انصاری: هیچ حاشیه‌ای در مورد وزیر علوم مطرح نیست

گروه خبر: گمانه‌زنی‌ها درباره رای اعتماد به چهارمین وزیر پیشنهادی علوم دولت روحانی در شرایطی ادامه دارد که دولتی‌ها امیدوارند نمایندگان مجلس، این بار به گزینه روحانی در این وزارتخانه اعتماد کنند. همزمان معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری نیز از برنامه گسترده دولت برای رای اعتماد مجلس به دانش آشتیانی خبر داده است؛ این همان موضوعی است که دولت را در نحوه معرفی گزینه پیشین برای وزارت علوم یعنی محمود نیلی احمدآبادی با انتقاد بسیاری از حامیان دولت مواجه کرده بود. مجید انصاری که از برنامه‌ریزی گسترده دولت برای معرفی خوب دانش آشتیانی به نمایندگان خبر داد، تاکید کرد: «هیچ‌گونه حاشیه‌ای پیرامون وزیر پیشنهادی علوم مطرح نیست و صلاحیت‌های عمومی و شرایط قانونی عمومی قبل از معرفی وزیر پیشنهادی توسط دولت و رئیس‌جمهور در نظر گرفته شده و استعلامات لازم انجام شده است. وزارت اطلاعات و دیگر نهادها وی را تایید کرده‌اند، بنابراین هیچ دلیلی نمی‌بینیم که وزیر پیشنهادی رای نیاورد.» او در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با بیان اینکه دانش آشتیانی از مدیران بسیار باسابقه آموزش عالی کشور است، شایعه درخواستش از رئیس‌جمهور برای معرفی فرد دیگری به جای دانش آشتیانی را تکذیب کرد و گفت: دانش آشتیانی نیرویی کاملا باسابقه و فرهنگی است و اگر با شاخص‌های اصولگرایی هم بخواهیم این موضوع را نگاه کنیم اصول اقتضا می‌کند با توجه به سابقه مدیریتی مثبت و خدمات ارزشمند، پایداری و وفاداری به نظام که در وی وجود دارد رای بیاورد.

انتظار دولتی‌ها از مجلس برای رای اعتماد به «فخرالدین احمدی دانش آشتیانی » چهارمین گزینه روحانی برای وزارت علوم، تا آنجا است که سخنگوی دولت هم دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در میان خبرنگاران، ضمن ابراز امیدواری از اینکه مجلس شورای اسلامی با رای قاطع وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را تایید کند، گفت: این وزارتخانه نباید برای شروع کار خود در این همه تردید و انتظار قرار گیرد.

از سوی دیگر، قائم‌مقام وزیر کشور نیز ابراز امیدواری کرده است که مجلس وزارت علوم را از بلاتکلیفی خارج کند. براساس گزارش «ایرنا» به نقل از حسینعلی امیری، یکی از کلیدی‌ترین وزارتخانه‌های کشور که در موضوع تولید علم بسیار مورد تاکید مقام معظم رهبری است، بلاتکلیف مانده است.

واکنش دولت به فضا سازی منفی

دولت در شرایطی دانش آشتیانی را برای تصدی وزارت علوم به مجلس معرفی کرده است که سناریوی فضاسازی علیه گزینه های دولت در این وزارتخانه در حال تکرار است؛ دو روز پیش از آنکه نامه روحانی برای معرفی وزیر پیشنهادی در صحن علنی قرائت شود، برخی جریانات فضاسازی‌ها علیه دانش آشتیانی را آغاز کرده بودند؛ به همین روی هنگام قرائت این نامه، برخی نمایندگان مخالف دولت با واژه دو-دو به معنای مخالفت، از آن استقبال کردند. علاوه‌بر آنکه این رفتار نمایندگان و ارسال پیامک‌های گسترده علیه وزیر پیشنهادی به نمایندگان مردم، مورد انتقاد برخی از نمایندگان قرار گرفت، دولت را نیز به انتقاد وا داشت. مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در این باره گفت: «جریان‌های سیاسی خارج از مجلس که اساسا با دولت مخالف هستند از زمانی که وزیر جدید پیشنهادی علوم معرفی شد، سعی کردند یک فشار روانی بر نمایندگان مجلس وارد کنند.» او شأن نمایندگان را در این موضوع ندانست که به جریانات بیرون مجلس تاسی کنند و ابراز امیدواری کرد: «با جلساتی که توسط ما و دانش‌آشتیانی تنظیم شده و همچنین در جلسه‌های کمیسیون‌های تخصصی، فراکسیون‌ها و مجامع استانی بررسی‌های لازم در مورد وزیر جدید و برنامه‌هایش انجام می‌شود و اگر شبهه‌ای درمورد وی وجود دارد، برطرف خواهد شد.»

انصاری انتظار مردم از نمایندگان را کمک بیشتر مجلس به دولت در شرایط حساس کنونی خواند و تاکید کرد: «امیدوارم نمایندگان به این خواست مردم پاسخ مثبت دهند و با رای خوبی که به دانش آشتیانی می‌دهند این وزارتخانه را از بلاتکلیفی خارج کنند.»

فراکسیون رهروان ولایت؛ میزبان وزیر پیشنهادی

براساس آنچه دولت درباره معرفی بیشتر دانش آشتیانی به نمایندگان عنوان کرده است، یک عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس خبر داد که این فراکسیون از وزیر پیشنهادی علوم برای حضور در جلسه یکشنبه هفته آینده خود دعوت خواهد کرد.

فراکسیون رهروان ولایت بزرگ‌ترین فراکسیون مجلس است که به نام فراکسیون اکثریت نیز شناخته می‌شود.

با این همه اما مخالفان همچنان مشی خود را درباره گزینه‌های دولت ادامه می‌دهند؛ آنها یک موضوع را همواره برای همه وزیران پیشنهادی روحانی برای وزارت علوم مطرح کرده‌اند و آن را از نقاط ضعف آنان خوانده‌اند. این همان موضوعی است که نمایندگان از آن به‌عنوان ارتباط این افراد به حوادث سال ۸۸ یاد می‌کنند.

در این باره می‌توان به اظهارات بیژن نوباوه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اشاره کرد که در گفت‌وگو با میزان با بیان اینکه نقاط مبهم در سوابق وزیر پیشنهادی وجود دارد، گفت: «نقش این وزیر پیشنهادی در فتنه ۸۸ همچنان زیرسوال است.» الیاس نادران که رای نیاوردن «دانش آشتیانی» را قطعی می‌داند، «دانش آشتیانی» را از عناصر اصلی حلقه‌‌ای خوانده که مخالفان نسبت به حضور آنها در وزارت علوم اعتراض دارند. بر اساس آنچه سایت الف گزارش داده است، نادران از جریانی که آن را تندروی افراطی می‌خواند، در این ماجرا یاد کرده که قصد ایجاد شکاف و تعارض بین مجلس و دولت را دارد و همچنان در همان مسیر حرکت می‌کند.

از سوی دیگر محمد ودود حیدری رئیس سازمان بسیج دانشجویی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس خواسته «دانش‌آشتیانی» موضع رسمی‌اش را درخصوص بسیج دانشجویی، اعلام کند.