گروه دیپلماسی: مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای آمریکا در مناظره با سیدحسین موسویان گفت که آمریکا آماده است کلیه تحریم‌های یک‌جانبه خود شامل تحریم‌های نفتی، بانکی و مالی را که مربوط به مساله هسته‌ای است، فورا و بلافاصله بعد از امضای توافق‌نامه تعلیق کند. به گزارش خبرگزاری «خبرآنلاین» سیدحسین موسویان مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای ایران در کنفرانسی که روز جمعه در ریودوژانیروی برزیل برگزار شد، با «رابرت آینهورن»، مذاکره‌کننده سابق تیم هسته‌ای آمریکا و پژوهشگر فعلی موسسه بروکینگز به مناظره پرداخت. در این کنفرانس که توسط دانشگاه (PUC-Rio) و بنیاد مطالعاتی کارنگی آمریکا و با حضور پژوهشگران مسائل هسته‌ای، اساتید، دانشجویان و روزنامه‌نگاران برگزار شد، در کنار پرونده هسته‌ای ایران، مباحث هسته‌ای در آمریکای لاتین مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. رابرت آینهورن، مذاکره‌کننده سابق تیم هسته‌ای آمریکا در ابتدا پیرامون مذاکرات هسته‌ای گفت: «توافق جامع هسته‌ای تا ۲۴ نوامبر حاصل نخواهد شد اما طرفین می‌توانند روی محورهای اصلی توافق کنند. اوباما برای حصول توافق جدی است، منتها باید در ظرفیت غنی‌سازی محدودیت اعمال شود و دوره اجرای قرارداد نیز طولانی باشد. این معامله‌ای است که اوباما می‌خواهد.» سیدحسین موسویان، نیز در پاسخ به این اظهارنظر آینهورن گفت: «اگر قرار باشد توافق نهایی در چارچوب معاهده ان‌‌پی‌تی باشد، این توافق تا ۲۴ نوامبر صددرصد دست‌یافتنی است اما کلیه درخواست‌های فعلی قدرت‌های بزرگ که موجب طولانی شدن قرارداد شده، به خاطر این موضوع است که این درخواست‌ها فراتر از معاهده ان‌‌پی‌تی هستند.» موسویان در ادامه افزود: «هرچه دوره توافق‌نامه طولانی‌تر و محورهایش خارج از معاهده ان‌‌پی‌تی باشد، چنین توافقی آسیب‌پذیرتر، شکننده‌تر و ناپایدارتر خواهد بود. اگر آمریکا و قدرت‌های بزرگ حسن نیت داشته باشد، دو طرف می‌توانند کل تعهدات خود را در شش ماه عملیاتی و تمام کنند؛ در‌حالی‌که آمریکا دنبال یک دوره ۲۰ ساله است.» آینهورن در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه آمریکا آماده است کلیه تحریم‌های یک‌جانبه خود شامل تحریم‌های نفتی، بانکی و مالی را که مربوط به مساله هسته‌ای است، فورا و بلافاصله بعد از امضای توافق‌نامه تعلیق کند، گفت: «در فاز اول و فوری، تعلیق تحریم‌ها معقول است. رفع تحریم‌ها توسط کنگره آمریکا به زمانی موکول می‌شود که IAEA (آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) تایید کند که ایران به کلیه تعهداتش عمل کرده است و این یک دوره طولانی خواهد بود. البته تکنولوژی مدرن هسته‌ای در اختیار ایران قرار خواهد گرفت. ملت ایران، ملت بزرگی است و حق دارد تکنولوژی مدرن هسته‌ای داشته باشد.» مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای ایران در بخش دیگری از سخنان خود در مورد تعلیق و لغو تحریم‌ها گفت: «مشکل اول این است که کنگره آمریکا در مورد لغو تحریم‌ها تصمیم می‌گیرد و نه دولت آمریکا. رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند تعلیق کند اما نمی‌تواند لغو کند و این به آن معنا است که تیم مذاکره‌کننده آمریکا حداکثر اختیاراتش در محدوده تعلیق تحریم‌ها است؛ در حالی که قدرت‌های بزرگ از ایران می‌خواهند تعهداتش را فوری و در زمان کوتاه انجام دهد.»

او افزود: «حالا اگر ایران تعهداتش را انجام داد و IAEA هم تایید کرد، هیچ ضمانتی وجود ندارد که کنگره با لغو مصوبات تحریم‌ها موافقت کند، بنابراین ایران نباید توافق‌نامه‌ای را امضا کند که سرنوشت لغو تحریم‌ها در آن نامعلوم است و زمان آن هم نامشخص باشد.»

رابرت آینهورن در ادامه با اشاره به اتهامات نظامی به برنامه هسته‌ای ایران گفت: «این چالش از مسائل مهمی است که حل آن طولانی خواهد بود و زمان می‌برد و از وظایف IAEA است و از سویی نیازمند دسترسی‌های فراتر از پروتکل الحاقی است و تا این موضوع حل نشود، لغو تحریم‌ها حل نخواهد شد.» موسویان در بخش دیگری از این کنفرانس با بیان اینکه اگر اراده سیاسی و حسن نیت در قدرت‌های بزرگ وجود داشته باشد، موضوع اتهامات نظامی را می‌توان ظرف دو ماه حل کرد، گفت: «IAEA تست اراده سیاسی قدرت‌های بزرگ است. در سال ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ سه کشور مصر، ایران و کره‌جنوبی از IAEA قطعنامه «عدم پایبندی» گرفتند، موضوع مصر و کره‌جنوبی حتی به شورای امنیت گزارش هم نشد؛ چون متحد آمریکا بودند، اما مساله ایران را نه تنها به شورای امنیت ارجاع کرد، بلکه تحریم‌های ظالمانه را نیز علیه ایران وضع کرد.» او در ادامه افزود: «البرادعی در مهر ماه سال ۱۳۸۲ به ایران آمد و به ما قول داد که تعریف تعلیق از نظر IAEA به معنی «عدم گازدهی به سانتریفیوژها است.» وقتی ما توافق سعدآباد را به خاطر اطمینان از قول البرادعی در تعریف تعلیق امضا کردیم، یک ماه بعد یک نامه غیررسمی و بدون امضا از آژانس برای ایران ارسال شد که تعریف وسیع و بسیار گسترده‌ای شامل تعلیق ساخت و نصب سانتریفیوژ داده شده بود. وقتی از البرادعی در این باره جویا شدیم، گفت که این تعریف به خاطر فشار سیاسی غرب است. اگر مساله ایران و آژانس بود، حداکثر تقاضای آژانس اجرای پروتکل الحاقی بود. بنابراین این مساله می‌توانست ظرف دو ماه حل شود نه اینکه ۱۱ سال طول بکشد.» مذاکره‌کننده سابق آمریکا در ادامه گفت: «علت نظر آمریکا برای دوره طولانی اجرای توافق‌نامه، عدم اعتماد به ایران است و بنابراین اعتمادسازی زمان نیاز دارد.» سیدحسین موسویان در واکنش به این اظهارات آینهورن با بیان اینکه عدم اعتماد یک موضوع دوطرفه است، گفت: «صدام علیه ایران سلاح کشتار جمعی استفاده کرد و تکنولوژی و تجهیزات آن را آمریکا و اروپا به صدام دادند که موجب کشته و زخمی شدن حدود ۱۰۰ هزار نفر ایرانی شد؛ اما ایران به خاطر اعتقادات دینی مقابله به مثل نکرد. بنابراین این ایران است که قربانی سلاح کشتار جمعی با حمایت آمریکا بوده است.»