند چرا که ایران کشوری برخوردار از سرمایه‌های عظیم انسانی و فن آوری‌های پیشرفته است. روحانی به دیدارها و ملاقات‌های خود با فعالان اقتصادی ایرانی و آمریکایی در جریان سفر به نیویورک اشاره و اظهار کرد: امروز همه رهبران اروپایی تاکید دارند و در پی آن هستند تا هر چه سریع‌تر موانع حضور سرمایه‌گذاران آنها در ایران برطرف شود و این اراده در گفتار صریح آنان مشاهده می‌شود.

اختلاف ایران بر سر جزئیات

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه ایران و ۱+۵ درباره مسائل اصولی با یکدیگر اتفاق نظر دارند و اختلاف آنها در جزئیات است، تصریح کرد: در اینکه در اراک نیروگاه ساخته شود یا ایران از فناوری غنی‌سازی برخوردار باشد یا درباره مرکز فردو و ادامه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و اینکه مسائل ادعایی نظامی باید تمام شود، اختلاف نظری بین دو طرف نیست و اختلاف فقط درباره جزئیات و کمیت مسائل است. رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که مردم احساس آرامش کنند، گفت: نقد سازنده را بر روی چشم می‌گذاریم اما تاکید می‌کنیم که در مسائل ملی باید دست دردست یکدیگر و در کنار هم باشیم.

ادامه کمک ایران به منطقه

رئیس دولت یازدهم همچنین پس از این نشست در یک کنفرانس خبری، با تاکید بر اینکه ایران کشور باثبات منطقه است، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره به کشورهای منطقه به‌ویژه عراق، سوریه، لبنان و افغانستان یاری رسانده است و ان‌شاءالله به کمک‌های خود ادامه می‌دهیم تا منطقه باثبات شود. به گزارش «ایرنا»، وی افزود: در رابطه با مسائل هسته‌ای باید گفت که در بخشی از مسائل با ۱+۵ به تفاهم و توافق رسیده‌ایم و بخشی باقی مانده است که باید گفت‌وگوها ادامه پیدا کند. روحانی با بیان اینکه در برخی مسائل ملی و کشوری باید دارای نظر واحد باشیم، تصریح کرد: خوشبختانه امشب ما این موضوع را در بیانات دکتر لاریجانی رئیس مجلس و نمایندگان احساس کردیم و خوشبختانه در حل معضلات کشور همفکر هستیم. از طرف دیگر، در مسائل سیاست خارجی داشتن صدای واحد بسیار دارای اهمیت است و ان‌شاءالله این‌چنین خواهد بود.

تشکر لاریجانی از روحانی و ظریف

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در چهارمین نشست مشترک دولت و مجلس تاکید کرد: علائم مثبت در اقتصاد کشور در جهات مختلف دیده می‌شود و این نشان می‌دهد که دولت و مجلس مسیر درستی را برای بهبود شرایط اقتصادی دنبال می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «خانه ملت»، علی لاریجانی با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک گفت: سخنرانی و مصاحبه‌های دکتر روحانی سنجیده بود و نشان می‌داد که مشی عقلانی و درستی را در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کند. رئیس مجلس به همین دلیل از رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه «که تلاش وافری را انجام داده‌اند»، قدردانی کرد. لاریجانی با مقایسه شرایط اقتصادی کشور در حال حاضر با سال‌های قبل گفت: به یاد داشته باشیم شرایطی را گذرانده‌ایم که تورم به صورت روزانه تغییر می‌کرد و رشد اقتصادی منفی ۵ خسارت بسیاری را برای کشور به بار آورد.

وی افزود: اکنون مشاهده می‌شود مسیر در سمت درست هدایت می‌شود که این نتیجه تلاش خیلی خوب دولت در این زمینه بوده است.

رئیس مجلس تصریح کرد: بسیاری از مسائلی که باعث شد شرایط کشور به سمت درست هدایت شود، ناشی از امیدواری مردم است و این موضوع باعث شد که مردم بیایند، سرمایه‌گذاری کنند، از بخش‌های مختلف اقتصادی پشتیبانی به عمل آورند و به تولید توجه نشان دهند.

مردم رفتار دولت را معقول می‌دانند

لاریجانی گفت: این امیدواری دلایل مختلفی دارد و یکی از دلایلش این است که مردم احساس می‌کنند رفتار معقولی در دولت وجود دارد و اشکالات دیده و حل می‌شود. وی افزود: مردم همچنین به حل مسائل هسته‌ای امیدوار هستند و باور دارند که دیپلماسی درستی در مسائل منطقه‌ای و بین‌الملل دنبال می‌شود. او همچنین در کنفرانس خبری مشترکش با رئیس‌جمهوری گفت: خوشبختانه یک هم‌نظری میان دولت و مجلس برای حل مشکلات اقتصادی وجود دارد و قطعا این موضوع باید در لایحه بودجه ۹۴ و برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گیرد. وی افزود: با همفکری باید مسیر اقتصادی کشور را به صورتی تعیین کنیم که مشکل بیکاری و تورم وضع بهتری پیدا کند و فکر می‌کنم که اگر این مسیر درست طی شود، شرایط اقتصادی کشور را می‌توان کاملا متحول کرد.

نوبخت: تقدیم برنامه ششم در موعد مقرر

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدباقر نوبخت معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور نیز در این نشست گفت: با توجه به اینکه سال آینده سال آخر اجرای برنامه پنجم توسعه است و براساس قانون برنامه و بودجه، برنامه ششم باید ۶ ماه قبل از اتمام برنامه پنجم به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، برنامه ششم با رویکرد اقتصاد مقاومتی و توازن منطقه‌ای در موعد مقرر به مجلس تقدیم خواهد شد.

تقدیم لایحه خدمات کشوری به مجلس

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت روز گذشته گفت: دوره آزمایشی اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری پایان یافته است و ما آن را با انجام اصلاحاتی یکشنبه هفته آینده تقدیم مجلس می‌کنیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمدباقر نوبخت روز گذشته، پس از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: برخی سایت‌های خبری در روزهای اخیر اعلام کردند که قرار است حقوق بازنشستگان از این پس ۲۰ تا۳۰ درصد کاهش یابد که این سخن، اطلاع‌رسانی نادرست و غیرواقعی است و چنین اتفاقی هیچ‌گاه نخواهد افتاد.سخنگوی دولت ادامه داد: در مورد دغدغه و نگرانی که یکی، دو رسانه با انتخاب تیتر برای بازنشستگان ایجاد کردند، توضیح می‌دهم. نوبخت با بیان اینکه کسر اضافه کار برای حقوق بازنشستگان با دو برداشت مختلف مواجه است، تصریح کرد: این قانون باید به صراحت بیان می‌کرد که از این به بعد دیگر نباید کسر از حقوق انجام شود و شاید جملات باید شفاف‌تر بود که ما این قانون را اصلاح کرده‌ایم و به مجلس ارسال می‌کنیم. وی اضافه کرد: ما به‌عنوان یک کار اساسی این قانون را به مجلس ارسال می‌کنیم و منتظر نظر نهایی مجلس هستیم.