نجفی: تکلیف بورسیه‌ها  تا پایان هفته آینده روشن می‌شود

گروه خبر: به دنبال تاکید رئیس‌جمهوری مبنی بر اینکه گزارش بورسیه‌های غیرقانونی تا آخر هفته به مردم اعلام خواهد شد محمدعلی نجفی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز دیروز اعلام کرد تکلیف بورسیه‌های غیرقانونی تا پایان هفته آینده روشن می‌شود. رئیس‌جمهوری روز گذشته، در هشتمین همایش ملی نخبگان جوان کشور با اشاره به اینکه ملت و سرزمین ایران، نخبه پرور است ابراز امیدواری کرد تا پایان همین هفته یا اوایل هفته آینده گزارش کامل موضوع بورسیه‌ها به اطلاع همه ملت برسد. به گزارش «ایرنا» روحانی همچنین با بیان اینکه بعضی‌ها به ما گفتند که وزیر نباید دست به موضوع بورسیه‌ها بزند، در میان تشویق‌های پرشور و ممتد حاضران ادامه داد: البته کار ناقص مانده وزیر دانشمند قبلی یعنی آقای دکتر فرجی‌دانا ان‌شاء‌الله به زودی توسط سرپرست محترم فعلی وزارت علوم یعنی آقای دکتر نجفی تکمیل خواهد شد.روحانی پرداخت هزینه برای مقابله با فساد را طبیعی دانست و گفت: دیگر پرداخت این هزینه‌ها طبیعی است و دولت برای پرداخت هزینه در راه مبارزه با فساد آن هم این نوع که بدترین فساد است آمادگی دارد که هزینه‌های لازم را بپردازد، زیرا نخبه‌پروری با فساد سازگار نیست. رئیس‌جمهوری افزود: در بررسی موضوع بورسیه‌ها یک جاهایی متوجه می‌شویم که برخی اقدامات کمترین نسبتی با اخلاق، استعداد و تلاش و کوشش ندارد و تا از این وضعیت عبور نکنیم به سعادت نخواهیم رسید، بنابراین باید مشکلات را قدم به قدم از پیش پا برداریم. روحانی گفت: اگر جامعه‌ای از بهترین و بالاترین علم و فناوری بهره‌مند باشد، اما مردم آن در خیابان احساس امنیت نکنند، آن پیشرفت‌ها و فناوری‌ها هیچ ارزشی ندارد. اگر خدای ناکرده روزی فرا رسد که نیروی امنیتی که باید مایه آرامش و آسایش جامعه باشند تبدیل به نیرویی برای ترس، دلهره و اضطراب جامعه باشند، دیگر تلاش و پیشرفت در آن جامعه هیچ ارزشی نخواهد داشت. اگر خدای ناکرده در جامعه نتوانیم حرف حق‌مان را بی‌دغدغه‌ بزنیم آن جامعه نمی‌تواند ما را به سعادت برساند.

اظهارات نجفی درباره بورسیه‌ها

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی نجفی سرپرست وزارت علوم نیز دیروز در حاشیه هشتمین همایش سالانه نخبگان جوان در جمع خبرنگاران درخصوص بورسیه‌ها توضیح داد: آمارهای اعلام شده در این خصوص متفاوت است. همان‌طور که رئیس‌جمهور گفته‌اند گزارش کامل بورسیه‌ها را اعلام می‌کنیم. او با بیان اینکه این بورسیه‌ها در یک تقسیم‌بندی کلی به چهار گروه تقسیم می‌شوند، اضافه کرد: گروه اول به اسم خارج به آنها بورسیه داده شده و بعد اعزام شده‌اند در نتیجه بدون شرکت در آزمون وارد این دوره شده‌اند. پرونده‌هایی که قرار است به کمیته ۵‌نفره ارجاع شود این گروه از بورسیه‌ها هستند نه همه آنها. او درباره گروه دوم بورسیه‌ها توضیح داد: این گروه از بورسیه‌ها به خارج هم اعزام شده‌اند و در حال تحصیل هستند که هنوز پرونده آنها را به کمیته ۵ نفره ارجاع نداده‌ایم.

سرپرست وزارت علوم گفت: گروه سوم بورسیه‌هایی هستند که مربی‌های دانشگاه‌ها بوده‌اند که از قانون ادامه تحصیل مربیان در داخل دانشگاه‌ها استفاده کرده‌اند. این گروه حکم جداگانه خود را دارند.

نجفی اذعان کرد: گروه چهارم کسانی بودند که از امتیازات ایثارگران برای بورسیه استفاده کرده‌اند. او اضافه کرد: البته در بعضی جلسات کمیته برخی نمایندگان که عضو این کمیته بودند نتوانستند حضور پیدا کنند که در ظرف ۳-۴ روز آینده توضیحات کامل را در این خصوص ارائه می‌کنیم، البته بدون ذکر نام افراد. به دلیل اینکه وارد حریم خصوصی افراد نشویم. وی گفت: اگر معلوم شود که عده‌ای بدون صلاحیت لازم از بورسیه‌ها استفاده کرده‌اند بورسیه آنها لغو می‌شود. سرپرست وزارت علوم تصریح کرد: سه گروه دیگر از بورسیه‌ها قرار نبود پرونده شان به کمیته ارجاع شود. نجفی در خصوص نخبگان توضیح داد و اذعان کرد: در زمینه تحصیل نخبگان، آیین‌نامه تحصیل استعدادهای درخشان را داریم که تعدادی از نخبگان که برتر هستند بدون کنکور وارد دوره ارشد و دکترا شوند. وی افزود: در مورد دانشگاه‌های پیام‌نور نیز ممکن است مجبور شویم برخی از واحدهای پیام نور را در مراکز شهرستان‌ها تعطیل کنیم. ضرورتی ندارد ما این تعداد مرکز پیام نور و علمی کاربردی در کشور داشته باشیم.سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در رابطه با این مساله امیدواریم سال آینده با چنین تمهیداتی بحث صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها به طور کامل از بین برود.